Dato/klokkeslett: 07 Feb 2012, 21:53

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og hjernen

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Meditasjon styrker evnen til empati
InnleggSkrevet: 21 Feb 2007, 20:05 
Under ledelsen av Richard Davidson har the "Laboratory for Affective Neuroscience" fra University of Wisconsin kommet frem til resultater som påviser en sammenheng mellom meditasjon og positive emosjoner.
Davidson har spesialisert seg på undersøkelsen av tibetanske buddister. Stjerneeksempelet er munken Matthieu Ricard fra Shechen-klosteret i Katmandu. Mens Ricard og andre tibetanske munker mediterte på ubegrenset kjærlighet og medfølelse, var hjernebølgene deres opptil 30 ganger sterkere enn ved kontrollpersoner. Det er de høyfrekvente gamma-bølgene som viste slike dramatiske utfall ved EEC.
Davidson reagerte spesielt på at den mest markante økningen skjedde i venstre prefrontale cortex - nettopp der han lokaliserer "positive emosjoner" som kjærlighet og medfølelse. Han konkluderer med at medfølelse kan trenes opp ved øvelse.

Han er klar over at resultatene hans ikke må tolkes på en overilt måte siden komplekse følelser som kjærlighet og medfølelse involverer mange regioner i hjernen.
Ifølge hans egne ord fra "Cambridge Handbook of Consciousness" finnes det rundt 1000 publikasjoner
omkring empiriske studier rundt meditasjon siden 1950-tallet. Oversikt og klare resultater vanskeliggjøres også på grunn av definisjonsspørsmål. Hvilke teknikker regnes som meditasjon, hvilke ikke? Under Zen-meditasjon er det påviselig lavfrekvente theta-bølger som øker, mens tibetanske munker får altså høyere utslag av gamma-bølgene som vanligvis settes i sammenheng med logisk tenkning...
Men nå foreligger det i alle fall et økende antall enkeltresultater som grunnlag for videre målrettet forskning.

Kilde: Ulrich Schnabel, GEOWISSEN Nr.38
www.geo.de

Topp

Innleggets emne: Sv: Meditasjon styrker evnen til empati
InnleggSkrevet: 21 Feb 2007, 20:39 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Veldig intressant .

Der har du speilet igjen  :o

Vi som mediterer jevnlig vet jo at vi blir roligere, mer fokusert
kommer i mer kontakt med deg selv ( det åndelige)
Blir mer glad i oss selv på en måte
ser vår egen verdi

Flott at det blir mer forskning gjort - for å prøve og overbevise skeptikerne... :razz:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2007, 21:34 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Jeg skulle gjerne ha prøvd flere typer meditasjon
og sammenlignet med hva det fremmer i meg . Fått vite hvilke hjernebølger som jobber...

Fokusmeditasjon har vært en fin mulighet til å stillne tankene mine
få mer ro i sinnet , faktisk .

Andre meditasjoner jeg har prøvd...
men jeg bare er ute å flyr på en reise med en gang jeg lukker øynene...

roer jo ikke alltid sinnet det
  ;D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2007, 16:00 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Hei
Jeg fant noe spennende lesing her

http://www.geocities.com/iona_m/Chaosop ... ience.html
(ref)
"A shaman is someone whose specialty is induction of a well state, someone who may help either through research or treatment to induce a state in someone else's brain that will produce health," according to psychiatrist Arnold Mandell.

"But the brain is an open, instrinsically unstable system, and its higher level order may be not just the wires and connection of a switchboard but all the turbulence and eddies of streams and waterfalls. And yet it has a statistical stability, an inertia. If it's perturbed enough, it gets more and more turbulent. It fractures, then organizes into a new regime. The brain is my cosmology. I sometimes think the rest of science is the brain's picture of itself."

Beste hilsen
Espen Pedersen

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2007, 02:19 
SITAT: " I sometimes think the rest of science is the brain's picture of itself ".

That brings us right to the heart of the matter, doesn't it?
Mirror images of the brain. Reflections and projections ( in the physical sense).

Takk for spennende lesing, Espen. Denne artikkelen er jo den reneste tour de force gjennom utviklingspsykologi, psykodynamisk terapi, analytisk psykologi, humanistisk psykologi, spiritualitet, kvantefysikk, kaosteori m.m. - og ikke minst blir Ramachandran utførlig sitert. Selv om teksten til tider rett og slett lister opp navn og ideer uten å redegjøre grundig hvordan alt henger ihop, så er den en funngruve for navn det lønner seg å undersøke nærmere. Og tross alt dreier det seg jo om en artikkel, ikke en bok!!

Forfatteren knytter ideen om den medfødte menneskelige læringsevnen, dermed evnen til positiv forandring og vekst, opp til speilnevronene: "Mirror neurons certainly bear on....our innate ability to adapt and change: resilience".

"Resilience" er nøkkelbegrepet for den psykiske motstandsdyktigheten og kraften hun ønsker å fremme gjennom CRP-teknikken: Consciousness Restructuring Process - en humanistisk og spirituell orientert klientsentrert terapi - som involverer REM faser, visstnok i våken tilstand, og hun sammenligner denne prossessen med meditasjonsteknikker som utvider bevisstheten.

Dermed er jo denne meditasjonstråden også linket opp til vår felles anliggende, speilnevronene, og det hadde jeg egentlig håpet på.. Nå har det vist seg, takket være Espens link.
Om jeg kan dele alle synspunkter med forfatteren er mindre viktig, og kan ved dette komplekse materialet ikke overprøves spontant, men sammenhengen hun påpeker mellom speilnevronene og læringsevne taler for seg selv.
Denne sammenhengen blir presentert i form av en ren teoretisk konklusjon, det henvises ikke til studier - så her gjenstår det å finne mer materiale på eksperimentelt grunnlag.

Jeg lærte et nytt ord: Neurotheology: "..where new technologies which allow us to "tweak" the brain are beginning to show how our spirituality may be hardwired"
(= nevrologisk lokaliserbar)

Så vil jeg avslutte med et sitat fra det hun sier om kaosteori, en teori jeg har vært fascinert av siden jeg så det første fraktale bildet av et Mandelbrot-tre:

" Chaos Theory shows us that forms, including our forms, emerge, dissolve and reform through the creative process known as autopoietic self-organization ".

Hvordan dette lar seg integrere med resten? Prøv linken og les.
Jeg kommenterer gjerne mer en annen gang.

Hilsen Masha

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2007, 09:23 
Masha skrev:

Under Zen-meditasjon er det påviselig lavfrekvente theta-bølger som øker, mens tibetanske munker får altså høyere utslag av gamma-bølgene som vanligvis settes i sammenheng med logisk tenkning...
Men nå foreligger det i alle fall et økende antall enkeltresultater som grunnlag for videre målrettet forskning.

Kilde: Ulrich Schnabel, GEOWISSEN Nr.38
www.geo.de
Sitat:

Davidson lokaliserer positive emosjoner som kjærlighet og medfølelse i venstre prefrontale kortex.
Nå har jeg funnet en annen studie som lokaliserer sentrumet for positive følelser i hjernens venstre hemisfære - og dette er overraskende fordi venstresiden assosieres med kognitive funksjoner, logisk tenkning osv.
I dagligtalen snakkes det jo mer om "aktiviseringen" av hjernens angivelig forsømte
høyre hemisfære for å få kontakt med følelseslivet - men det er i beste fall halve sannheten, fordi det viser seg at den er mest involvert i de negative følelsene!

Fra  "Society for Neuroscience: Bliss and the Brain"

The studies suggest that normally the left side plays a role in happy feelings, while the right side aids negative feelings.
       Research in healthy individuals backs this theory and provides evidence that the prefrontal cortex is key (see illustration below). For example, measures of brain activity indicate that pleasant film clips, pleasant tastes and cash incentives increase left-side brain activity near the forehead. Unpleasant film clips, unpleasant tastes and a threat of cash loss raise right-side brain activity near the forehead.
       Furthermore, studies suggest that certain people's ability to see life through rose-colored glasses links to a heightened left-sided brain function. A scrutiny of brain activity indicates that individuals with natural positive dispositions have trumped up activity in the left prefrontal cortex compared with their more negative counterparts.
       Infants even show this difference. For example, babies who tend to cry when separated from their mothers also tend to have lower left and higher right-sided prefrontal activity compared with non-wailers.        Evidence suggests that the left-siders may better handle stressful events on a biological level.

http://web.sfn.org/index.cfm?pagename=b ... ndTheBrain

Lykke er en logisk følelse!
Overbevisende konkslusjon, eller?
I hvert fall kan orden i tankene bidra til å skape fred og harmoni.

Frykt altså ikke dine tankeevner, og ikke la andre fortelle deg at tankevirksomhet i seg selv er ugavnlig for din sjelelige utvikling!

(Nå har jeg sjekket at linken stemmer!)

Sist endret av Masha den 31 Mai 2007, 16:42, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2007, 09:40 
Takk igjen, Masha! men har du ikke byttet venstre og høyre hjernehalvdel i første linje?  :wub:
Ikke det at det gjør så mye for meg, jeg har alltid problemer med forskjell på høyre og venstre. Jeg tror det er slik at bare mennesker (og noen fugler) er asymetriske som det er den ene siden av kroppen som vektlegges (at vi bruker mest høyre eller venstre side når vi skriver eller bruker verktøy) Noen mennesker er sterkt asymetriske enten på høyre eller venstre side, mens andre er litt mer midt på skalaen og kan  bytte på å bruke høyre og venstre. Jeg er venstrehendt, men som barn ble jeg tvunget til å skrive med høyre en periode (for det er liksom normalt) det gikk helt fint, men når ingen passet på at jeg gjorde det, begynte jeg å skrive med venstre igjen. Nå bruker vi jo mest begge hender på data, lurer på om det har noe å si? Jeg gidder ikke sjekke om det jeg skriver er "riktig".

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2007, 13:33 
Hei igjen siv - denne gangen har jeg ikke forvekslet ord eller bokstaver eller hjernehalvdeler i første linje...
                  Takk at du følger med!

Det forunderlige og oppsiktsvekkende med slike studier er jo at vi antageligvis må revidere våre tradisjonelle oppfatningene av arbeidsfordelingen mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Og samarbeidet mellom de to hemisfærene gjennom f.eks. corpus callosum er også et emne der vitenskapen befinner seg på et nokså elementært stadium.
Det finnes mange hvite områder på kartet.

"The Secret Life of the Brain" tar deg med på en 3D tur innen hjernens anatomi, og hvis du klikker på "History of the Brain" for du en oversikt over viktige milepel innen nevrologien.
http://www.pbs.org/wnet/brain/3d/index.html

Det du skriver om høyre og venstre hånd er og spennende. Kanskje det er et av de grunnene vi blir så glad i computeren at vi får anledning til å bruke begge hendene parallelt mens vi skriver? Det er sikkert stimulerende på flere områder...

Jeg fører pennen med høyre hånd, men i det daglige bruker jeg venstre hånd ved en del "grep", slik at jeg er blitt spurt om jeg er venstrehendt. Er nok litt ambi-dextrous, i.e. bruker begge hender. I den senere tid har jeg begynt å gjøre det bevisst, for det føles godt.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2007, 16:41 
Avlogget
Veteran
Veteran
Brukerens avatar

Spennede med venstre, høyre hånds temaet.
Meditasjon er vel å stimulere samspillet imellom disse to halvdelene.
Slik at man blir mer hel, og igjen øker empati, forståelse osv..
Men tilbake til høyre og venstre hånd.
Det er vel blitt hevdet at venstrehendte er mer "begavet"
At en rekke venstrehendte, eller ventreføttede? finnes i større omfang blandt dem som blir genierklært innenfor kunst,
tekniske ballidretter og andre kreative områder.
Eller er dette bare en myte?
Hvis dette stemme, at myten om venstrehendtes fordel er sann.?
Hvordan er det da med det spirituelle.?
Finnes det høyere andel venstrehendte blandt sjamaner, guruer osv...
Bare lurer, både som en kuriositet, og som en innsikt i hvordan vi er skrudd sammen.
(er selv middelmådig høyrehendt, men har en datter som er gudbenådet med sin tegnende venstrehånd som skal bli rik og berømt, og dermed sikre meg en dekadent alderdom)  ::)
PS: så tidligere i tråden at noen anbefalte Holosync. Støtter meg til den!!

Varme tanker

Frans av Assisi

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2007, 18:33 
Nå blir det ikke bare svorsk det blir svongelsk, da jeg ikke har orden på norsk.
Dere må gjerne fortelle de norske orden, som jeg skriver på engelsk eller svensk og som er kursive.

Det er stor forskjellen mellom mitt liv, när jeg mediterer eller ikke... jeg kan stanse opp og tenke, at jeg ikke föler meg bra i sinnet og funderer på hva jeg gjort... Da husker jeg va jeg ikke har gjort; jeg har ikke meditert!
Jeg har prövd mange slags meditasjoner – både passive og aktive. Jeg trenger begge...
Vill noen pröve aktive meditasjoner, kan jeg anbefale Osho’s meditasjonsCD:er
http://www.osho.com/Main.cfm?Area=Medit ... ge=English
Klikk på Active Meditations. Jeg benyttet Dynamic, Kundalini, (+ litt No dimensions og Nadabrahma)

HJERNEN... Jeg er meget interessert av hjernehalvdelene og jeg har vaert dubbelhänt/double-handed, med en viss overslag til höyre, da min mor flyttede over pennen, när jeg var i begynnelsen av mitt liv... vit ikke hvor gammel, men jeg var svaert tidlig i det kunstnerlige...  :P
Mange ting som jeg har lärt uten hjelp, gjör jeg på en vänsterhänt/left-handed måte og noe jeg aldri lärt meg, er stickning/knitting... for de kan jeg antageligt ikke läre meg fra en högerhänt. Det er også mange ting som jeg har gjort med begge hender, som skru med skrutrekker .

Under 90-tallet hade jeg en jobb, där jeg mest brukede min venstre hjernehalvdel i termer av hjerneforskning og så ble jeg till slutt utbrent. Jeg kunne ikke lese en hel setning, tenke abstrakt eller på det hele tatt, konsentrere meg, men jeg kunne male... så jeg malte... og utdannede meg siden mer, i det kunstnerlige og fikk jobb som lärere.
Jeg fikk også en skade i venstre arm, så at jeg ikke kan bruke den - ikke p.g.a. hjernskade, MEN jeg tror i de psykologiske/åndelige faktorer i forhold til kroppen (hvis vi ikke vit så mye om...) la min venstre side av og slutte fungere... i noen slags protest.

Den overbelastning for hjernen, som kom ved at arbeide med flere hundre elever hver uke, för jeg var helt frisk, fikk meg å bli ”syk” igjen. När man så gjorde en neurologisk-psykologisk utredning ifjor, fant man at jeg har svaert vanskelige skader i hjernen, som kanskje kan hele (?) heal, hvis jeg tar det meget rolig.
De deler av hjernen som er ur funksjon nu, er bildeminne (!) og arbeidsminne, men jeg har inge vanskeligheter med å lese og jeg har også hatt lett at läre meg norsk det siste halvåret (om jeg får berömme meg selv :redface:  ;D).

Så...

Jeg tror, som tradisjonellt, at vi er kreative og sensitive i den höyre hjernhalven, som styr den venstre delen av kroppen...  og språklige og rationelle i den venstre halven, som styr venstre delen av kroppen.

Corpus callosum (kalles hjärnbalk på svensk) og man har ju trodd at det er en forskjellen mellom kvinner og men – at kvinnen har en bedre forbindelse mellom hjernhalvene, men när man forsket på skader i hjernen, har det nu vist å kvinner reagerer like som men... og hvis forbindelsen skulle vare större, borde kvinner klare hjernskader bedre enn menn, men så er det tydeligvis ikke...

[redigert p.g.a. lärdom om nye ord  ;) ]

Sist endret av Lie den 20 Jun 2007, 09:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2007, 22:05 
I en artikel om speilneuroner, står at speilneuronerna ikke fungerer som de ska, hos autistiske personer og at de derför, kan ha har vanskeligt at föle empati. Da fikk jeg en fundering om hur stress påvirker speilneuronene... ett symptom som kommer i sluttet av en utbrendthetsutvikling, er just EMPATITAP og en veninne leste i Joachim Bauers bok "Vi känner ju likadant" at stress påiviriker negativt:

"Undersökningar visar att rädsla, anspänning och stress massivt reducerar speilneuronernas signalaktivitet".

Idagens samfunn, med sånn stress...  ::)
Empatitapet kommer för utmatting - hvor mange mennesker er i empatitapet?

Bare en refleksjon.

Sist endret av Lie den 10 Jun 2007, 20:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2007, 22:32 
Interessant å lese Lie, interessante refleksjoner. Takk for at du deler av din egen historie.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2007, 22:53 
Dine refleksjoner, Lie, fungerer som et speil for andre tanker, et erfaringsspeil som reflekterer lys inn i ukjent terreng.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2007, 00:15 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Meditasjon - Empati,
interesting..

Ved meditasjon går man "dypere", hjernen blir mer aktiv og det blir mer og mer "flyt" og samspill mellom høyre og venstre hjernehalvdel.
Da blir man mer "et" med alt, alt som finnes.
Samtidig har man til en viss grad med seg sine egne følelser.
Resultatet er en slags logikk i at det følger empati med meditasjon.

Og motsatt..
Jeg synes empati er den fineste vei inn i energiverdenen -og det beste motiv.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2007, 09:42 
Masha skrev:
Dine refleksjoner, Lie, fungerer som et speil for andre tanker, et erfaringsspeil som reflekterer lys inn i ukjent terreng.

Og da funderer jeg på hvordan...? Men nu er du nok "datamaskin-ledig"...

Biernna skrev:
Jeg synes empati er den fineste vei inn i energiverdenen -og det beste motiv

Yes!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og hjernen

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet