Dette er noe jeg har tenkt på en del i det siste. Jeg er ikke så flink til å skrive men jeg skal førsøke få fram mitt poeng allikevel.
Världen idag virker være så splittet. I menneskers tankegång er det ikke respekt og forståelse som råder. Det er snarare et fokus på ulikheter hele tiden. Vi kan ikke sette oss in i hverandres behov og problemer, ej heller kan vi prøve å møte hverandre på halvveien og si: Greit du tror på dette og jeg tror på dette. Kan vi enes om å være uenige og allikevel prøve å komme overens?
Dette gjelder og i det alternative miljøet. På en samling jeg var begynte folk nesten å krangle om vilken framgangsmåte som var best når vi skulle gjøre en speciell meditasjon. Jeg spør meg selv: Vem skal være våre andelige ledere når vi ikke kan oppvise forståelse ens i det alternative miljøet?
Jeg tror mennesker idag virkelig trenger å ha noen sterke åndelige ledere å høre på. Slite dem vekk fra TV/ Data og allt annet som bryter ned vår andelighet. Vi trenger å slå in på en annen vei. Fremheve likheter, ikke ulikheter. Men hvordan skal dette gå til når vi alle er så opphengt i vår egen måte å se verlden på? Når vi alltid mener at vår sannhet er den enda sannhet?
Jeg har et ønske om at alle som er involvert/ utøver en form for religion/ andelig vei kan stoppe opp å prøve å se likhetene i alle disse åndelige veiene, så kanske det kan spre seg til resten av befolkningen. Vi er alle virkelige like. Ingen forskjell egentlig mellom en muslim-kristen- buddhist- sjaman. Vi er alle mennesker og burde møte hverandre som likesinnede.
Dette blev ju en anelse luddigt, men kanske noen har lyst at spinne videre?
Enig med deg. Hva er det å kjempe for, så lenge Ånden er den samme? Jeg mistenker kampene for å handle om å mele sin egen kake. Så hvor er åndeligheten i det?
Ja,hvor er åndeligheten? Jag har vært til forskjellig healere, og hos en del kjem det tydeleg frem at deres måte er den rette og den absolutt beste. Jeg spør meg da: Burde ikke en healer vite bedre, innen dei går igang med å heale andre? Dei preker om kjærlighet og så videre men klarer ikke å utføre det i praksis selve. Jeg forventer kanske litt mere av en som har gått den lange veien fram til det å heale andre.
Hvor er sjamanen da, Dimi...? Hevet over andre?
_________________ Vi blir hva vi tenker. Kunsten er å velge de tanker og sinnstilstander som er til det beste for oss. Å gjøre tankene til våre venner og ikke fiender. ;-)
En sjaman ~ mer enn noen ~ tar i bruk de virkemidlene som hjelper, ut i fra klientens ståsted. Uten å ta hensyn til alle ismene. Da er det selvfølgelig en fordel om sjamanen har kunnskap om andre retninger/virkemidler enn det som er nærmest sin egen nesetipp.
O.k. Dimi... det er din sannhet...
Jeg er glad ikke sjamanismen er organisert. Jeg vil ikke bli en sjamanist, men beholde min egen sannhet.
Jesus var ikke kristen. Muhammed var ikke muslim, og Budda var ikke buddhist. De kom alle fra samme kilde. Men så fort deres sannhet ble organisert, opphøyde de sin egen tro som eneste sannhet, og følgene ble diverse grusomheter som selvmordsbomber, massemord, hellige kriger m.m. i Guds navn.
_________________ Vi blir hva vi tenker. Kunsten er å velge de tanker og sinnstilstander som er til det beste for oss. Å gjøre tankene til våre venner og ikke fiender. ;-)
Sjelevenn skrev:
Jesus var ikke kristen. Muhammed var ikke muslim, og Budda var ikke buddhist. De kom alle fra samme kilde. Men så fort deres sannhet ble organisert, opphøyde de sin egen tro som eneste sannhet, og følgene ble diverse grusomheter som selvmordsbomber, massemord, hellige kriger m.m. i Guds navn.
Kanskje de egentlig var sjamaner...?
Å opphøye seg selv, viser bare at en ikke er ydmyk. Og det viser liten respekt for andre mennesker.
Når det gjelder sannheter, så har vi alle vår egen sannhet.
Jeg kan ta et veldig enkelt eksempel på sannheter. Vi er alle enige om at lys kryss kjører med fargene rød, gul og grønn. Dette er en felles sannhet som gjelder for utrolig mange. Så kan en spørre seg: Når en fargeblind ikke ser dette som rød, gul og grønn, men som andre farger. Er det da ikke den fargeblindes sannhet at de har andre farger?
Vi aksepterer fysiske sannheter som dette. Det samme gjelder historier som fortelles fra person til person. Historien forandrer seg, men for den som lytter og forteller videre, kan en oppfatte ting på en annen måte.
Når det gjelder det åndelige, så føler jeg at her er det masse rart. :) Om vi titter på nettet, er det noen som bruker dette som en melke ku, for å tjene penger på folk som søker svar. De er bare ute etter å mele sin egen kake.
Jeg har hørt om noen som var så gjerrige, at på en helg med reiki kurs, ikke kunne spandere do papir til deltagerne en gang. Og da hadde kurs holder håvet inn nærmere 30.000. Denne personen mente også at h*n kunne dette best, og ingen måtte finne på å gå til noen andre. Her opphøyer kursleder seg veldig.
Jeg tror om en opphøyer seg selv, så er du heller ikke i harmoni med deg selv. Vi kommer alle fra det samme store gode. Vi har forskjellige egenskaper ja, men alle er en viktig brikke her på jorden. Om en har problemer, har en lett for å se opp til noen, og gjøre seg selv liten. Om en ikke er ydmyk og ikke verdsetter alle andre folk, så opphøyer en seg selv. Det kan være av egen usikkerhet, eller uvitenhet om sitt eget syn på andre.
Nå skaper jeg vel storm med mitt innlegg kanskje, men jeg har nå delt mine tanker om dette emne. ;)
Konklusjon, vi er alle like mye verdt, vi har alle kraften i oss. Ingen er noe bedre enn andre. Det er bare snakk om tillit, og nyskjerrighet for å komme videre. En blir aldri utlært i noe som helst. :lol: En kan være flink og kanskje vite mye, men aldri utlært..
Ydmyk klem fra Geir Michael. :wub:
_________________ En lysarbeider på vei... Si i fra om du trenger meg...
Jeg opphøyer meg nesten hver dag. Jeg opphøyer meg over sykdommen og over mennesker ,jeg sitter og ser ned på dem. Jeg opphøyer meg ,med å ta lite betalt for å rede liv,jeg opphøyer meg noe så veldig når jeg gjør det gratis. Jeg opphøyer meg når jeg vet og ikke tror. Jeg og fanden(ikke min ) opphøyer oss i rallyfart,hvem som opphøyer seg fortest og høyest ,den overlever.
Men jeg klarer ikke å gå å kjøpe meg ting,seinest i går klarte jeg ikke selv å kjøpe kontantkort ,fordi jeg klarte ikke å stå i kø.
Sist endret av dimi / hemer-ool den 10 Apr 2008, 18:57, endret 1 gang
Kan bare skrive under på det Geir Michael sier her. En sjaman er et menneske på lik linje med alle oss andre. Har sett eksempler på både de som opphøyer seg selv og de som ydmykt lever i pakt med naturen og oss andre. Heldigvis ble jeg kjent med sistnevnte først, ellers hadde jeg karnsje ikke gått denne veien.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet