Deoksyribonukleinsyre. Det staves og høres vanskelig. Men det er enkelt. det er de viktigste bestanddelene i våre kromosomer og er de bestanddeler våre gener er byggd opp av.
DNA er omtalt som våre geners kokebok. En DNA sreng inneholder kromosomer. En DNA streng inneolder 4 bestanddeler som er A,T,C, og G. Adenin, Thymin, Cytocin og Guanin.
Rekkefølgen er viktig: A+T er ikke det samme som T+A, likeledes som C+G ikke er det samme som G+C.
Dette kan for mange virke ganske uklart og så får jeg be dere om å stille spørsmål.
Det spennede ved dette er at jeg tror det finns en kraft rundt disse små strenger.
Vet du, hvis du tar en DNA remse og strekker den ut vil den være så lang som frem og tilbake til solen 58 ganger. I en celle.......................
og vi har endel celler.............
Det som er spennede med dette er at vi kan forenkle det, inkludere det vi kan fra før og inkludere vitenskap. Det finns en kraft rundt en DNA steng.
Fra fødselen forenes DNA fra far og mor. dtte blir til tre lag som kalles ectoderm , mesoderm, og neuroderm. videre utvikles utfra dette ben, armer øyne, ører, munn osv.
Hva betyr dette for oss på dette forum? Jeg er overbevist at det betyr mer enn vi tror nu. Kanskje vi kan samstille DNA, speilneuroner og øvrig fysiologiske perspektiver til en sannhet eller en hypotese.
Denne kan vi bygge videre på og sammenfatte til noe utrolig unikt tenkende og konkluderende som vi kan ha nytte av i vår søken på svar. jeg kommer til å legge ut mer etterhvert, men dette var litt introduksjon.
Beste hilsen espen pedersen
_________________ A flock crossing road gives congetive emapathy to birds Espen
Registrert: 30 Nov 2006, 17:06 Innlegg: 3108 Bosted: aust for..
Så mange spennande spørsmål du kjem med! Eg er ingen nevrobiolog eller kva det noer dei kaller seg. Ha det klart. Men noko som lenge har slått meg,er at kanskje DNA hugsar? At speila psykiske inntrykk ein gong for lenge sidan har "satt seg"?
_________________ "Thirst drove me down to the water
where I drank the moon`s reflection.
Now I am a Lion staring up
totally lost in love with the Thing itself".
(Rumi)
Det som er spennede med dette er at vi kan forenkle det, inkludere det vi kan fra før og inkludere vitenskap. Det finns en kraft rundt en DNA steng.
Fra fødselen forenes DNA fra far og mor. dtte blir til tre lag som kalles ectoderm , mesoderm, og neuroderm. videre utvikles utfra dette ben, armer øyne, ører, munn osv.
Hva betyr dette for oss på dette forum? Jeg er overbevist at det betyr mer enn vi tror nu. Kanskje vi kan samstille DNA, speilneuroner og øvrig fysiologiske perspektiver til en sannhet eller en hypotese.
DNA-strengene assosierer jeg her med string-theory - alt vibrerer! Vi har presentert denne tankerekken før her inne.
Angående Espens formodning rundt fysiologiske perspektiver, så har jeg nylig funnet frem til biophilia-hypothesen, love of all living things, en hypothese fremmet av biologer som fremtrer for meg som en ramme der oppdagelsen av speilnevronene kunne integreres.
Et meget spennende tema du tar opp her. Med tanke på at kromosomer i virkelighten er bygget opp av to sukkermolekyler med en aminosyreforbindelse mellom er det nesten utenkelig å tenke på at dette er kroppens "minnebrikker". Ser man cellen i helhet er det en rekke prosesser som skjer. DNA,et betemmer hvordan ensymer, proteiner etc som skal produseres og dette skjer ved hjelp av mitokondriene. DNA lager en kopi av en syntese ved hjelp av RNA-t som behandles av mitokondriene som produserer forskjellige proteiner til bruk i intracellulærrommet eller i ekstracellulær rommet(rommet mellom cellene). Alt dette er i seg selv et under, men det svært få tenker på til daglig er at i de milliarder celler kroppen er bygget opp av ligger det arv fra våre forfedre lang tid tilbake. Selv tenker jeg som så at dersom jeg tar godt vare på kroppen min vil jeg på den måten også hedre mine forfedre.
Et stort spørsmål er om man kan hente frem kunnskap fra forfedre gjennom f.eks. meditasjon, tankefeltterapi eller hva det nå heter alt dette nymotens som er så i vinden nå om dagen. Jeg mediterer mye og jeg føler jeg er i kontakt med meg selv og mine forfedre. Kanskje er det mulig likevel å hente frem kunnskap fra våre forfedre.
Jørn
_________________ Inkje så godt som godt dei seier er øl for mann-ætt. Di meir du drikk, di mindre vit mun du i hausen hava.
Vel Espen din viten om kroppens celler er stor. En liten korreksjon i det du skriver. En celle inneholder to meter DNA-materiale. Tar man DNA-spiraler fra alle kroppens celler vil den rekke helt til solen.
Uansett er dette kanskje uvesentlig innenfor sjamanisme, men en ting du nevner som har mye å si er den kraft som ligger i disse cellene. Den genetiske informasjon som er nedarvet gjennom generasjoner og som inneholder informasjon om forfedrenes aktiviteter. Jeg tror at en del av vår intuisjon kommer nettopp fra dette genetiske arvematerialet. At mye av vår viten allerede ligger der, vi må bare minnes på det.
Jeg tror at når man mediterer og får kontakt med sitt indre vesen vil dette også vekke minner om erfaringer som tilhørte våre forfedre. Ting vi gjør føles veldig riktig uten at vi kan forklare det. Mulig jeg tar feil, men dette er kun mine egne tanker.
Derimot vet jeg en god del om hvordan cellens organeller fungerer og hvordan cellen fungerer i hovedsak. Dette vet jeg fordi dette er påvisbare prosesser. Hvorvidt informasjon fra tidligere generasjoner kan komme til overflaten gjennom meditasjon er bare mitt eget tankespinn og må derfor kun anses som en tese. Likevel er det utrolig interessant å spinne rundt slike teser.
_________________ Inkje så godt som godt dei seier er øl for mann-ætt. Di meir du drikk, di mindre vit mun du i hausen hava.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet