Dato/klokkeslett: 11 Feb 2012, 02:44

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og annen åndelighet

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: sjamaner og yogier
InnleggSkrevet: 24 Jan 2009, 09:59 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Det sies at sjamanisme er den eldste formen for åndelighet. Kan vi kalle yogier også for sjamaner?

Utøver yogier og sjamaner sin livsfilosofi på helt ulike måter? Jeg ser jo at mange yogier har opplegg, kurs og retreeter for at vi kan komme å leve sammen med de for å lære å beherske bevegelse og pust som frigjør og styrker den åndelige vei. Dette er øvelser de praktiserer hver dag.

For sjamanismen synes jeg det er veldig stille "markedsføring" i forhold til hva mennesker kan få komme å lære for å finne fred og ro.

Noen andre som har meninger, opplysning om dette?

Finnes det gode sjamankurs (les: kurs som er bygget på sjamanistiske tradisjoner) for vanlige mennesker som ønsker seg en mere åndelig, fredelig vei  på sin søken etter seg selv, uten å bli sjaman (på samme nivå som om de oppsøker et ashram f.eks. i India)?

Topp

Innleggets emne: Sv: sjamaner og yogier
InnleggSkrevet: 25 Jan 2009, 20:11 
Avlogget
Veteran
Veteran

-

Sist endret av tjørn den 01 Jul 2010, 21:53, endret 4 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2009, 21:18 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Takk tjørn :)

For meg virker det som om sjamanismen og sjamanene er mere skjult og stille.
Man utøver sin sjamanisme i lukkede grupper og snakker ikke så høyt om det.

Jeg vet ikke om noen steder hvor jeg eventuelt kan sende trengende, fredslengtende mennesker for å oppleve sjamanismens ashram.
Just to bee and float on the river of life.

Må man da velge å dra til India for å oppleve noe slikt?

Eller må man melde seg på kurs for å oppleve den sjamantiske ånd?

Jeg tror mange mennesker har behov for å være i stillhet i et organisert kjærlig fellesskap. Ikke trenge prestere eller studere noe spesielt. Bare være. :)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2009, 23:42 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Interessant og sammensatt emne, Rani!

Tusen takk for Eliade online, tjørn! Da fant jeg et sitat om enstase jeg ønsket å finne ...

If we are right in connecting the origins of yogic asceticism with the protohistorical religion of the Indus, we may justifiably conclude that in it we have an archaic form of mystical experience that disappeared everywhere else. For to repeat Yoga cannot be classed among the countless varieties of primitive mysticism to which the term shamanism is commonly applied. Yoga is not a technique of ecstasy; on the contrary, it attempts to realize absolute concentration in order to attain enstasis. In the universal history of mysticism, classic Yoga occupies a place of its own, and one that is difficult to define. http://www.adolphus.nl/xcrpts/xceliade.html

... og en forklaring av mystical physiology som impliserer metaforiske prosesser, slik jeg leser det!

Her er kildeteksten The Upanishads: http://www.sacred-texts.com/hin/upan/index.htm

Rani skrev:

Må man da velge å dra til India for å oppleve noe slikt?

Eller må man melde seg på kurs for å oppleve den sjamantiske ånd?

Du kan vel dra på viddene - i bokstavelig forstand -? :)

De kursene/workshops jeg har opplevd handlet ikke om å prestere ...
http://www.sjamanhealing.com/
http://www.fss.at/seminare/index.asp

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2009, 22:54 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Ja, det er sant Sonja, det er jo bare å dra ut på viddene, i skogen eller rett og slett ut i naturen.

Men jeg tenkte mere på de som ikke er i stand til å gjøre det. De som er for slitne, syke osv til å ta fatt i det. De som bare trenger å heales for seg selv, men med en tilknytning til mennesker som kan være en guide, en hyrde som passer litt på deg mens du slipper de innerste sjelekvaler, sjelesmerter på en nturlig måte.

En sjaman kan jo takle det selv der ute i naturen, men for de som ikke er det, eller kan det... tenkte nå jeg da :)

Tenkte mest på om det finnes noen sjamaner som driver et herberge (stor lavvo) der alle er velkommen som søker sitt indre selv. :)
En fremtidsvisjon kanskje?  :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2009, 20:44 
Avlogget
Veteran
Veteran

-

Sist endret av tjørn den 01 Jul 2010, 21:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2009, 23:56 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

:) 
For meg virker det fortsatt som om sjamanene er mere stille og lever i det skjulte i forhold til mange yogier som holder karismatiske kurser og har åpent hus for de som måtte ønske det (i organiserte gruper, turer osv.... )

Så ka ska man høre på?

En annen yogi master jeg såg en snutt av på youtube, sa at man fikk den yogien (sikkert også sjaman?) som man fortjente.  :innocent2: 
Så da kan man vel kanskje snakke om mystisk fysiologi og metaforiske processer?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2009, 01:11 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

:lol: Jaha :) , kanskje tok jeg innersvingen eller kjørte litt vel rask i kurven ... ;-).

Her er et sitat fra linken som (kanskje) gjør alt så mye klarere:

[EM1 233] It would appear, then, that there are several Hatha-yogic methods of obtaining the same results. Hence we are justified in supposing that some yogins specialized in physiological techniques, but that the majority of them followed the age-old technique of “mystical physiology.” For, although the Hindus have elaborated a complex system of scientific medicine, nothing obliges us to believe that the theories of mystical physiology were developed in dependence upon this objective and utilitarian medicine or at least in connection with it. “Subtle physiology” was probably elaborated on the basis of ascetic, ecstatic, and contemplative experiences expressed in the same symbolic language as the traditional cosmology [EM1 234] and ritual. This does not mean that such experiences were not real; they were perfectly real, but not in the sense in which a physical phenomenon is real. The tantric and Hatha-yogic texts impress us by their “experimental character,” but the experiments are performed on levels other than those of daily secular life. The “veins,” the “nerves,” and the “centers” that we shall presently discuss no doubt correspond to psychosomatic experiences and are related to the deep life of the human being, but it does not seem that the “veins” and similar terms designate anatomical organs and strictly physiological functions. 

Topp

Innleggets emne: Re: sjamaner og yogier
InnleggSkrevet: 03 Feb 2009, 19:20 
Avlogget
Veteran
Veteran

-

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og annen åndelighet

Tidssone UTC + 1 time