Jeg har hatt min tromme i halvannet år nå, og har gjort meg noen erfaringer i den tiden. Bl.a. trommer jeg en del utendørs i sommerhalvåret, og dessverre er det ofte regn og høy luftfuktighet her i Trysil-traktene, noe som medfører tørking av tromma ved bålet osv.
MEN, jeg ser at bl.a. REMO har trommer med mylarskinn, som er "weatherproof", dvs. det spiller ingen rolle om det er tørt eller vått ute, skinnet på tromma er perfekt stramt uansett. Kan DET være en løsning? Ihvertfall å ha som en backup i tilfelle uvær, eller er slike ferdigtrommer "fy, fy"? Er jo også litt dumt hvis det er folk som kommer langveisfra for å være med på en trommereise i skogen, også må vi avlyse pga. høy luftfuktighet... kjedelig ja..
Synes også det er veldig liten luftfuktighet i huset mitt på vinterstid, (sommerstid er det motsatt, da er det nesten for mye, he he), og det spiller ingen rolle om det er kaldt eller varmt inne, det er like forbanna tørt, noe som medfører at trommeskinnet er veldig stramt, og det har fått en sprekk i overkanten. Denne er sydd, og tromma fungerer like godt som før, men på sikt så må jeg antageligvis bytte skinnet tenker jeg... Enn så lenge holder det dog bra. Tromma har blitt lagret hengende på veggen. Jeg forsøkte å "gjemme" den bort en gang relativt nylig etter at jeg fikk den, men DET funket ikke i det hele tatt. Da fungerte ikke tromma på flere dager etterpå, så det var tydelig at å bli bortgjemt, DET ville den ikke.
Dermed har den da hengt på veggen, og er da kanskje ekstra utsatt for den tørre vinterluften her i Trysil, noe som da har gitt et veldig stramt skinn.
Er litt i tvil på hva jeg skal gjøre... om jeg skal prøve å lagre den et annet sted... (men tviler på tromma liker det... den virker til å ville være fremme), og jeg får jo ikke gjort noe med luftfuktigheten, eller mangelen på luftfuktighet heller.
Ser det er noen som mener man skal olje skinnet, men han som gjorde tromma til meg, mente at det skulle jeg absolutt IKKE gjøre.
Så er litt rådvill på hva som er den beste lagringsmetoden for tromma... evt. hva man kan gjøre for å avhjelpe det stramme skinnet. Har jo sprutet på litt vann innimellom, når det er veldig stramt, men det hjelper jo bare en liten stund. Sannsynligvis må den vel lagres på et sted med litt mer stabil luftfuktighet. Noen tips?
Og tenker også muligens litt på å kjøpe 1 tromme til, slik at jeg har en i "backup", utover den mylartromma jeg også vurderer å kjøpe, i tilfelle skinnet skulle revne helt på den tromma jeg har, og jeg må bytte det inn i et nytt. DET kan jo fort ta litt tid, og for ikke å være "trommeløs", (da virker det jo som om noe av en selv mangler...), så har jeg vurdert og skaffe 1-2 trommer til..
Men hvordan er det med folket her? Har dere bare en tromme, eller kjører dere på med flere trommer? Hvordan fungerer energiene i trommene når man har flere trommer i samme hus/samme rom? Blir det tull eller fungerer det bra? Hvert til sitt?
Jeg har en som jeg laget for leng siden som sjelden synger, men synger fint når den vil. En tromme som er min. En tromme som jeg leker med, liten lilla og strålende vakker. En tromme som er formet som en dråpe, som jeg ikke vet om er min og ikke vet om noen kommer og henter. En tromme til som nok skal ut huset, og en tromme av ild som svever med. Og så en i plastikk/syntet. Har du hørt lyden av regn på bølgeblikk? Vakrere trommereise skal man lete etter, eller teltduk under en stom. Det nydeligste trommespill i verden.
Våre bindinger til det naturlige, er det vakkert? Eller er det en binding som hemmer oss?
Har forresten en tromme til salgs om du vil ha.....
He he, fint svar Hjortedanser.
Ser gjerne et bilde av tromma du har til salgs. Du kan evt. maile det til post@thespiritwalker.net sammen med annen info. om tromma (str., materialer den er gjort av osv.). Kanskje også lydklipp? Hvis du har?
MEN, jeg ser at bl.a. REMO har trommer med mylarskinn, som er "weatherproof", dvs. det spiller ingen rolle om det er tørt eller vått ute, skinnet på tromma er perfekt stramt uansett. Kan DET være en løsning? Ihvertfall å ha som en backup i tilfelle uvær, eller er slike ferdigtrommer "fy, fy"? Er jo også litt dumt hvis det er folk som kommer langveisfra for å være med på en trommereise i skogen, også må vi avlyse pga. høy luftfuktighet... kjedelig ja..
Ja, det hadde nok vært kjedelig å avlyse da. Hva med en vaskebøtte som erstatning? Det er bare å snu den, og tromme i vei
Tullsjura skrev:
mrlee skrev:
Ja, det hadde nok vært kjedelig å avlyse da. Hva med en vaskebøtte som erstatning? Det er bare å snu den, og tromme i vei
Gjorde en liten "reise" i kveld.... ender til slutt opp på et ørkenfjell, treffer en av forfedrene der. Han sier "Tromma er som en dør til den andre verden. Det finnes mange dører, ikke bare en".
mrlee skrev:
Gjorde en liten "reise" i kveld.... ender til slutt opp på et ørkenfjell, treffer en av forfedrene der. Han sier "Tromma er som en dør til den andre verden. Det finnes mange dører, ikke bare en".
Vakkert svar Jeg har flere trommer som alle er framme i stua... men de fungerer alle på hver sin måte.... Runebomma (heksetromma) mi er delt inn i de tre verdener, og gir meg spesielt dype reiser i underverdenen og mellomsjiktet. Den henger på veggen og kan gi fra seg lyd under healing... Har og ei lita spåtromme, som jeg bare benytter til å spå... ellers har jeg en "indianer-tromme"- som er den jeg benytter oftest... den er litt humørsjuk, og liker (akkurat som din) absolutt ikke å bli glemt eller bortgjemt.Den er direkte knyttet til mitt totemdyr, og reiser med dyrene... ellers har jeg også afrikanske-djembetrommer som er flotte for å tromme seg til/trekke til seg høyere vibrasjoner og fysisk energi, og integrere glede... Så som du forstår, de er alle ulike, og jeg må kjenne på hvilken som skal benyttes til hver reise(selv om stortromma kan bli furten hvis den blir stående igjen;O) Vurderer også å få tak i remotromme/for det trønderske regnværet for å spare trommene mine. Men opplever at noe sier meg at trommene selv protesterer,det egentlig ikke som noe problem å benytte dem og tørke den på bålet heller, de liker det, fordi de ønsker å benyttes i pakt med elementene sier de til meg... og klart, skulle dens oppgave være over en dag, og den går i stykker, ja da har den og jeg iallefall visshet om at den ble æret og benyttet så lenge den ville virke godt å tenke sånn...Tror det er en mening med alt jeg. Jeg har alltid smurt inn mine trommer med fett (som er beregnet for trommeskinnet/utvunnet av samme dyr) men har også benyttet olje og vaselin (små mengder,gnis utover skinnet) og jeg kjenner mine trommer blir glad for behandlingen Fikk du noe forklaring på hvorfor du ikke skal smøre den??? Jeg opplever iallefall at mine trommer blir mindre værsjuke når de er smurt... Har benyttet bachremedier eller eteriske ojer(i små mengder, iblandet fettet) for å foreksempel lade eller rense tromma, og renser med salvie/smudge selvfølgelig med jamme mellomrom... Stortromma mi kan totalt skifte sang før og etter smudging... mens runebomma liker best å bli rensa m sypress. Arti å observere deres personlighet syns jeg...
Jeg har denne coyotetromma i syntetskinn fra Remo. Jeg er så glad i den. Lyden er fantastisk. Jeg kan bruke den i kulde, regn og ved bålet ! Og den kosta 500 kr.
Jeg har pyntet den med krystaller, fjær , remse av et mørkerødt stoff, og en sølvkongle, og den er min tromme og jeg ønsker meg ingen andre. Jeg elsker bildet av coyoten.
Har jo sprutet på litt vann innimellom, når det er veldig stramt, men det hjelper jo bare en liten stund. Sannsynligvis må den vel lagres på et sted med litt mer stabil luftfuktighet. Noen tips?
Jeg lager en del trommer og har hatt stand på et par messer for å selge der. På hoteller og i andre større lokaler opplever jeg at det er veldig tørr luft, og at trommene mildt sagt blir stramme. Har da brukt å dusje dem jevnlig med vann, men har opplevd at tre av trommene mine rett og slett har løsnet i innfestingen i ramma. Min teori er følgende: skinnet utvider seg eksempelvis 5 mm når du sprayer vann på det, når det tørker igjen så trekker det seg 7 mm sammen. Sprayer du litt og ofte, vil den trekke seg MYE sammen. Det er som sagt bare en teori. Holder på å teste den ut litt mer bevisst nå.
Det som imidlertid har fungert bra for meg på trommer som har slått/vridd seg mye pga tørt vær, har er å legge hele tromma i bløt. Ramme og skinn i ett. Heng hele greia til tørk og evt bruk noen klemmer til å rette ut rammen samtidig. Da har mine trommer blitt som de skal være igjen. Dette fordrer selvfølgelig at rammen er limt med et lim som tåler vann.
Jeg har trommen min hengende i stuen på sommeren og på soverommet på vinteren. Litt tørrere på stuen enn soverommet pga vedfyring om vinteren. Det er riktig som du sier, at temperatur ikke har noen betydning. Har enkelte ganger vurdert å kjøpe meg luftfukter
Nå har jeg bestilt en flaske med trommeolje fra www.trommemaker.no Skal prøve den på en tromme og se om det blir noen forskjell.
Krysser fingrene for at skinnet ditt holder.
mvh Daniel
"Still spørsmål fra hjertet, og du vil få svar fra hjertet"
Ja, hoteller og lignende plasser er EKSTREMT tørre... nå er det heller ikke så mange gangene jeg har sprayet tromma med litegrann vann, er kanskje bare 5-6 ganger det har skjedd, men ser ikke bort ifra at det er som du sier, at skinnet strammes ENDA MER når det tørker igjen. Heldigvis har tromma mi skikkelig avstivingsramme, slik at det er liten/ingen fare for at den skal slå/vri seg.
Så vurderer å bestille noe trommeolje jeg også, og prøve det... enten det, eller så må jeg vel investere i luftfukter ja, he he!
egen trommeolje er snobberi tenker jeg. varm vaselin, og så holder det ofte å smøre bare på kanten over ramma så den ikke revner der.
Ellers så har jeg aldri erfart at den krymper mer etter på. det kan være hurtig opptørring som gjør tullballet. Når jeg lager trommer så ber jeg om regnvær og ser gjerne at de bruker laaang tid på å tørke. Ikke for mye hastig med vann og varme/ild. Hurtige skift gjø humøret sprøtt. Tenk isbad/glovarmt på egen kropp
Når jeg lager trommer så ber jeg om regnvær og ser gjerne at de bruker laaang tid på å tørke. Ikke for mye hastig med vann og varme/ild. Hurtige skift gjø humøret sprøtt. Tenk isbad/glovarmt på egen kropp
Jeg er enig. Det er en av grunnene til at jeg lager flest trommer på våren/høsten. Da har vi bra med nedbør. Opplever trommer som er blitt hurtigtørket som litt mer humørsyke enn de som har hatt god tid på å tørke.
Synes det er moro å "snakke fag" med en som har lagd trommer i lengre tid en meg, Hjortedanser. Du ga meg hjelpende tips da jeg lagde min første tromme. Det er jeg veldig takknemlig for.
Erfarer stadig noe nytt når det gjelder trommer. Ulike materialer til rammen, de ulike typene skinn - hvor mye de krymper osv. Ulike måter å feste skinnet til rammen på.
Har du en bestemt metode du bygger trommene på, eller varierer du ut i fra hvem du lager til osv?
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet