På "ájtte" muséet i Jokkmokk heter avdelningen for tro, noaidier og trommer "Gáriid áigi- trumtid". Når jeg besøkte muséet nylig så fikk jeg en opplevelse sammen med trommene. Den føltes hellig. Trommene er original, flere var beslagtatt i Åsele lappmark i 1700-tallet. Jeg prøvde å se figurene som var malt, det var svårt fordi lyset var så svakt. (Det er sånn av den grunn at lys svekker skinnet i trommene).
Plutselig ble jeg svak i knærne, følte meg myk i hele kroppen og begynte å gråte. Det var en sterk opplevelse som fremdeles er i meg. Det føltes som kjærlighet.
Gáriid áigi beskriver en tid som var..
Så leser jeg om gutta i Norske talenter.
Kanskje er Trommetid en tid som også er...
gunilla
Sist endret av gunilla den 06 Apr 2010, 09:30, endret 1 gang
Å la oss leve som trommere La oss leve som trommedansere la oss kjenne pulsen i føttene la oss danse til trommer ned i moderen la oss der kjenne stillheten mens kroppene våre blir som trær båret frem av moderens tromme
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet