Dato/klokkeslett: 18 Mai 2012, 05:27

Forumets hovedside » Først var ordet... » Bøker og litteratur

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Shaman bøger
InnleggSkrevet: 20 Jun 2005, 01:32 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Hej alle  :icon_biggrin:

Hvis der er nogle bøger, som I kunne få glæde af at læse er det disse to (og sikkert mange flere) bøger... :wub:

Michael Harner:  The way of the shaman, som er en bog der omhandler shamanismen.
Bear Heart: Vinden er min moder, om en medicinmand der fortæller om sine invielser.

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:

Topp

Innleggets emne: SV: Shaman bøger
InnleggSkrevet: 20 Jun 2005, 07:56 
MIRCEA ELIADE: Shamanism: archaic techniques of ecstasy

ISBN: 0691017794

"First published in 1951, Shamanism soon became the standard work in the study of this mysterious and fascinating phenomenon. Writing as the founder of the modern study of the history of religion, Romanian émigré--scholar Mircea Eliade (1907-1986) surveys the practice of Shamanism over two and a half millennia of human history, moving from the Shamanic traditions of Siberia and Central Asia--where Shamanism was first observed--to North and South America, Indonesia, Tibet, China, and beyond. In this authoritative survey, Eliade illuminates the magico-religious life of societies that give primacy of place to the figure of the Shaman--at once magician and medicine man, healer and miracle-doer, priest, mystic, and poet. Synthesizing the approaches of psychology, sociology, and ethnology, Shamanism will remain for years to come the reference book of choice for those intrigued by this practice."

http://www.lycaeum.org/books/covers/shamaneliade.jpg[/img]

Shamanism and Tantra in the Himalayas - Surendra Bahadur Shahi, Christian Rätsch, Claudia Müller-Ebeling

"The first comprehensive guide to the shamans and tantrikas of Nepal 605 color and black-and-white illustrations, including 135 color thangkas.

* Includes more than 20 psychoactives never before documented.
* The result of 18 years of field research.

The Himalayan kingdom of Nepal may be the only culture in the world where both shamanic and tantric techniques are still alive and in full practice today. The result of eighteen years of field research, Shamanism and Tantra in the Himalayas presents for the first time a comprehensive overview of shamanism that is based on the knowledge and experience of the different tribes from that region. Included are original statements from the various ethnic groups and 135 color thangkas, which act as visual guides to the specific practices of the tantric tradition. In addition to the thangkas, the book is lavishly illustrated with numerous photos of different shamanic healing ceremonies, ritual objects, and culturally significant plants that have never been published before. The book also contains a wealth of original recipes, smoking mixtures, scientific tables, charts, and descriptions of more than 20 plants whose psychoactive properties and uses by shamans have never before been researched or documented."

http://images.amazon.com/images/P/08928 ... ZZZZZZ.jpg[/img]

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Den här boken rekomenderar jag varmt, den är vacker att läsa! Personligen syns jag det är extra gøy fordi jag träffat en av bokens huvudkällor i verkligheten: Mohan Rai :D

I Am Tsunki: Gender & Shamanism Among the Shuar of Western Amazonia - Marie Perruchon

Uppsala University Press
ISBN: 91-554-5646-4
397 pages, Illustrated, 6 1/4" x 8 3/4"

"In this Ph.D. thesis, the author brings together what is generally treated as two distinct domains of analysis: gender and shamanism. She investigates the relationship between gender and achievement of power through the shaman's role in Shuar society. Shamanic knowledge is a social value through which relations of gender and power are culturally articulated, and Shuar culture articulates a general competitive egalitarianism.

The single most important factor for creating this circumstance is the fact that people of all ages and both genders take ayahuasca - a decoction of psychotropic plants. This makes spiritual knowledge quite evenly distributed among the population. Every individual has personal experience of spiritual contact, and what divides non-shamans and shamans is the ability to cure/afflict. Every individual is therefore more or less 'shamanizing', and women are not excluded from spiritual knowledge or practice."

http://images.amazon.com/images/P/91554 ... ZZZZZZ.jpg[/img]

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Detta är en rent akademisk bok som man endå kan komma igenom utan större problem. Den är skriven av min goda vän Marie och är speciellt intressant vis man är intresserad av ayahuasca, sjamanisme och genus i amazonas.

Men kom ihåg att man inte kan lära sig sjamanisera ur böcker :)

God läsning!

Mvh,
Thomas

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2005, 16:43 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen

Les Menneskejerven av Bjørn Johnsen, det spsielle med denne boka er at den viser troverdig sjamanisme fra nåtid, skrevet av en som har stor kunnskap. Forfatteren lever tidvis i ei bortgjemt hule hvor han henter åndelig kraft.
http://www.menneskejerven.no

Vinge

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2005, 22:27 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Begynner å lure på om ikke du er Bjørn Johnsen jeg - maken til reklamering  :-X

Lille Ulv

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2005, 23:26 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Hei

Jeg har kjøpt Menneskejerven.
Spilte den i dag med noen andre.
Våres felles konklusjon ble til at den ikke ville bli brukt i noen meditasjons sammenheng.Fikk ikke den ekte ro til det med den musikken.
Nei må nok heller bruke gammel metoden.Naturen i forskjellige variasjoner.Gratis er den i tilegg. :respect:
Hilsen Tara.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Sep 2005, 23:28 
Den boka til Eliade som Trumman snakker om, er det den samme som på norsk heter: Sjamanisme, henrykkelsens og ekstasens eldgamle kunst? I så fall vil vel kanskje de fleste foretrekke å lese den norske versjonen.. Vet ikke om den er i salg, men bibliotekene har den i hvert fall.

Ellers anbefaler jeg "Sjaman, healer, vismann" av Alberto Villoldo, for den syns jeg er kjempefin, og lettlest også  :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2005, 00:00 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Hei.
Så først etter at jeg hadde postet dette inlegget.Prøvde å flytte det til.eventuellt musikk?.
Men fikk ikke flytta det. :wub:
Men regner med at,trumman fikser det for meg.
Takk Fra Tara. :razz:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2005, 12:56 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen

Er det så mye hemmelighetskremmeri rundt sjamanisme, at man ikke kan kontakte likesinnede? Er det en lukket forening av innvidde? Ei sekt?

Vinge

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2005, 18:30 
Hva mener du nå, Vinge? Selvfølgelig er det ikke det!
Jeg skjønner dog Lille Ulvs kommentar, - det er jo vi samme folkene som leser alle trådene her inne, og det er kanskje ikke nødvendig å skrive så veldig mange innlegg om Menneskejerven før vi skjønner at du anbefaler boka. For mye reklame kan til slutt virke motsatt.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2005, 07:04 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen

Jeg ser det nå, beklager jeg ble altfor entusiastisk, men boka og musikken traff meg antagelig vel kraftig. Leser nå noe annet etter anbefaling av brukere av denne siden. Takk for tips. Ellers tar jeg gjerne i mot forslag til musikk, ikke nødvendigvis til meditasjonsbruk men bare for å røve sjela mi.

Takk skal dere ha

Vinge

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2005, 07:29 
vinge skrev:
Jeg ser det nå, beklager jeg ble altfor entusiastisk, men boka og musikken traff meg antagelig vel kraftig. Leser nå noe annet etter anbefaling av brukere av denne siden.

Nu blev eg nyskjerrig å... Så... är det du, vinge, som är Bjørn Johnsen??

:D

Mvh,
Thomas

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2005, 13:44 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen

Nå skal jeg gå i gang med å lese ei av de bøkene som er anbefalt, kanskje finner jeg også ny musikk å lytte til, har bestilt deep forest etter anbefaling.Kanskje kommer jeg tilbake med kjempeentusiasme for denne musikken, uten å være komponisten.
Hvem som startet diskusjonen om Menneskejerven, og hvem som skjuler seg bak de forskjellige navn på denne siden, kan man jo saktens spekulere på. Men er det fruktbart?
Vi som besøker denne sida er oppadgående mennesker med bakkekontakt, med evnen til å la seg begeistre - og som forstår at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen sier de vet. Det som er viktig for oss er at vi tar vare på hverandre, tipser og stimulerer.

Vennlig hilsen Vinge

Topp

InnleggSkrevet: 15 Sep 2005, 18:25 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Hei Vinge  :icon_smile: - hvem du nå enn er  ;D

Har hørt på musikken til Menneskejerven og får sterke assosiasjoner til Øystein Sevåg - dette ligner veldig på han. Sevåg er en godbit for de som liker denne stilen. Ganske trivelig NewAge. Selv har jeg for en stund siden oppdaget Amethystium, et enmannskonsept av en helt ukjent nordmann. Han har knallsuksess i NewAge- og andre kretser i statene - i Norge er han bortimot helt ukjent. Musikken er utrolig behagelig og vakker, litt sensuell og er inspirert av toner fra mange land.

Lill.........ops - UlveMor

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2005, 07:33 
vinge skrev:
Nå skal jeg gå i gang med å lese ei av de bøkene som er anbefalt, kanskje finner jeg også ny musikk å lytte til, har bestilt deep forest etter anbefaling.Kanskje kommer jeg tilbake med kjempeentusiasme for denne musikken, uten å være komponisten.
Hvem som startet diskusjonen om Menneskejerven, og hvem som skjuler seg bak de forskjellige navn på denne siden, kan man jo saktens spekulere på. Men er det fruktbart?
Vi som besøker denne sida er oppadgående mennesker med bakkekontakt, med evnen til å la seg begeistre - og som forstår at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vitenskapen sier de vet. Det som er viktig for oss er at vi tar vare på hverandre, tipser og stimulerer.

Vennlig hilsen Vinge

Jag tar det som ett "ja" - tack.

Jo, det är mange som har olike ansikten här på forumet....

Mvh,
ThomasamohT

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2005, 12:05 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen

Takk for nye tips, noterer og ta det med til biblioteket - eller bestiller via bokhandler dersom de kan skaffe
Vinge

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 52 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Forumets hovedside » Først var ordet... » Bøker og litteratur

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: