Under alternativmessen i Tromsø nå i høst hadde jeg gleden av å delta på en seanse med Ulf Dormann (trommehealing - trommereise - møt ditt kraftdyr) Under denne seansen ba Dormann oss om at vi skulle ta kontakt med det kraftdyret vi trengte akkurat nå. Vi skulle tilkalle alle kraftdyr for så å jage vekk alle unntatt det vi hadde bruk for nå. Videre sa han at dette kraftdyret ville legge igjen en gjenstand.
Jeg visualiserte meg selv sittende på en stein ved havet og det kom mange kraftdyr, deriblant noen som hadde gjenstander med seg, når jeg jaget vekk alle kraftdyrene så skjedde noe uventet. Jeg fikk plutselig følelsen av å være under vann og en blågrønn fisk kom til meg (jeg aner ikke hvilken art), fisken la et spåbein på brystkassen min med siden som betyr ja (se gudefisk og sjødjevel) opp. Jeg hadde ikke sett denne fisken tidligere i seansen og ble så forbauset at jeg nesten skvatt ut av transen.
Da jeg ikke kunne si noe om hvilken art og ei heller hadde tilgang på info om kraftdyr ble det til at jeg gikk til Dormann senere for å spørre han om råd. Til dette svarte han at jeg kunne forsøke å gå tilbake til kraftstedet mitt ved en senere anledning og be om hjelp.
Det gjorde jeg den påfølgende natten med det svar at det ikke var dyret som hadde betydning, men gjenstanden som ble gitt meg. Den natten ble lang med mange oppklarende tankerekker.
I ettertid har jeg søkt litt på nett etter informasjon om spåmannsbein og jeg har bedt en gammel fisker om å ta ut et spåmannsbein til meg under vinterfisket.
Søk i Google med søkeord fiskeben spåmann ga kun et treff, men det var til gjengjeld en svært interessant hoverfagsoppgave i arkeologi av Sikke Viste som blant annet omfatter sjamanisme og bergkunst og sjamanisme og nevrologisk tolkning av bergkunst.
Spåbein (eit) eit bein i ueren som veikjungane la på hovudet og nikka så det datt ned. det skulle peike i retning kjærasten. Jf. spåmannbein.
Spåmannbein (eit) nasebein (helst i uer). Dette vart lagt på hovudet; så gjorde ein noen beveglsar; beinet peika da ut kor kjærasten var hen. Om det datt, varsla måten det vart liggande på, kva vêr det skulle bli dagen etter.
På foreningen Norges døvblindes hjemmeside fant jeg følgende artikkel, Gudefisk og sjødjevel Av Johan Chr. Frøstrup og jeg trekker her ut følgende...
Før i tiden når folk ikke hadde værmelding i radio og fjernsyn å forholde seg til, fikk de sine værtegn gjennom tegn i fra naturen. De så på hvordan fugler og dyr oppførte seg, på skyer og andre værtegn for å kunne danne seg et bilde om hvordan været kom til å bli. Flere steder nordpå var det vanlig at man hang en tørket torsk i taket. Folk mente at fisken hadde en egen evne til å dreie mot vinden og kunne lenge før det ble omslag i været fortelle om det kom uvær.
Men for at dette skulle virke, måtte torsken være en ekte "Kongetorsk". Det ble hevdet at dette var en egen fiskeart, som vistnok skulle være en leder eller en konge for resten av fiskestimen. I dag vet vi at "Kongetorsken" er en helt alminerlig torsk med en misdannelse i hodet som gir fisken et litt merkelig utseende. Fikk man en "Kongetorsk" på kroken og ville bruke den som værfisk, måtte den sløyes og renses med hodet på. Etter at den var tørket skulle man henge den opp i taket i en tynn tråd som var festet i fremste ryggfinne.
Under fiske langt borte fra hjemmet var det før i tiden vanlig å ha med seg en "Kongetorsk". Den hang fiskerne opp i rorbua. "Kongetorsken" kunne ikke bare spå været, mente folk, den kunne også bringe lykke. Fikk for eksempel en fisker 7 "Kongetorsker", ville han så lenge han levde ha lykken med seg på havet, i handel og fiskeomsetning.
Ved hjelp av torskens spåbein (ørebeinet) kunne man også få svar på hvordan været kom til å bli. Det var slik at den ene siden av beinet svarte ja, den andre nei. Så var det bare å spørre hvordan været ville bli, og kaste beinet opp i luften.
Var torsken treg til å hugge, kunne man si følgende fiskebønn i håp om at dette ville hjelpe: "Kom torsken, du grå, og heng deg på, og hvitting, du hvit, kom og bit." Når man var ute på torskefiske var det viktig å si "Tvi halsen på den store" idet man kastet snøret ut. Heller ikke måtte man glemme å spytte tre ganger på kroken. Blåste det plutselig opp til storm under fisket, ville uværet spakne hvis man spyttet mot vinden (men det er ikke å anbefale).
_________________ A traveler without observation is like a bird without wings. Listen! - hear The World Drum beat, prepare your heart to get in alignment with the soul of mother earth.
Dette var en fin opplevelse, Gudefisk er kveiten. Og fisk som kraftdyr har gode egenskaper:
The Fish
Fish are amazing creatures. Some are bright and colorful others are translucent and plain. Powerful yet graceful swimmers, they live in the water and ride its currents. Water is the primordial life source, a symbol of the womb, motherhood and woman. Those with this totem will have strong ties to these qualities.
Many races of antiquity have honored creatures inhabiting water. Early philosophers and scientists realizing all life has its origin in water chose the fish as the symbol of the life germ. Water is dynamic and constantly in transition and can reflect the same in a persons life. When fish appears to you it signifies a time of movement and change.
The subconscious and unconscious mind has always been associated with water. Because fish live here they are linked to the elements of the unknown and hold the energy of transformation. Fish swim under water and can reveal to those with this totem their hidden fears and deepest desires.
Fish were sacred to the Greeks and Romans. In early Christianity three fishes were used to symbolize the trinity. Fish is also one of the eight sacred symbols of the Buddha. Throughout history fish have been associated with religion and worship. Prayer and meditation are important balancing elements for those with this medicine.
Og fra denne siden: http://stardust.songshenmedia.com/no/n_ ... Fish fant jeg: Fish's Wisdom Strength, royalty. Connection to ancient wisdom. Removal of obstacles and barriers. Confidence, patience. Using education opportunities.
- og takk til deg og Samin for artig lesestoff; blant mine kraftdyr finnes det nemlig en hai, og han er nok for fisk å regne ... selv om han vanligvis viser seg stor som en hval.
Samin skrev:
Takk for sist Ceno
Dette var en fin opplevelse, Gudefisk er kveiten. Og fisk som kraftdyr har gode egenskaper:
Klem fra Samin
Hei og selv takk - Håndanalysen du foretok for meg har vært til hjelp i flere sammenhenger, takk for at du tok deg så god tid Interessante opplysninger du har hentet frem her, kanskje jeg skal sette meg på steinen igjen og be om videre/større perspektiver.
marihøna skrev:
stemmer det , cenobit
Hmmm - ble litt usikker på hva du mente, men for å forsøke å gi et svar så vil jeg si at jeg i den senere tiden har vært opptatt av tidlige greske filosofer og at dette har vært i forbindelse med det våte element. Litt vanskelig å utdype akkurat nå, men jeg er sikker på at jeg vil komme tilbake til dette i en annen sammenheng.
I tillegg har jeg jo vært svært opptatt av de forskjellige nivåer av bevissthet og transformasjon av energi og i denne sammenheng konfronteres jeg jo med sterke fryktbilder og det er dyptgripende begjær som er mye av min drivkraft til positiv selvutvikling hvor både bønn og meditasjon er et viktige elementer...
I forhold til spåmannsbeinet som redskap har jeg bare erfaringene fra min barndom og da spådde jeg til jeg fikk det svaret jeg ville ha, men var nok litt for sjenert til å konfrontere småjentene med mine dagdrømmer
susy guts skrev:
En fin skildring av din opplevelse, ceno
- og takk til deg og Samin for artig lesestoff; blant mine kraftdyr finnes det nemlig en hai, og han er nok for fisk å regne ... selv om han vanligvis viser seg stor som en hval.
Jeg og to kamerater var på fisketur da en svær Brugde kom helt opp til båten vår, vi fikk hadde hørt historier om at Brugder lett kunne velte småbåter og fikk det travelt med å komme oss til land. Brugden fulgte etter oss hele veien inn til land (ca 1kilometer) og snudde først da vi var ved kaien.
Denne opplevelsen sitter fortsatt dypt i meg og jeg må innrømme at jeg også i voksen alder har vært lynkjapp med å komme meg til land så snart jeg har oppdaget dem... ...better safe than sorry
_________________ A traveler without observation is like a bird without wings. Listen! - hear The World Drum beat, prepare your heart to get in alignment with the soul of mother earth.
Fønix skrev:
Flott å lese om din opplevelse. Spåmannsbein har jeg aldri hørt om før. Her lærte jeg noe nytt. spennende.
Takk Fønix Må faktisk innrømme at jeg ble noe overrasket over å finne så lite info om dette og jeg har gjort meg noen tanker om at kunnskapen vedr. dette verktøyet har forsvunnet med den sterke innflytelsen kristendommen har hatt på de siste generasjonene.
Har også nå i natt tenkt litt på om det ble brukt bein av Kveite for å spå i andre sammenhenger. - Skal spørre min bestemor...
...ur en lur en himmeltur...
fant følgende info vedr. Kveitebein...
...ikke skulle man bryte i stykker kveitebeina. De skulle i følge overtroen enten brennes eller graves ned.
Limt inn fra
husker vagt å ha hørt om kyllinlykkebein, den ser slik ut: Y, den skal heller ikke knekkes, for da fordufter den lykkebringende effekten...har faktisk funni en slik bein noen ganger...
Hmmm... Ja, jeg tenker at det nok er mye kunnskap om mange kraft gjenstander og tihørende ritualer, som helt eller delvis har havnet i "glemmeboken".
Passooooooopp! Kan være så elskverdig å kikke i reolene etter den store glemmeboken, den skulle vært gitt ut på nytt som e-bok, men da under tittelen den store "husk!" boken...
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet