Dato/klokkeslett: 18 Mai 2012, 05:29

Forumets hovedside » Mine egne sjamanerfaringer » Drømmer og drømmearbeid

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tolking av drømmer!
InnleggSkrevet: 26 Jun 2007, 11:45 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Jeg leser litt om forskjellige drømmetydninger nå. Og reagerer sterkt på en ting.

Drømmetydninger er det vel forsåvidt ingen fasitsvar på? Mange har jo forskjellige tolkninger på ting. Jeg har funnet
en nettside som jeg syntes beskriver drømmesymboler på en meget bra måte. De legger vekt på egenskaper på f.eks dyr
ganske likt som sjamanismen. Dvs, de drar frem egenskaper til dyrene, og setter lys på hva man kanskje kan jobbe med,
eller en positiv forståelse på symbolkikken i drømmen.

Men så sammenligner jeg med en annen side. Den siden og de tolkningene gjør meg dårlig.

Eksempel fra *nettside 1, den som gir meg gode vibber:
Bjørn: *
Forbindes i drømme med moderenergi og omsorg. Bjørne bliver først rigtig aggressive og går til angreb, hvis deres afkom trues. Ser vi på teddybjørnen, ses forbindelsen tydeligt til at dette kæmpe dyr kan vi være trygge ved, fordi det altid vil passe på os.

Så fra nettsiden som gir meg dårlige vibber:

Hvis en bjørn løper etter deg betyr dette at du kan komme til å tape penger. En bjørn kan også symbolisere en rival innen kjærlighetslivet. Klatrer bjørnen vil du gjøre det bra.

Eller er det slik? Jeg trodde som den første tolkingen, at drømmer gir oss hjelp til å forstå hva vi kan gjøre bedre eller forandre på, for å komme videre, for å forstå hvor vi er hen på veien, at våre hjelpere eller vårt høyere jeg gir oss pekepinn i kjærlige meninger.

Ikke at vi skal frykte for å gå i økonomiske tap, miste ektefeller og lignende. Er dette svada i form av *lissom sanndrømtheter?*

Hva mener dere?

Topp

Innleggets emne: Sv: Tolking av drømmer!
InnleggSkrevet: 26 Jun 2007, 11:49 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Link til *gode vibber siden*:

http://www.drommetydning.dk/

Link til *dårlig vibber siden*:

http://www.droemmetydning.com/

Glemte også å nevne at jeg har en bok som heter *10 000 Drømmetydninger* Den har jeg aldri brukt.
Dette fordi når jeg har slått opp i den, har jeg bare lest om tragedier, uvennskap, og ditto.
Ble heller mer deperimert av å lese den enn oppmuntret.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2007, 11:56 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Tenker du skal stole på vibbene dine, den siste nettsiden var mye svada spør du meg. Det er viktig i drømmetydning å være åpen for både  tegnene fra det kollektivt ubevisste men og å se den enkelte drøm i lys av din egen prosess. Og noen drømmer lar seg ikke forstå med en gang, kanskje kommer det etterhvert i livet en forklaring på det. Det finnes noe som heter "Drømmeskolen", et kurs i drømmetydning med metoder fra psykosyntese/gestalt. Kanskje noe for deg??? Selv liker jeg best å finne fine bøker om drømmetydning på biblioteket, internett er ofte litt ustadig som kilde for kunnskap.
I en heftig skyggeperiode drømte jeg at jeg var den ene av to engler som kjempet mot hverandre i en pøl av sort bek, ettersom kampen utviklet seg ble vingene mer sorte enn hvite der englene kastet seg rundt i den sorte pølen. Veldig sort hvit drøm, men etterhvert ble alt mer grått, bildet ble hvisket ut. Skyggen ble integrert. Og drømmen hjalp meg å forstå det slik.
Drømmer kan komme intenst i perioder, og i slike drømmeperioder prøver jeg  skrive ned drømmene før de forsvinner. Da kan jeg også lettere se sammenheng med drømmer, hendelser og prosess. Lykke til på drømmeferden.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2007, 17:16 
Sier som Karl Marx gjør om religion i forhold til dette med svada-tydningene, at de er "som opium for folket", litt banalt da men...  Det er slike tydninger man også finner i forbindelse med overfladisk astrologi og tarot også, og dessverre er det slike ting som er lettest tilgjengelig for folk flest, og gir det dårlig rykte. Det dyrker usikkerheten og desperasjonen hos folk kan man kanskje si.
Det er den indre prosessen som er viktig, og da er det ikke noe særlig viktig om man kommer til å bli gift eller vinne i lotto i den nærmeste fremtid.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2007, 19:23 
Stol på din egen intuisjon og magefølelse, i tillegg til inteligensen, Silva! Du har tydelig alle deler svært godt intakt. :biggrin:
Slike spekulative tolkninger, som gir konkrete betydninger og "spådommer" er virkelig søppel, og burde enkelt og greit hoppes over, etter min mening. Det gjelder, som Kristin er inne på, også andre emner som tarot og astrologi, noe det desverre florerer en god del av.
Mange bruker jo dette som underholdning, og det kan virke uskyldig nok.
Men jeg tror det forsterker fordommene mer enn det åpner opp for aksept og forståelse for det forunderlige magiske språk som finnes i disse forskjellige orakelverktøy. Spesielt hos skeptikerne. :surprised:

Når det er sagt, så tror jeg det er bare bra å studere symboler og deres betydninger, slik du ser ut til å gjøre.
Selv om drømmer er 100% subjektive, kan det være lærerikt og åpnende å lære seg symbolenes/bildenes mangfoldige språk.
Slik øver en opp sin egen måte å forstå sine egne, og andres, drømmer på.
Det vrimler av symboler i verden; i mytologi, eventyr, visdomstradisjoner,  - så det er bare å sette igang der man måtte synes. For alt kan brukes i drømmene, og jo mer man studerer dette, jo mer vil ditt underbevisste sinn bruke disse symbolene i drømmene. Så det er en historie uten ende, i motsetning til disse ferdige uttømte tolkningene.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2007, 19:49 
Lazy skrev:
Stol på din egen intuisjon og magefølelse, i

Enig med Lazy!  ;)  :respect:
Det er som med kraftdyren Silva... det er sjelden rett med en generell forklaring.

Jag har jobbat med drömmar ur ett psykologiskt perspektiv mycket länge och det finns ju olika varianter hur drömmar tolkas.. .eller som jag hellre vill uttrycka det "arbetas med". För jag tycker det mer är ett detektivarbete än att tolka, när jag tittar på mina drömmar.

Ur den tradition som jag hämtat min teknik (psykologin och gestaltterapi) så är allt du ser i drömmen, aspekter av Dig själv, Ditt eget liv och Din väg... Det du ser gestaltar "Dig och Ditt". Andra männsikor, djur och varelser är då delpersonligheter av dig själv, om/i ditt liv, på din väg... Alltså även pallen, bilen (rust eller ny og fin?), huset (stabilt eller skjört?) och alla färger, med vad de kan stå för - för dig själv.

Precis som jag anser att inga manualer om kraftdjur, kan ge svaret om vad djuret står för och kan hjälpa en med - utan att man själv har en speciell relation till det djuret... Precis likadant ser jag det man möter i drömmen - det är ett personligt budskap och hur skrämmande något kan vara, beror på vilken relation man har till liknande saker i verkliga livet.

T.ex. clowner... de är ju maskerade... men hur skrämmande DET är... är ju olika för oilka människor.

Ha papir och penn vid sängen och gör notering så fort du vaknar av en dröm
Möter du en björn... vad får DU får fölelse og hvordan er björnen i sin oppförelse - DÄR har du svaret på vad DU behöver veta om DIG och DIN väg.  ;D

Tykker du jag är "hård", va?  ;)

Fast og stabil, men käääääärleksfull  ;) :wub:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2007, 00:41 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Takk alle sammen, for tilbake meldninger!

Da gjør jeg det, holder meg til de *gode vibbene*
De stemmer vertfall mye mer overens med mine
holdninger og tanker rundt dette med å
*peke på* muligheter rundt ting man kan, bør eller
må jobbe seg gjennom, for å komme seg
videre her i livet, fremfor å trykke personer
ned i frykt.

Hvordan i huleste kan noen påstå å si, at om en drømmer om en slange så vil dette skje?:

Sitat:
Slange

Slanger er generelt et symbol på svik, hindringer og problemer. Er du omringet av slanger kan du bli bedratt av den du stoler mest på. Hvis du leker med en slange er det noen som vil prøve å få deg til å gjøre noe du ikke burde gjøre. Blir du bitt av en slange kan du bli uheldig. En slange som slynger seg rundt deg betyr svik. Et slangebol betyr uflaks. Hvis du går forbi en slange vil du vinne over de som vil deg vondt. Se også på eventuelle farger.

Sitat:
Fremfor å se på hva slangen symboliserer i naturen? Som hamskifte=forandringer, at man har vokst seg større på noe, og trenger nytt og større skinn for å få plass. Kanskje det betyr at man har udviklet seg åndelig, eller at det er tegn på at man vil nå en høyere bevissthet, og må kvitte seg med gammelt skrot for å få plass til nye erfaringer?

Den siste tolkingen ser jeg på som en positiv *spark i røven* for å komme seg videre. Den første tolkingen ser jeg på som en slags *fryktskaper* som bare gir fra seg dårlig energi!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2007, 01:48 
Avlogget
Fersking
Fersking
Brukerens avatar

Her er jeg helt enig med Lie, til punkt og prikke!

Men hun er enig med Lazy, her, som jeg kanskje ikke er helt enig med, alt i alt, her, og heller ikke Kristin: Jeg ser nemlig på ALL astrologi og tarot som overfladisk og fordummende. Stikkord: Selvoppfyllende profeti.

Så hvor er jeg da? Som min salig fru mor pleide å si:

Værsågo bi tullåt!

P.S. Silva, du utvikler fine resonnementer her, fortsett slik...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2007, 08:08 
Hahaha... nu var du kul, Gnisten  :lol:

Det jag var enig med Lazy om var: Stol på din egen intuisjon og magefølelse

Ha det gott!
Nu tar jag sone-ferie

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2007, 11:18 
"Jeg ser nemlig på ALL astrologi og tarot som overfladisk og fordummende. Stikkord: Selvoppfyllende profeti."

Kjære Gnisten, jeg har et svar på dette: (vil ikke skape en debatt rundt dette i denne tråden, som er om drømmer)
Dette synet om spådomsprofetier er nettopp et resultat av den overfladiske populærastrologien og taroten.
Det ligger forøvrig mye kunnskap og visdom i begge traditioner, som kan brukes til fordypning og selvutvikling (akkurat som drømmetyding).

Det hele dreier seg om hva du er ute etter, dvs hvilken holdning du har til det. Øyet som ser!  :biggrin:

For ordens skyld: jeg er en av dem som ikke bruker disse orakelverktøyene til spådom, jmf det jeg selv skrev over.
Men som hjelp til innsikt. Har studert begge deler, spesielt astrologi i flere år. (planetene først og fremst)

Så du behøve ikke bli tullat, sett deg heller inn i tingene, hvis du har interesse. :) ;D

Ps: Jeg er også enig med Lie, i det hun skriver her. Det er faktisk ingen motsetning. Hos meg, da.

Sist endret av Lazy Gracey den 28 Jun 2007, 11:21, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2007, 00:17 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Silva skrev:
Eller er det slik? Jeg trodde som den første tolkingen, at drømmer gir oss hjelp til å forstå hva vi kan gjøre bedre eller forandre på, for å komme videre, for å forstå hvor vi er hen på veien, at våre hjelpere eller vårt høyere jeg gir oss pekepinn i kjærlige meninger.

Hva mener dere?

Hei kjære Silva
stol på din intuisjon. Drømmene hjelper deg til å forstå, derfor er det viktig f.eks å skrive ned drømmene, for å se om det er et mønster - om det er noe som bør forandres på osv. Hjelperne er med oss for å gi oss et pekepinn i kjærlighet.
Det finnes så utrolig mye rare greier i forhold til drømmetolkning osv. Du må finne det som kjennes ut som er rett for deg, hva som føles som den rette forklaring.

stor klem fra RITA som er hjemme igjen fra ferie :w00t:

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2007, 14:30 
Avlogget
Fersking
Fersking

Dette var en interessant tråd!

Jeg må si meg enig i dere alle! Symboltolkning blir helt hinsides all fornuft og virkelighetsorientering når de brukes på den måten som de ”dårlige vibbene” viser. Det er helt utrolig at noen kan si seg fornøyd med slike tolkninger. Blir ikke denne tolkningsmetoden tilbakevist hver gang den slår feil??? Som jeg skulle tro faktisk er hver gang den blir tolket!!!

Dream Yoga, som er den metoden jeg holder på med innen drømmearbeid, jobber med drømmeelementer på en helt annen måte. I denne metoden trenger du ikke pugge symboler eller slå opp i drømmeleksikon. Du spør rett og slett drømmeelementet selv! På www.dreamyoga.com kan du gå inn på ”sample session” og prøve selv. Dette gir en helt ny dimensjon til drømmearbeidet og en konkret opplevelse av hvilken uendelig dybde og veiledning som ligger i selv den mest selvfølgelige drøm.

Saken med symboltolkning er at symbolene er ”funnet opp” av dagsbevisstheten basert på hva den synes passer best. Eller de er funnet opp av andre individer. Men det er jo ikke dagsbevisstheten som har drømmen? Og det er heller ikke andre mennesker som har din drøm… Drømmen er fullstendig 100% unik for deg. Derfor er det så lett å tråkke feil i drømmetolkning basert på forhåndsløsninger. Med Dream Yoga forhører du deg med drømmeelementet direkte og får førstehånds informasjon om hvorfor det er i drømmen og hva det vil formidle til deg. Slik jeg ser det tar Dream Yoga drømmearbeidet ett skritt videre.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2007, 14:47 
Avlogget
Administrator
Administrator
Brukerens avatar

Se dette innlegget av David...inspirert skriving kaller jeg dett. Inspirasjon er snarveien til innsikt:

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 8#msg47228

a

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2007, 19:13 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Takker for svar alle sammen!

Takk for linken Ailo, det innlegget har jeg ikke fått med meg....Men David tolker da drømmer slik jeg føler det mest riktig!  :D

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2007, 14:45 
Avlogget
Veteran
Veteran
Brukerens avatar

For endel år siden gikk jeg på drømmekurs hos en flott og klok dame. Det jeg husker aller best nå i ettertid er at vi har alle vårt eget drømmespråk. Dvs at ingen andre kan tyde en drøm for deg, bare med deg. Det vil si at vi kan hjelpe hverandre til å se ting som den som har drømt kanskje ikke har lagt merke til, eller komme med andre tolkninger som kanskje også kan hjelpe den andre videre. Det finnes jo noen universielle symboler, som Jung har skrevet mye om. Men, glem drømmetydebøker, eller bare bruk dem som tillegg. Du vet selv best hva symbolene dine betyr. Dersom du skriver drømmedagbok, vil du etter hvert kjenne symbolspråket ditt godt.

Vi lærte også en metode for å komme dypere inn i drømmen. Når du mediterer setter du det bildet som virker sterkest av det du husker (essensbildet), foran deg (mentalt,da). Du kan også sette det foran de ulike chakraene.

Lykke til!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Forumets hovedside » Mine egne sjamanerfaringer » Drømmer og drømmearbeid

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet