Innleggets emne: SV: Engler, veivisere og lysende forfedre
Skrevet: 31 Mai 2005, 13:07
Veteran
Hei Trumman!
Jeg tror jeg har nevnt det tidligere, og ja - jeg har møtt dem. Jeg var så heldig å få lov til å være med på en barnefødsel en gang. En vidunderlig og vakker opplevelse. Ble vekket tidlig om morgenen av telefon fra sykehuset om at nå var fødselen i gang. Jeg fikk presset min egen datter inn i barnehagen en halv time før de åpnet, og kom meg avgårde. Så, etter noen få timer kom den vakre jenta ut i lyset til oss. Mens jordmor og barnepleieren fjernet slim fra munnen hennes så hun kunne ta sitt første åndedrag, så trådde to lysvesner frem i rommet. De hadde en varm, overjordisk farge og strålte ut fra et hjørne av fødestua. De pulserte, den ene var en anelse høyere enn den andre. Så da barnet pustet og alt var vel, forsvant de sakte men sikkert. Jeg var forundret, men det lot ikke til at de andre i rommet hadde lagt merke til fenomenet. Jeg sa ingenting om hva jeg hadde sett. Jeg er sikker på at det var to engler/lysvesner som fulgte den lille sjelen trygt hit til vår verden.
Ser de ut som i Bibelen? Tja - ikke med vinger - jeg kunne i alle fall ikke se dem. De var av en annen dimensjon, en dimensjon av kjærlighet og lys. Hva er de? Hm - vår forbindelse til Gud/Den store Ånd kanskje? Hva vil de? I dette tilfellet forsikret de seg om at sjelen kom frem og var like hel etter sin lange reise. Hva har du lært av dem? At engler virkelig finnes og at de vokter over oss i overgangen mellom to forskjellige liv.
Skrevet: 02 Jun 2005, 15:10
Sonehelt
Registrert: 26 Mar 2005, 21:25 Innlegg: 944 Bosted: Kastrup, Danmark
Hej Trumman
Jo jeg kunne godt se vinger på dem jeg har mødt....
Hilsen Shamanen
_________________ Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.
Skrevet: 03 Jun 2005, 23:23
Hei trumman Jeg har truffet Engler på mine indre reiser, og noen ganger har jeg sett de med det blotte øye. En gang har jeg sett det ganske tydelig, og jeg ble ganske forfjamset. Jeg og min samboer satt og diskuterte noe i stuen. Vi var litt usikker på om vi skulle gå i gang med et prosjekt, og om vi ville greie det. Plutselig får jeg se en høy skikkelse, som kommer "gående" fra kjøkkenet og inn mot sofaen i stuen. Denne skikkelsen er helt hvit, jeg ser en kjole som flagrer rundt skikkelsen, og jeg ser et hodeplagg. Det virker som om Engelen svever over gulvet. Engelen stillte seg så fremfor bordet, og jeg tok det som et tegn om at vi skulle gjøre dette oppdraget, og at vi ville få hjelp. Jeg må også nevne den herlige energien som fulgte med engelen. Engelen hadde ikke vinger som jeg kunne se, var en hvit strålende lysvesen. En annen gang så jeg en annen Engel, som var gul/rød i sin aura. Så de finnes, det er jeg ikke i tvil om. Vi fikk hjelp den gangen til å hjelpe en forvillet sjel over i Lyset.
Skrevet: 03 Jun 2005, 23:51
Sonehelt
Hej Kolibri
Tak fordi du delte din oplevelse med os andre. Den var meget smuk
Hilsen Shamanen
_________________ Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.
Skrevet: 04 Jun 2005, 01:34
Sonehelt
Hej alle
Her er mit bud på den øvre verdens ilustration
Meget forskellige
Hilsen Shamanen
Skrevet: 05 Jun 2005, 17:43
Sonehelt
Jeg hadde en gang et bilde som var tatt av en solnedgang. Da filmen ble fremkalt ble det ikke bilde av en solnedgang, men et bilde av en engelskikkelse oppi skyene... Det var spessielt! Synd at jeg mistet det bildet....
_________________ Gjør som du vil ikke som andre...Søk veien du selv vil vandre!
Skrevet: 08 Okt 2005, 13:58
Erfaren
Hei alle sammen. Opplevde noe fantastisk sjøl engang. Tok bilde av himmelen en vinterkveld.Men da jeg fikk tibake bildenen etter fremkalling.Så tro det eller ei men det var et helt hvitt kors meg blinkende lys rundt som kom frem på bildet.Alderig opplevd makan.Har det bilde den dag i dag en plass.Fasinerende ja!Men samtidig for meg uforkarelig! Fra Tara
Skrevet: 08 Okt 2005, 19:25
Fersking
Siden jeg ennå ikke har hatt gleden av å besøke den Øvre Verden og de vesner som holder til der, vil jeg heller prate litt om bibelens engler, som trumman nevner i hovedinnlegget. Det er tydelig at de som har malt englene dere viser bilder av, og at de som beskriver sine møter med det de kaller engler, IKKE har lest bibelen! Der er de faktisk som oftest beskrevet som skremmende monstrøse og fæle ildvesen - altså, for den som har lest bibelen er det åpenbart at det som disse kunstnerne og andre her har sett IKKE kan ha vært engler. Ikke for å krangle, altså - men gjerne for å knuse eventuelle idylliske illusjoner om engler!
I mosebøkene framstår englene som hærførere som, blandt annet, leder israelittene til diverse byer som guden uten om og men i sin sjalusi vil utrydde. Ja, guden sender ofte englene sine til å kaste ulykke og død over byer og folk som misbehager ham - et eksempel er Andre Samuelsbok kapitel 24 (samme fortelling finnes også i krønikene). "Så gikk Herrens engel ut og slo i hjel 185 000 mann i assyrernes leir", heter det i Jesaja 37:36. Ikke'no kjærlighet og dull der i gården, med andre ord.
"Fryktinngytende", er et ord man ofte støter på når det gjelder utseendet deres. Som oftest framstår de som fortærende søyler av ild (ved ett tilfelle krevde, pussig nok, slik ild-engel matoffer...) Ingen steder står det at de har vinger (de "trer fram", "går foran/bak", "stiger ned" eller lignende - bruker beina, rett og slett), eller at de svever eller flyr. Bare unntaksvis beskrives de som at de har klær på seg. I matteusevangeliet beskrives en slik: "Han var som lynet å se til, og drakten var hvit som snø. Vaktene skalv av redsel da de så ham, og de ble liggende som døde." Da Sakarja (Johannes Døperens far) fikk øye på engelen Gabriel ble han "forferdet ved synet, og frykt kom over ham" står det i lukasevangeliet. Han ble bokstavelig talt slått stum av det forferdelige traumaet og fikk bruke tegnspråk resten av livet. I svært mange tilfeller må faktisk englene det første de gjør berolige tilskueren med et "Frykt ikke!" - det sier noe om hvor lite beroligende utseendet deres er og hvor lite godhet og kjærlighet de utstråler, synes jeg... I apostelgjerningene kan man lese om en engel som først dæljer til Herodes og siden lar ham bli spist levende av ormer fordi han ikke "hadde vist gud æren". Koselig engel!
Når de er så grusomme og fæle å se på, hvordan kan man vite at det er en himmelens engel man har foran seg, og ikke en fra helvete? For ifølge Paulus har også den kristne djevelen sine engler som passer på så folk ikke forbryter seg mot guden(!), "For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i legemet, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig." (2. Kor 12:7) Det, du! I 1. Kor 6:3 sier Paulus at de troende faktisk skal være dommere over englene, så englene står tydeligvis under menneskene (de kristne menneskene) i hierarkiet...
Altså - jeg mener at de vesner dere snakker om her burde få nytt navn, for engler er de IKKE. Jeg skulle faktisk føle meg temmelig fornærmet over å bli kalt engel om jeg var en slikt lysvesen som flere av dere beskriver!
_________________ Ka ao, ka ao, ka awatea! Te mutunga - ranei te take. It's one thing to have faith in things unseen; that's human. It's a whole other thing to have faith in an easily disproved historical conceit.
Sist endret av Ugla den 08 Okt 2005, 19:31, endret 1 gang
Skrevet: 08 Okt 2005, 20:08
Veteran
Hei ugla! Høres ikke bra ut den beskrivelsen av engler i bibelen. Jeg har nu ikke lest bibelen, men på barne skolen hadde vi bibelhistorie og jeg kan ikke huske at engler ble beskrevet på den måten. Vi lærte at englene passet på oss, ja vi samlet på glansbilder av engler, jeg snakket med "mine" engler da jeg var barn, mulig noen mente jeg fantaserte når jeg så de helt klart, når jeg var redd, jeg følte en stor trøst å ha kontakt med de. Hva er det da mange ser... som de mener er engler? Jeg velger nu og tru på "mine" engler Kristine 1945 modell
_________________ Jeg har hatt mange problemer i mitt liv, de fleste har det aldri blitt noe av.
Skrevet: 08 Okt 2005, 20:36
Sonehelt
Hej Ugla
Du skriver du aldrig har besøgt den øvre verden eller den væsener.. Den dag du gør det er du ikke i tvivl om de er smukke... Du vil også vide om de er gode eller dårlige, du vil slet ikke være i tvivl.
Hilsen Shamanen
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet