Det er vanskelig å skrive nå, ordene kommer ikke så lett for tiden. Men i natt drømte jeg så sterkt, og jeg fikk så lyst til å dele denne drømmen, for det er noe som sier meg, at den er et veiskille i mitt liv.
I fugleperspektiv, så jeg ned på det gamle trehotellets bakgård. Der sto min far og en liten jente. Jeg så ikke, men fikk en fornemmelse av, at min farmor, farfar, grandtante og farmors foreldre, mine oldeforeldre, var tilstede. Min far og den lille jenta sto og så opp bakken, mot det gule huset, mitt første barndomshjem. Plutselig er hele fasaden til det gule huset helt dekt av flyvende flaggermus. Det var som om de kom flyvende rett ut av veggen, rett ut av intet. Faren tar den lille jenta i hånden, og så peker han mot noe helt annet, enn alle flaggermusene.
Han peker mot et vakkert utskåret trestykke. Det er hovedstykke til en framseng fra veldig, veldig, gammel tid. Den må ha blitt skåret ut av en mestertreskjærer. Linjene er mykt slyngende og utskjæringene er som et relieff i flere dybder med myke overganger. Jeg kan ikke huske hva som var motivet, men fargen husker jeg, den var himmelblå som den klareste daghimmel. Med én farge, noen steder nesten helt transparent, andre steder mettet av fargepigment, fikk motivet et helt eget liv. Noe sa meg, at det var samme fargen billedveversken brukte, da hun farget garnet sitt med mannsurin, den helt spesielle potteblå fargen.
Den lille jenta forstår at faren vil beskytte henne, mot å se alle flaggermusene. Men jenta ser, hun ser både det vakre trestykket, hun syns det ligner på en portal, som hun kan gå gjennom, men hun ser også alle de sorte flaggermusene, som nesten dekker hele den gule veggen. Men hun sier ingen ting, hun skjønner, at faren prøver å beskytte henne og at han ikke ønsker å snakke om alle flaggermusene. Plutselig deler flaggermusflokken seg i tre, og daler ned i hvert sitt epletre, i skråningen mellom det gule huset og det gamle hotellet.
Så er jeg plutselig meg selv som voksen, sammen med min mor, enten på kvisten i barndomshjemmet eller på hotellkvisten. Der henger det utallige broderier i alle størrelser, med motiver fra alle årstider. Det aner meg at min mor har tatt i sin forvaring en arv fra formødrene i min fars slekt. Jeg ser en stor, vakker juleduk, men den er for stor og for vakker, til at jeg tør å spørre om å få den. Men så får jeg øye på to temmelig like små broderier. Jeg kan spørre om å få det med minst farger i, tenker jeg. Det er et pyntehåndklede, til å henge foran de håndkledene en bruker. Motivet forstår jeg, er fra desember måned, joletid, får jeg beskjed om. Ja, joletid og ikke juletid er det. Helt tilbake til norrøn tid må en, for å finne dette motivet. Fra den tid, var også motivet til trestykket, de to stolpene og tverrliggeren, som sto der som en portal, svevende i en egen dimensjon litt over jorden. Men akkurat i det, jeg skal til å spørre om å få broderiet, våkner jeg.
Da jeg våkner kjenner jeg på en følelse av angst. Hva er jeg så redd for? Jo, hva andre vil si, når de får høre, at det ut av veggen, til mitt første barndomshjem, kom så mange flaggermus, at de knapt kunne telles. Skam, den skammen som måtte forbli skjult, bak en plettfri fasade. I det hjemmet bodde jeg, med mine besteforeldre og oldeforeldre, mine aller første leveår.
En av grunnene til at denne drømmen var så sterk, var at i går måtte min mann og jeg, drepe utallige maur og flyvemaur. I vinduskarmen, på kjøkkenet på hytta, har det vært merkelige lyder. Og da vi i går, så litt for mange maur, bestemte min mann seg, for å rive ned vinduskarmen. Og hva får vi se, hundrevis av maur som frakter opp eggene sine. Og på hushjørnet, på utsiden, var det minst like mange. Jeg har jo bestemt meg, for å ikke ta livet av innsekter mer, men dette var dog for mye å leve med. Så maurkverk ble brukt, vi var ferdig i tretiden i natt. Nå har jeg trampet og klemt ihel hundrevis av maur, så nå kan jeg like gjerne kalle meg for en morder også. Alt dette fikk vi i fanget, etter å ha hatt storrengjøring av hytta, i en og en halv uke. I går fikk jeg pusset messing og kobber og plukket inn flere blomsterbuketter. Det var så rent og pent, og vi var storligen fornøyd med jobben vi hadde gjort. Nå kan vi endelig ta ferie og la humla suse, sa vi, gjøre det vi har lyst til, istedenfor å vaske og rydde og slite. I dag, da jeg sto opp, så det ut som om det har foregått en masakre på kjøkkenet ja. Hvite klaser med maurkverk, hundrevis av sorte maur i bøtte og kar.
Og hva ser jeg i karmen på stuevinduet, ved siden av blomstene, nyperosene som jeg plukket inn i går, nå nyutsprunget, der sitter det en edderkopp; spinnersken, veveren og kutteren. Den skal få leve, den vever og reparerer min livsvev. Og jammen kom det ikke en flokk med svarttrost og slo seg ned i gresset utenfor, tre mødre og ni unger med den mykeste fjærdrakt du kan tenke deg. En svanemor med fem små unger, seiler også tidvis forbi, i sundet mellom to øyer. Og under eika, midt på øya, vokser det i år, vakre, hvite skogstjerner, som strekker seg opp mot himmelen, til de syv stjernesøstre der oppe. Det står til liv, det spirer og gror, selv om jeg godt kunne vært foruten å ha tatt livet av så alt for mange maur.
Alt dette kom etter at jeg i over en uke, har hatt ild i deler av mitt skjelett. Der armene og beina møter kroppen, der har det brent godt, for ikke å snakke om hendene, der brant knoklene så heftig, at jeg nesten kunne se at det lyste. Men de smertene har gitt seg. Og bjørketreet fra barndommen er brendt til aske. Hva jeg skal møte ved de to steinene vet jeg ikke. Kanskje er de som to stolper, et symbol på dualitet mellom det feminine og det maskuline. Å reise tilbake til Sarakkas lavvo, skulle vise seg å bli en strabasiøs erfaring, og langvarig. Ennå har jeg ikke kommet til høyden hvor lavvoen ligger. Det er godt det regner her ute, før jeg møter mere ild, og så har jeg jo hele havet å avkløle meg i. Ved havet er det godt å være. Her er drømmene mange og rike. Nå skal jeg lære å bli ett med flaggermusen, som til i natt hang opp ned i nord, nå skal den ut å fly i tussmørket, i sommervarmen på jakt etter føde, og jeg skal fly med den. Med flaggermusen skal jeg bli trygg, trygg nok til å avdekke det som har vært skult. Når det har kommet fram i lyset, er det ingen ting å være redd for lengre. Jeg tror månen er sort i natt. Kanskje møter jeg Hekate i et veiskille. Måtte jeg velge det, som er til det beste...
For 3. gang falt sjamanstaven ned mens jeg tenkte på de 2 steinene mens jeg tenkte, at neste gang jeg møter min Lærer mellom verdenene vil jeg være klar for å åpne et skall til å være full av tiltro til at det er til det beste uansett hvor smertefullt det vil bli frykten er jeg i ferd med å transformere bit for bit, lag for lag frykten for at fortiden kan innhente meg og at jeg ikke vil greie å takle det på et godt vis frykten for fremtiden, mest en navnløs frykt men håpet, hvisket en meg i øret da jeg kikket inn i krystallgrotten der lotusen er gjemt utenfor hulen der hvor einerene vokser tett hvor jeg sto og funderte på om jeg var klar for å gå inn håpet må du heller ikke klynge deg til håpet om at fortiden slipper sitt fryktsomme grep håpet om at alt vil bli den pureste lykke i fremtiden kan to steiner bli forent, tenkte jeg kan jeg bygge bro mellom de eller kan jeg se at de er to og allikevel ett og det samme hvis jeg en gang blir åpen og fri og ikke klynger mer, til frykt og håp vil jeg da oppleve å være ren væren ett med alt eller må jeg bli helt tom først og se at alt rundt meg er tomt før foreningen kan skje og alt blir helende helt igjen bare være her og nå men foreløpig blir jeg bare rar i hodet jeg er iblant som på en merkelig ånderus det er som jeg iblant mister grepet og blir en annen både i ord og væremåte en jeg ikke kjenner men kjenner allikevel men ikke som meg men det skulle ikke forundre meg om det er meg allikevel
Det er et mektig syn når to svaner letter og du bare hører det kraftige vingesuset før du ser svanene fly høyt oppi luften tvers over øya det er en mektig opplevelse når du har bedt for dine barns formødre og forfedre at de må få en trygg reise opp i lyset og bringe velsignelse i storfamilien
Det er vakkert når villrosene, hvite og rosa bretter ut sine kronblad og blomstrer en etter en mot eldgammelt lav og solsvidde svaberg inderlig mykt og uendelig godt er det når synet av rosene og en enslig båklokke gjør hjertet ditt mykt og varmt når du holder på å gi opp når møtet mellom drittkjerringa og drittsekken blir så sterkt, at du tror, at nå, nå greier du ikke mer
Og velsignelsene vil ingen ende ta, når du legger hodet mot steinfolket under mørke graner og takker for at du iallefall kan brukes til noe midt oppi alt det tunge og mørke og det flyr en blå sommerfugl rundt føttene dine og viser vei, og det to meter kristorntreet sier at du kan meg å lage din andre sjamanstav av en Sarakkastav, som kanskje skal få en bergkrystall til pynt en stav som vil føre deg på reise til ildgudinnen
Og inderlig mildt er det, når sommervinden letter ditt sinn og noen varme regndråper faller i ditt hår når gledestårer fukter ditt øye og alt er ikke sort og mørkt lengre og hjertet fylles av en stille glede og du tenker, at får jeg bare slike øyeblikk innimellom av fred og kjærlighet og nåde så skal jeg greie mer for når naturens overflødighetshorn skjenker meg slike gaver da...har jeg har ikke flere ord annet enn tusen takk
Først nå, forstår jeg litt hvor merkelig alt er på ferie på en bitteliten sørlandsøy alene med min mann som godmodig betrakter meg og mitt crazy sinn litt betenksom hender det at han er når han ser at jeg forandrer meg fra innerst til ytterst sånn litt etter litt, over mange år men alt snudde liksom etter at han endelig fikk møte Ailo og en mild sekretær på Karma Shedrup Ling og mente at de virket nå litt mer normale enn meg han ble nok litt lettet da for i går, for aller første gang trommet han for meg og jeg som sjelden, eller det snudde da på Shedrup Ling fikk trommereiser med bilder og greier der også og hva fikk jeg nå, mens min mann trommet jo et hesteskjelett, ja det var litt et kranie, av sikkert en gang vakker hest som kom rett mot mitt ansikt hvorfor kommer du, spurte jeg, og fikk til svar at kongen fra det eldgamle Tibet var død og da måtte det hesteoffer til fire hester ble begravet med den døde kongen oppe i Yarlungdalen og så kom flaggermusen flygende mot hodet mitt jeg så det ganske så tydelig røde øyne og hvitrosa, der det var lite hår og ørsmå spisse tenner bare kom du, sa jeg jeg er ikke redd deg mer bare fly inn i hodet mitt du min mann er en fantastisk trommer mye bedre enn meg det var litt av en kreativ tromming han gjorde det er noen som kan leke fram trommingen også brukte trommehammeren som et irsk bone-hammer han slo over alt på trommen, på rammen også så jeg reiste i vei jeg og det skulle ikke forundre meg at hvis han får en bodhran-tromme så kanskje våkner det en gammel druide i ham
...og mens jeg sitter her og skriver på hytta mens en regnbyge feier over øya flyr en svane lavt forbi vinduet jeg har aldri opplevd maken til svaneflukt, på en og samme dag men de letter visst ganske greit fra vannflaten i nogenlunde vindstille, uten alt for store bølger det er tredje gang i dag, at en svane eller to flyr for meg den første gangen, var da jeg takket steinfolket da hørte jeg en mektig lyd og snudde meg mot vannet der hadde den ene svanen lettet og fløy over den andre som foldet ut fjærene sine i et vakkert skue og liksom viste seg fram i all sin skjønnhet så nå får jeg sende en takk opp mot det høyeste også her skjer det så mye mellom himmel og hav og jord at jeg snart ikke rekker å trekke pusten mellom hver gang et nytt under åpenbarer seg det er meldt sol mot kvelden kanskje det er på tide med årets første helbad men da skal jeg ha fyr i ovnen først ... brrrrrrrrrrrr er litt pysete i år med vekselvis varme og frost i marg og bein
Det er snart 33 år siden jeg først kom ut på denne øya, som ligger tett inntil en annen øy, med et smalt sund imellom. I den ene enden er det så smalt, at de to øyene er forbundet med en liten, hvit gangbro.
Dajeg gikk over den første gang, vokste det noen, den gang, middels store graner der. Men de slapp nok lys ned på bakken til at det voste et teppe med blå skogfioler der. I årenes løp har grantreene vokst seg så høye og tette, at fiolene ikke var i stand til å gro der mer. Jeg har hatt en liten sorg over dette, for jeg husker hvor vakkert det var, før granene ble så tette. Men i de siste årene har det begynt å vokse kristtorn, der det er en liten lysspalte mellom trærne. I fjor, i oktober, plukket jeg med meg en grein med røde kristtornbær på, jeg turte ikke felle det ene kristtorntreet til stav da, jeg hadde vel en for stor respekt for akkurat det treet den gang.
Men når jeg i sted sto med pannen mot berget og ba og takket steinfolket, da får jeg beskjed om at jeg kan ta det ene kristtorntreet. Jeg har alltid vært fasinert av akkurat dette stedet, den mørkeste plassen på en ellers lys øy. Fra før har jeg fått et annet tre, fra åndene på øya, et eiketre. Og da jeg i sted googlet og fant disse opplysningene om kristtorn, ja da ser jeg at åndene har sendt meg healingmedisin, som er så stor at jeg nesten ikke greier å fatte det. Jeg er så takknemmelig!
Far, mor, gaver som peker mot slekter som følger slekters gang, men klarer ikke ta i mot og vende seg fra det flaksende mørke som dekker solens farge, men Tibets konge er nå død, kraftdyret dødt og skal ofres, på tide å vende hjem og ta i mot de hjemlige gaver; sengen, kjøkkenforkleet, trommen som ikke lenger brukes som sjamantromme, og la seg hele av den levende kristtornen, krist-tornen, trist-tornen, som finner sin plass og vokser i mørket
Kjære Dag, takk for dine ord
Men du får nå sagt det Kjøkkenforkle, skal jeg ta på meg kjøkkenforkle igjen Jeg, som har blitt servert lunsj og middag, i snart to uker nå. Ja, jeg må vel det, jeg som skal snart være alene på øya, i en liten uke. Da blir det vel heksegryte igjen, en som varer i flere dager, for når jeg er alene, får jeg liksom ikke summet meg til å lage mat, det pleier å skje så mye da, at jeg liksom bare går rundt, og er, i en annen dimensjon.
Det ble et veldig vakkert rituale i går ettermiddag. Med rasle og røkelse og sag, gikk min mann og jeg avsted. Vi var virkelig på nett med åndene da. Ordene til treet kom liksom bare av seg selv, med en stemme i meg, som jeg ikke hadde hørt før. Jeg sagde det ned selv Har jeg fått maskulin kraft, så har jeg det. Til min glede, så jeg, at det kommer til å vokse opp mange kristtorntrær på samme sted igjen. Jeg hadde med meg en hageeføy, som jeg ville plante ned der, for jeg hadde jo lest, at den feminine motpart til kristtorntreet er eføy. Men da jeg begynte å grave, ned i gress og løv og barnåler, hva fant jeg, jo en viltvoksende eføy, som lå godt gjemt nedi alt kvist og kvas. Den mørke mor og far vokser på samme sted, eviggrønne er jo begge. Det er slike opplevesler, som gjør at hjertet åpner seg, i stor undring og dyp takknemmelighet.
Jeg hadde også lest at kristtornen ( jeg liker det engelske navnet bedre: The Holly) representerer ildelementet. Så da fant jeg ut, at jeg ville ha et bål ute. I timesvis matet jeg ilden med kristorngreiner, samtidig som jeg barket treet og de største greinene (fine trommehammer-emner). Sevjen luktet friskt og deilig, så jeg smurte meg like godt inn med den. Og så la jeg de nyeste skuddene av kristtornbladene i vann, og vasket meg med litt av det vannet. Resten av vannet tok jeg og helte i en blå glassbolle, la ned i kristornbladene, som nå hadde blitt myke, og stakk to nyperoseknopper oppi det hele, de var utsprunget i dag, med solens komme. Stikkende kristtornblader blir myke i vann...hmmm...det er godt jeg går vannveien.
Vi ble sittende ute, til etter at solen gikk ned i går. Vi trommet. Vi trommet til og med sammen, på en tromme, det svingte, og så sang vi. For første gang, sa min mann, sangeren, at jeg sang vakkert. Det er takket være åndene det, sa jeg, for egentlig så har jeg jo en nøtteskrikes stemme, det vet du jo. Slik går det mot solsnu, mirakler skjer nesten med lysets hastighet. Og at kristtornen er en av to konger, som veksler på å herske over jorden, et halvår i gangen, det er bare så merkelig, at jeg reiste med trommen dagen før, og fikk beskjed om at kongen var død. Ved sommersolverv, skal Eikekongen, den lyse tvillingen, og Kristtornkongen, den mørke tvillingen, utkjempe et symbolsk slag. Kristtornkongen skal overta og herske til vintersolhverv. Så den 21. juni, må jeg nok ha et rituale alene, får vel tenne et bål igjen da. Er det snakk om en verdslig konge i sansenes rike og en hellig konge i mørket tro?
Om dette betyr at jeg skal reise i et halvt år til og transformere mer av den negative maskuline kraft, vet jeg ikke. Men jeg må vel det, før den positive, maskuline kraft viser seg fullt ut, ved neste vintersolhverv kanskje???
At jeg holdt på å gi opp denne gangen også, har å gjøre med, at jeg hadde bedt om, at ting skulle snu for meg når månen ble sort. Det gjorde det ikke, det snudde ikke før i går. Nå ser jeg det, jeg ble ett med den sorte månen, ja jeg var så trist, rett ut sagt deprimert. Men jeg sto han av, og holdt det inni meg. Nå kan jeg kanskje romme en god del av det negative feminine og maskuline. Så måtte jeg forstås, vente på nymånen Forening er på gang...tror jeg... Min mann så ut som den grønne mann, der han gikk foran meg med kristtorntreet på slep, ved nærmere øyensyn, en tre meter høyt. Denne staven, må vel få et hjortehorn i toppen det også. Det skal bli litt av et møte med ildgudinnen Sarakka. Ild møter ild. Må jeg ha et feminint tre til Sarakkastav tro, nå ble jeg jammen usikker.
Og den beste gaven av alt, Kristtornstaven som vil hjelpe meg med å utvikle medfølelse, først med det mørke i meg selv, så kan jeg kanskje komme ut igjen.... Nå er det tid for å la humla suse ... det gjør den virkelig også...i begge de nyutsprungne rosene i den blå skålen, nå satt ut i solen, på et rundt, hvitt bord, der satt to humler og forsynte seg . Og kristtornstaven ble innviet i bålet, både topp og nedre del, ble satt rett ned i glohaugen.
For å motta denne store gaven fra Kristtorntreets ånd, måtte jeg først bli ydmyk. Jeg måtte overgi begjæret mitt etter det, jeg måtte være tålmodig, jeg måtte vente på riktig tid. For noen dager siden, begynte det å brenne ild i mine knær, der ydmykheten sitter. De ble kanskje renset for en steil tross? Det er ikke lett å bli ydmyk for en "drittsekk" og/eller "drittkjerring".
I historien om denne øya, fortelles det, at der kristornen vokste, der var det fra gammelt av et offersted. Ikke vet jeg, men alle barn i familien har vært litt redd for å gå der alene, selv på høylys dag. Jeg har alltid vært tiltrukket av dette stedet, men jeg har ikke akkurat satt meg ned og meditert der, det var liksom noe alvorstynget og skremmende over dette stedet følte også jeg. Nå har denne plassen mellom en bergvegg og et svaberg, blitt et sted fylt med kjærlighet og fred for meg, iallefall på dagtid.
Åh, Tullsjura, tusen takk, så godt å finne din hjertehilsen her inne i dag
OFFERLUNDEN
Midt på lyseste dagen måtte jeg bare bort å takke steinfolket igjen jeg skulle bare rote litt i gresset, der den ville eføyen vokste bak kristtornene, jeg stakk meg på en tornekvist bare et lite stikk, tenkte jeg, selv om det var merkelig skarpt så kjente jeg noe varmt sildre ned over hånden min og løftet den opp, blodet bare randt i strid strøm det var da merkelig tenkte jeg, at et lite stikk, skulle blø slik
Så fikk jeg for meg, at jeg skulle dekke alle fingertuppene mine med blod, og gå opp de to trinnene til offersteinen og legge meg på kne, og ofre mitt blod til steinen med å legge hendene mine med blod på mot steinen etterpå ville jeg gå over den lille, hvite, buete gangbroen men på andre siden, gikk en mann fram og tilbake over stien og et svaberg, hvor fuglefolket spiser småkrabber og blåskjell med hendene i lomma gikk han fram og tilbake så vekselsvis på meg og ned i bakken
Det er jo Ailo, trodde jeg i min forvirring, da jeg kom ut fra under de mørke granene og ut i sollyset men et øyeblikks påkobling av fornuften, så skjønte jeg at det umulig kunne være Ailo, selv om han hadde hans ganglag og ansikt, et lite øyeblikk tenkte jeg, at mannen måtte tro jeg var gal der jeg kom vandrende mot ham med to blodige hender men jeg var ikke redd, jeg gikk mot broen, men tok av og gikk ned til havet, i siste øyeblikk, og vasket hendene mine, men det fortsatte å blø jeg skulle bare plukke opp et krabbeskall og et blåskjell da jeg skulle se etter mannen på andre siden, var han søkk borte da kom jeg på at jeg skulle ta et kristtornblad og et eikeblad å legge utenpå, jeg var så nysjerrig på om det virket, så jeg tok av bladene for å kikke, rett etterpå, og da hadde jeg stoppet å blø mange timer senere begynte det bittebittelille såret å blø igjenn jeg i min sinnstilstand, av å være inne i noe uvirkelig sa stopp å blø, å stoppet gjorde det
Men jeg er jo litt hinsides her ute på øya, hele tiden jeg vet liksom ikke når jeg reiser i en annen dimensjon overgangene er for usynlig for meg til det alt blodet som kom, det var noe merkelig med det det var et eget lys i det blodet, en strålende lysende farge det var som det røde lyset i regnbuen og mannen oppførte seg så merkelig var det en åndemann tro skulle jeg tro det var en virkelig mann i den vanlige verden slik at jeg ikke skulle være redd var det slik, når jeg var barn, at jeg møtte mennesker som jeg trodde var helt virkelige, som jeg snakket med som den naturligste ting i verden, uten å være redd snakket jeg med åndemennesker allerede da og det merkeligste av alt, broen som jeg hadde sett som hvitmalt var ikke hvit i det hele tatt, og jeg som hadde gått over den broen i noen tiår, i min sinnstilstand de siste dagene var den hvit en hvit bro som lyste opp i solskinnet
Dagen etter våkner jeg opp med et infisert flåttbitt på puppen, jeg blir handlingslammet og går inn i noe med barndommen, jeg er redd for å gå til lege jeg vil nesten heller dø, i noen timer sitter jeg bare rett opp og ned før jeg ringer til læreren og får beskjed om å komme meg til lege med det samme, ja, ja, det gikk bra men jeg ba læreren sende meg en tanke for jeg ville gå til offerlunden ved midnatt på sommersolsnudagen og det ville han, jeg kjente at noe dypt inni meg begynte å forberede seg, jeg ble så stille og sank liksom helt inn i meg selv
Halv tolv gikk jeg over svabergene, en lett vind blåste og tårene rant fra øynene mine, jeg skulle finne stien midt inne på øya den letteste sak i verden til vanlig, men nå møtte jeg hindre over alt tett einerskog eller steinrøyser, fram og tilbake gikk jeg før jeg endelig kom meg inn på stien til offerlunden da jeg kom fram var det så stille der, tussmørkt under granene da kjente jeg som en stor sirkel rundt meg, ytterst i periferien av den sirkelen, kunne jeg kjenne frykt, det er greit, sa jeg til meg selv jeg har mer frykt i meg selv, som jeg må gå gjennom, men ikke nå ba jeg, ikke nå, det jeg trenger nå er fred og ro, barnets tiltro trenger jeg, bare være et tillitsfullt barn som våger å tøye sine grenser for frykt, litt etter litt
Etter å ha gått opp det ene steintrinnet og lagt meg på kne på det andre la jeg pannen min mot steinveggen og takket, takket for at jeg har møtt en lærer som viser meg vei, som jeg er trygg på, selv om medisinen han gir meg, kan være skremmende en gang i blant jeg ba om at steinfolket skulle være med meg på min reise videre jeg trenger dere, hvisket jeg, jeg trenger dere sårt for å kunne møte min frykt da fikk jeg en indre fred, rolig fortsatte jeg over broen som ikke var hvit lengre, men gråhvit av saltvann og sol på den andre siden lyste et bjørketre opp, det ble treet fra barndommen og endelig kunne jeg slippe gråten løs i takknemmelighet, for at jeg får hjelp til å forsere min frykt
Tilbake over broen, med angsten ytterst i periferien, ønsket jeg allikevel å gå uendelig sakte gjennom lunden, satte meg ned på et steintrinn ved siden av en villrosebusk på stien, da gjødde en hund på fastlandet hørte jeg, og plutselig kjennte jeg noe en ti meter bak ryggen min, en pesende, løpende ulv, ja, jeg vet du er der, sa jeg, men hold deg på samme avstand som nå, en stund til, jeg er ikke klar riktig ennå så kom jeg til eika, da var jeg fullstendig trygg, så godt å holde rundt sitt krafttre og bare få kjærlighet igjenn, etterpå sto jeg en stund med ryggen til eika og kjente at nå kunne jeg stå og være trygg en stund og da jeg etterpå kom til enga nedenfor hytta skjønte jeg hva jeg måtte gjøre denne natten, der skulle vi ha minnestund for en som døde langt borte til søndag, med sjamanstaven min, kontaktet jeg Far i himmelen og Mor jord, og ba om at de skulle velsigne denne plassen og la det bli et hellig sted for en hellig handling
Så satte jeg meg ned utenfor hytta, så på himmelvandringen til den ovale månen, like før den gikk ned, fløy to flaggermus lavt forbi takk for hjelp ropte jeg til de, takk for at jeg får hjelp til å greie å møte min frykt
Dagen etterpå slår bivirkningene av antibiotikaen inn for fullt som en brennende ild i magen og en kvalme som setter meg helt ut jeg glir inn i barndommen igjen går inn i dødsangst og fortvilelse i følelsenes vold ordene er din gave, sa du det er så godt å følge med på reisen din, sa du du blir ikke sittende fast i føleri, sa du du greier å sette ord på hva som skjer med deg, sa du nå satt jeg fast i føleri, som et lite barn den milde far, som en gartner sådde han et frø disse følelsene er mine, jeg gir de ikke bort, tenkte jeg nå vil jeg reise gjennom det å være et lite barn en mild far, som så, men så reiste han bort og jeg var overlatt alene sammen med den mørke mor den mørke mor som bare sa at jeg overdramatiserte at alt jeg følte og sa, var bare tull og tøys kvalmen bølget fram og tilbake ja, jeg syns synd på meg selv og ville være liten og syk og få litt omsorg da, men en mild far har jeg aldri hatt, annet enn i drømmeland da jeg kom til den erkjennelsen, ble jeg riktig sint vel gjennom mitt eget sinne, så kom det dette er et møte mellom den lyse far, om enn fraværende, og den mørke mor i meg selv, som latterliggjør og fornedrer meg som ikke vil lytte på sitt indre barn nå venter jeg på å få møte den lyse mor den mørke mor har jeg allerede møtt en dag jeg sto opp, hadde jeg så store smerter i kroppen at jeg gikk tvikroket ut på utedassen og måtte ta mange runder rundt hytta og skrive av meg i timesvis før jeg gikk gjennom og ble smertefri først dagen etterpå forsto jeg at jeg hadde vært en utgammel heks jeg lurer på hva som vil skje når lysparet og mørkeparet møtes kvalmen er på vei, og nye reiser gjenstår liv, død og gjenfødsel er visst denne sommerens budskap omsnudd er jeg ennå til jeg finner min egen vei gjennom mørket og ut i lyset kanskje neste år
SOMMERBUKETTEN
Ytterst på odden og i den gresskledde viken mellom to små langstrakte nes vokser de herligste blomster sommerblomster ørsmå, nikkende i sommerbrisen til tross for tørke finner de nok fuktighet til å vokse seg vakre noen få blåklokker vaier lett i vinden jeg har jo nesten vært i blåklokkevikua nå tømmer meg sakte for fortidens mørke slik at lysere toner snart kan høres du får plukke to av meg, sier blåklokkene resten lar du stå, vi vil gjerne frø oss og blomstre rikere til neste år jeg plukker to forsiktig, og ser at det er mange knupper rundt den ene blomsten, så kanskje at jeg bare tok to, gjorde at jeg fikk mer enn jeg drømte om
Og drømmer, det er det jeg gjør når jeg går slik alene å lytter til naturen da drømmer jeg verden på ny sakte beveger jeg meg utover, lette skritt snakker med blomstene varsomt blir en og en plukket gleden over alt det vakre blir så stor, når jeg vier en og en blomst oppmerksomhet varsomt bør blomster plukkes med stor forsiktighet og kjærlighet tiriltunge, strandnelikk, gulmure og strandsmelle og ikke minst, tre villroser i forskjellig blomsterstadie en rose, en helt utfoldet, så jeg kan se hva som åpenbarer seg i midten for ut fra en grønn midt stråler de gule støvbærerene med gulorange runde tupper i enden og innerst inne er kronbladene helt hvite og så en sterkere rosa villrose, såvidt begynt å folde seg ut og til slutt en helt hvit rose i knopp i spiral snor kronbladene seg mot midten skal jeg sitte å se på at underet skjer, at du slår ut kronbladene dine, rose skjønn og de grønne rosebladene og noe som ligner bittesmå ormegress rammer inn all blomsterprakten den er så liten midtsommerbuketten min men du milde himmel, så vakker may I bow to you a flower i all takknemmelighet for et under at jeg kan se virkelig se, som jeg aldri har gjort før hvor strålende vakre dere er, hver og en og til sammen skaper dere en skjønnhet som jeg hittil bare trodde jeg kunne drømme om midtsommerens fargeprakt nå kan jeg se med hjertet i lett sommerregn kom dere til meg så myk av glede over de bitte små ting å se det er et under å trø varsomt på jorden å bare være i det jeg plukket blomsterbukketen på årets lyseste dag 21. juni may I bow to you a flower
Fra hjertet takk Tullsjura! Dine ord varmer meg. Jeg drømmer om å få se midnattsolen farge fjellene røde en gang
STEINVEGGEN OG KRYSTALLGROTTEN
I krystallgrotten dypt inne i jordens mørke løftes svunne minner fram krystallenes fasetter blinker som utallige speil hver en fasett forteller om meg selv hver gang en ny bit, som gir et bilde av en større helhet ikke mer avdekkes, enn jeg makter å ta i mot litt etter litt, lyses grottens mørke opp
Mine bønner blir bønnhørt og sendt tilbake mot meg selv det jeg sender ut får jeg i mangfold tilbake
På det blå spisebordet lå en kullsort, død edderkopp i dag den mørke mor er død den mørke mor kom tilbake i en annen skikkelse
I det hellige mørke siver lyset inn fra blinkende speil i krystallgrotten trygt i binnas favn åpenbarte en ny virkelighet seg vandringer i mørkenetter Himmelbjørnen blinket forunderlig der oppe som de syv søstre, Hundestjernen og Krigeren
Gjemmer virkelig krystallgrotten en skjult skatt det er så vakkert å tenke på at jeg nesten får lyst til å gråte av glede
Den mørke mor og den mørke far viste seg å være, en annen side av den milde far og mor
Far og mor vis meg vei, led meg fram la meg finne styrke til å ta grepet om min egen skjebne styr meg mot visdommen la meg forsere frykten for å få tilbake min egen skatt lotusen i krystallgrotten
Og takk Tullsjura, nå ble den sorte sol til den røde sol, livskraften
Nå skjer det det tok ikke mange minuttene før jeg skrev dette så begynte det å jobbe i hjertet ja, nå jobber det så dypt og heftig kraften står opp gjennom halsen også så nå er det tid for å bare puste til jeg går gjennom TAKK igjen
Noe ufattelig stort er i ferd med å skje.
Edderkoppen, den kullsorte, som var død, kom igjen, men den var mye mindre.
Alt det mørke som kommer nærmere lyset alt det mørke, som jeg har vært livende redd for jo høyere opp i lyset det kommer jo mindre blir det dette har blitt vist meg gang på gang i ukesvis nå men det tar tid før jeg forstår hva som er på gang og så glemmer jeg alt innimellom mørket er i ferd med å bli lys det er ikke til å tro og ikke bare det noen ganger er de små øyeblikkene så magiske at de simpelthen svever over jorden i en annen dimensjon så lite så stort er det
Da fullmånen steg opp av havet ved midnatt i går var jeg tilbake til utgangspunktet hvor min reise startet for fire år siden da månen ble min lærer slik at jeg kunne se mine feil i månens speil
Fullmånen var rosa denne gangen og ikke blodrød som sist ikke før den var helt oppe, ble jeg kastet tilbake til utgangspunktet full av negative tvangstanker, jeg trodde jeg var blitt gitt healig for første gang jeg var hos Ailo, med en liten håndbevegelse tok han ut en flaggermus av hodet mitt, og der og da forduftet alle tvangstanker om at jeg var verdens verste menneske
Våknet klokken tre i natt en stor, enslig stjerne lyste inn gjennom vinduet på sommerens lyse natthimmel bunnfortvilet gikk jeg ut og sattte meg nede ved havet bølgene duvet mykt, det var vindstille månen lyste full og rund der satt jeg, slik jeg alltid har vært full av feil
Selv fire år, med alt jeg har av krefter til å utforske hver en krinkelkrok i mitt sinn prøve skritt for skritt å forandre meg til ingen nytte er det så lett å miste alt, miste fotfestet igjen
Litt søvn, så opp igjen nå var det like før jeg ikke greidde mer vi som skulle ha en minnestund i dag hvordan skulle jeg greie å se folk i øynene da jeg hørte minn mann våknet så jeg hans sorg jeg forsto at det som skulle skje berørte noe dypt i oss alle sammen
Så kom gjennombruddet gråten og det åpnet opp tett lå vi inntil hverandre og kunne slippe følelsene fri klokken ni ble flagget heist til topps den vi skal feire minnet til i dag ønsket det slik det er i hennes ånd
Jeg vil takke Ailo for de ord han ga oss på Saivo; Livet er dyrebart Nå hører jeg kirkeklokkene kime fra fastlandet en annen buddhistisk vismann sa en gang; når du hører kirkeklokkenes klang ta det til deg, mediter og vær i en hellig stund måtte solens stråler sende sin velsignelse ned på de som trenger det i dag
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet