Noen her som har erfaring? F.eks bruk av meditasjonsteknikker og lignende. Hvordan kan østlig filosofi og spiritualitet kombineres med den moderne og tradisjonelle sjamanismen?
Innleggets emne: Re: Østlig filosofi (Tao, Buddhisme, Zen.. osv)
Skrevet: 22 Apr 2009, 13:23
Fersking
Ja
Det var via meditering (zen og daoisme) jeg ble interessert i sjamanisme.
Jeg er fersking på sjamanisme og dette er mitt første innlegg. Vennligst føl dere frie til å rette på ting jeg har feil.
I likhet med sjamanisme er østens meditering etter mitt syn opptatt av praktisk erfaring (å vite).
En av målene med meditering kan være å finne ut hvem du egentlig er. Når du undersøker dette lenge nok finner du ut at du og verden rundt deg, er det samme. Begrepene "utvendig" og "innvendig" begynner å viskes ut, du blir ett med naturen, du kan føle den i hele kroppen din. Etter jeg begynte å meditere har jeg oppdaget naturen rundt meg på en helt ny og mye mer intim måte.
I noen tradisjoner pleier de på meditere med dyr, observere dyrene. Se hvordan de er i ett med livets flyt. Holdningen til en frosk f.eks. kan lære deg mye om f.eks spontanitet og tilstedeværelse.
Mange tradisjoner er også opptatt av å være ydmyk for naturen, mange bruker å bøye seg helt ned til bakken for trær og dyr.
Jeg har erfart at å bøye seg for naturen og be naturen om lov til å være der, kan være ekstremt givende.
Jeg føler en intim kontakt med naturen og jeg føler den kan lære meg mye. Om ikke det meste.
Skrevet: 07 Mai 2009, 15:09
Erfaren
Min erfaring med yoga og meditasjon fra østen tillsier at man kan gjøre det samme med dans og lytting. Buddhister har fokus på innpust og utpust i meditasjonen eller buddha i sentrum, mens i sjamanismen hoder man feks focus på lyttingen og putter ofte noe naturgitt i sentrum av meditasjonen.
Sjamanisme er vel heller ingen religion slik mange østlige filosofier er..men kan lett se at de har vokst ut av sjamanens måte og praktisere på.
Omgivelsene er lærern som plantene og dyrene er det, baseres på førstehåndserfaring istedet for en vei noen andre har lagt opp til deg så vidt jeg har forstått.
Rett også på meg om noen er uenige,blir heller aldri ferdig utlært.
Skrevet: 25 Mai 2009, 14:39
Administrator
Jeg har fått mye inspirasjon fra Østen og får det hele tiden.
Det renner en elv av åndelig inpirasjon fra øst til vest, noe inspirasjon går kanskje også andre veien.
Det jeg syns er en avgjørende forskjell, er at den åndelige arven bæres fram av så mange enestående lærere, lærere med dyp innsikt i sitt felt og fag. Dermed kan innsikten overføres fra en levende person til andre levende personer. Da blir det mer enn teori og går inn, inn i sinn, kropp og følelseskropp.
Bak dette ligger likevel en forskjell, mener jeg. Den utgjøres av følelseskroppen. Hvordan man behandler hele det psykologiske feltet.
Kanskje er det slik i vest av den spirituell kan forurenses av hele følelsesorienteringen som vi har. I blant uroes jeg av a jeg nesten er blitt mer terapeut enn sjaman.
For jeg lever i dette og ingen slipper unna det man lever midt oppe i. Mange mennesker her og nå ser visst på sjamaner som følelsesfiksere og terapeuter
På den andre siden kan østlig filosofi, også den tibetanske buddismen virke tørr og intellektuiell, uten emosjonellt liv og krydder.
Øst er øst og vest er vest...Kan de møtes? Naturligvis. Som to hjernehalvdeler utgjør en hjerne...
Skrevet: 25 Mai 2009, 16:15
Virtuell sjaman!
Registrert: 30 Nov 2006, 17:06 Innlegg: 3109 Bosted: aust for..
Uten at mine observasjonar treng vere korrekte, forekjem det meg at td. tibetansk buddhisme blir tørrare og meir intellektuell di meir vest den kjem.. ....den misser litt av "spunken" ein kan fornemme på meir opprinnelege stader. Eg saknar hjertet ,crazybuddhistane og naturtilhøyrigheten eg har møtt lengre øst og på meir einsame vegar. Så ein samanblanding av meir vestleg sjamanisme og tibetansk buddhisme kunne kanskje vore sunt, her heime. ( er ingen utøvar.) Lurer av og til på om denne type buddhisme får eit slags kompleks på vegen vestover.
Blir forresten litt provosert av at ein kan tru at vestleg filosofi/spiritualitet/bondevit er nødvendig for at desse hjernehalvdelane skal arbeide i hop.Kvar kjem det tankegodset frå, og når vart det turvande å tru at austen ikkje er heile utan oss? Kvar er stomnen i alt dette, vil eg vite??
Et inidivid kan romme mange scenarier for møter mellom det østlige og det vestlige. Hverken "det østlige" eller "det vestlige" er jo seg selv lik - i tillegg kommer tidsdimensjonen, erfaring osv, rollen av den teknologiske tidsalderen som skaper livsstiler hverden over ...
Det er innen fortellerkunsten jeg har opplevd de mest fascinerende symbiosene av nokså forskjellig art:
Noen forfattere anskueliggjør for meg på en særdeles vellykket måte scenarier der østlige og vestlig tankegods møtes. Møtene kan være konfliktfylte, humoristiske, eklektiske, syntetiserende og kan også skape noe nytt, eget og transcenderende:
Haruki Murakami :" Den store sauejakten" og "Dance Dance Dance" ( for å nevne noen titler, men disse er spesielt interessant for sjamanistisk interesserte pga av protagonistens surreale møte med to virkeligheter)
Yukio Mishima : The Sea of Fertility, en romantetralogi som følger ett individ gjennom flere reinkarnasjoner i moderne tid. Også : Confessions of a Mask , Hermann Hesse: Steppenwolf, Siddharta
Thomas Mann: Joseph und seine Brüder (roman over stoff fra det gamle testamentet) og Die vertauschten Köpfe = De byttede hodene, en adapsjon av en hindumyte. Han gjenfortalte de mtyologiske fortellingene med et humoristisk og transformerende blikk. http://www.time.com/time/magazine/artic ... 66,00.html
Robert Pirsig : Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
As the title suggests, much of the Metaphysics of Quality has to do with a non-intellectualizing, non-conceptualizing, Zen-like direct viewing of the universe. Yet Pirsig departs from Eastern thinking by arguing that Western rationality is just as important in seeking understanding. Pirsig's thesis is that to truly experience quality one must embrace both and apply them as befits the requirements of the situation.
Skrevet: 10 Jul 2010, 06:09
Fersking
Sonja
Man tackar och bockar för de länkarna. Fann något utav en insikt när jag läste igenom den om faror med meditationen. Igen, stort tack!
För att också tillföra något till tråden i fråga så är det ändå så att Buddhism och också daoism har otroligt mycket schamanistiska influenser. Kan inte se hur det skulle vara ett problem att föra samman öst och väst på detta viset. Trots allt handlar det inte om platser utan om människor. Människor är grundläggande desamma vart man än åker, det enda som skiljer sig (ofta markant) är hur man uppfattar verkligheten och vilka värderingar man har. Därför kan man säkerligen stöta på problem i vissa aspekter men det får man arbeta runt. För det finns inga perfekta system, och anpassning och utveckling är mycket mänskliga egenskaper. Så var dig själv och implementera systemet så att det tillgodoser dina egna behov, som en grund för ditt eget system.
Skrevet: 27 Nov 2011, 14:21
Viderekommen
jeg har drevet veldig mye med meditasjon og "reist" rundt en del. Akkurat dette er et spesielt tema, og å mestre meditasjon kan ikke oppnås ved å prøve for hardt. Du må bare slappe av og det vil komme til deg hvis "din sjel er ren". Etter hvert når du har meditert en god del vil du få noe tilbake. Du vil lære av deg selv. Dette er læren om åndelighet. jeg er litt som en buddhist jeg tror på en måte på det du kaller reinkarnasjon. Du har flere sjanser, og du må gjøre sjelen fri før du dør ellers må du starte på nytt, og da er det kanskje ikke like enkelt å komme like langt som du er i dag! Jeg mener at det er vist å meditere for da lærer du mer om deg selv og ALT! Du vil komme nærmere naturen og Åndeverdenen!
Et godt tips er å evt ha en slags tromme eller et annet instrument som avgir en sjelavslappende rytme eller lyd. Hvis du ikke ønsker det kan det også være smart med en eller annen gjenstand som knyttes til deg!
Mer er det ikke å si om meditering. Dette er noe som bare en selv kan finne visdom i.
Skrevet: 27 Nov 2011, 14:30
Viderekommen
Cousteu skrev:
Ja
Det var via meditering (zen og daoisme) jeg ble interessert i sjamanisme.
Jeg er fersking på sjamanisme og dette er mitt første innlegg. Vennligst føl dere frie til å rette på ting jeg har feil.
I likhet med sjamanisme er østens meditering etter mitt syn opptatt av praktisk erfaring (å vite).
En av målene med meditering kan være å finne ut hvem du egentlig er. Når du undersøker dette lenge nok finner du ut at du og verden rundt deg, er det samme. Begrepene "utvendig" og "innvendig" begynner å viskes ut, du blir ett med naturen, du kan føle den i hele kroppen din. Etter jeg begynte å meditere har jeg oppdaget naturen rundt meg på en helt ny og mye mer intim måte.
I noen tradisjoner pleier de på meditere med dyr, observere dyrene. Se hvordan de er i ett med livets flyt. Holdningen til en frosk f.eks. kan lære deg mye om f.eks spontanitet og tilstedeværelse.
Mange tradisjoner er også opptatt av å være ydmyk for naturen, mange bruker å bøye seg helt ned til bakken for trær og dyr.
Jeg har erfart at å bøye seg for naturen og be naturen om lov til å være der, kan være ekstremt givende.
Jeg føler en intim kontakt med naturen og jeg føler den kan lære meg mye. Om ikke det meste.
Jeg leser dette og ser at du har veldig stort potensiale hvis du mener dette sånn jeg tolket det. bare ønsker deg lykke til videre med meditasjonen!
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet