Jeg er enig med Ronald at forsvarsevnen ikke ble noe bedre av at skogen ble hugget akkurat på det tidspunktet.
Samtidig regner jeg med folkets forsvarsvilje, utvilsomt festivaldeltakernes forsvarsvilje, ikke ble noe større.
Snarere tvert i mot.
Saken er kanskje litt mer nyansert enn det som fremkommer i avisene.
Rundt Istindportalen, som drives av forsvaret og kommunen i fellesskap, ligger det tre militærleirer.
Disse har innrykk av nye rekrutter i august hvert år, og da er det ekstra mange soldater i området.
Mesteparten av velferdstilbudet ligger i Istindportalen, og da kan det fort bli en del støy, som det naturlig blir når man samler flere hundre 19-20 åringer på ett sted.
Kle dem opp i uniform, så blir de samtidig veldig synlige.
Hadde festivalen vært arrangert en måned senere så hadde sansynligvis vært mindre.
Uansett årsak så er jeg glad for at festivalen blir flyttet til Fjellkysten i Lavangen. Besøkstallet blir kanskje litt mindre, men de som kommer får lettere holdt fokus på det som betyr noe for dem, uten uønsket støy. Alle som er tilstede har en felles plattform.
Fjellkysten er et fantastisk flott sted.
Jeg ser frem til Isogaisa 2012.
Gleder meg til å se om drømmefangeren jeg hengte der i mai 2011 fremdeles henger der i august 2012

Ha en fortsatt fordomsfri fredag og en strålende helg