Dato/klokkeslett: 07 Feb 2012, 21:12

Forumets hovedside » Sjamanens vei » Healing

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 123 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nyanimisters healing-evner?
InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 19:17 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Jeg vil være takknemlig hvis noen her kan fortelle om tilfeller hvor enten en selv eller venner og bekjente har blitt helbredet for alvorlige psykiske eller fysiske lidelser ved hjelp animister som mer eller mindre er påvirket av tradisjonen til Michael Harner. Jeg tenker blant annet på Eirik Myrhaug og Ailo Gaup. Jeg snakker om helbredelse som virker grunnleggende uforklarlig sett fra vitenskapens perspektiv. Med alvorlig lidelse menes for eksempel langvarig psykose, MS, kreft eller smertefull revmatisme.

Sist endret av ailo den 14 Jun 2008, 19:49, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Sv: Nyanimisters healing-evner?
InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 19:30 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Hvorfor?  :respect:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 19:37 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Jeg skriver en bok om forholdet mellom nyanimister og tradisjonelle utøvere av naturreligioner, og et av temaene jeg drøfter er healing og hvor effektiv denne er i forhold til skolemedisinen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 19:48 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Takk ;)

Så morsomt! Spennende!

Da kan du skrive om meg - jeg ble kvitt en pukkelrygg  :w00t:
+ ååårrr med psykiske skader etter en ektemann med diagnosen Huntingtons Chorea.

Alt forsvant i løpet av et nanosekund...  :wub:
for drøyt 5 år siden.

Hexedoktor'n

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:11 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Det er kjempebra! Kan du vennligst si litt mer om hvordan pukkelryggen forsvant, var det på et nano-sekund, seriøst?

La meg legge til at hensikten min er ikke å bevise eller motbevise at slike helbredelser er virkelige. Fra et religionsvitenskapelig perspektiv er det interessant nok å notere hvor mange som ærlig mener at de har erfart eller kjenner til denne type helbredelser. Det er ganske mange animister innom Sjamansonen, så tilbakemeldinger her vil i det minste gi en pekepinn.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:21 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Seriøst så sovnet jeg så nanosekund var vel litt drøyt kanskje... :P

Det som skjedde var at jeg delte seng med en sjamanhealer.
Sovnet. Våknet av en ubeskrivelig smerte.
Registrerte at den ene armen hans lå over min pukkel.
Skjønte i samme øyeblikk at nå ble jeg healet - at pukkelen forsvant.
Takket Gud og sovnet igjen.
Neste morgen var jeg helt rett i ryggen og det har jeg vært siden.
5 år.

Forhistorien er ryggtrøbbel og no'n leger & fysioterapeuter som
hadde sagt at dette måtte jeg leve med resten av livet.

De tok feil.  :wub:

Hexedoktor'n

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:28 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Takk for svar! Hvordan type pukkelrygg var det snakk om? Skyldes den dårlig holdning eller en strukturell anomali?

http://en.wikipedia.org/wiki/Kyphosis

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:38 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Den bare kom med årene ettersom jeg ble mer og mer "tynget"
av min exmanns sykdom. Tilslutt - et par år før jeg ble healet -
var jeg ganske utpreget krokrygga for å si det sånn. Uten håp.

:wub:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:44 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Så legene kunne ikke se på røntgen at det var en strukturell feil? Jeg kjenner ikke til kyphosis, så jeg håper jeg stiller det riktige spørsmålet nå. 

Ellers vil jeg selvfølgelig legge til at det var supert at du ble kvitt dette. Det er godt å høre.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 20:48 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Har ingen spennande,personleg historie å varte opp med,til det er eg både for sjuk og for vrang :eusa_liar:,men eg tenker generellt som så at;

Vis healingkrafta skal virke retteleg godt mellom ein utøvar av nyanimismen du omtaler og ein klient,må det vere visse band mellom dei to.
visse åpne kanalar,visse felles erfaringar og ein viss felles "mytologi",om enn av det intellektuelle slaget.. .eller økonomisk/matriellt.

Det same trur eg kan seiast om healeren innan ein klassisk naturreligion og hans pasient; visse kulturelle,sosiale,etniske,karmiske og mytologiske band er her kanskje alfa og omega for at healingen skal "sitje som eit skudd"..

Dette svaret var vel for keisamt til å komme med i eit nytt kompendium?
(Det er eit svar frå ein betraktar eller pasient.)

Ellers vil eg komme med den kommentaren at for nokon med MS,Smertefull reumatisme,pukkelrygg og alvorleg psykose kan det vere gull verdt,berre det å få healing god nok til at ein kan  lære å LEVE MED sjukdommane. :eusa_pray:

Og hugs;myten om den "lytefrie" healaren er sterkt overdriven.
Den som kan transforme eigen smerte eller lyte om til healingkraft,vil aldri bli gløymt.
Det er rein magi,det;
Å vandre i dauingane sin dal,medan vakre blomstrar spirer i eins spor..

totally lost in love with the Thing itself".
(Rumi)

Sist endret av Final Tribe den 30 Mai 2008, 21:04, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2008, 21:35 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Enig med deg, FT. Men hvorfor være vrang når det gjelder å presentere helbredelse av alvorlige lidelser? Det kan jo ikke være annet enn positivt at vestlige nyanimister kan vise til at metodene deres virker i slike tilfeller.

Fin katte forresten.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2008, 22:57 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Det er helg og fint sommervær, i alle fall på østlandet, så kanskje ikke rart at få har svart på denne tråden. Men vil likevel si litt om hvorfor det er viktig å få dokumentasjon på tilfeller hvor nyanimistiske healere har helbredet alvorlige lidelser.

NAFKAM ved Universitetet i Tromsø http://uit.no/nafkam undersøker alternative behandlingsmetoder og vurderer om de kan anvendes komplementært til skolemedisinen. Buddhismens oppmerksomhetstrening har allerede inspirert leger til å utvikle metoder som kan redusere smerter og andre symptomer. http://uit.no/nafkam/nytt/4269

Hvis profesjonelle nyanimister, som mer eller mindre er påvirket av Harner og Eliade, kan dokumentere at deres metoder virker når det gjelder alvorlig sykdom, så kan det bidra til at også harnerismen tillates på sykehus slik som akupunktur for eksempel.

For øvrig har Silva vært inne på at studenter bør kunne hente etterrettelig informasjon fra Sjamansonen. Hvis studenter innen blant religionsvitenskap kan lese om vellykkede helbredelser, så kan det føre til bedre forskning på animismen. Folk flest vil også ta animismen mer seriøst.

Jeg sier ikke at brukerne her på forumet skal stå frem med personlige detaljer. Hvis man har en historie å fortelle, så kan man kort redegjøre for hendelsesforløpet, særlig alvorlighetsgrad, og deretter være tilgjengelig via PM for eksempel hvis en forsker skulle ønske å vite mer om saken.

La meg også legge til at selv om det er uenigheter mellom tradisjonalister og harnerister, så er vi vel alle enige om at det veldig positivt når mennesker med alvorlige lidelser blir helbredet. I et slikt perspektiv er mange av våre uenigheter mindre viktige. Derfor håper jeg at Ailo blant annet kan bidra til å fortelle mer om slike kraftfulle helbredelser.

Sist endret av AndreasWinsnes den 31 Mai 2008, 23:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2008, 23:20 
Avlogget
Viderekommen
Viderekommen
Brukerens avatar

Jeg har selv blitt healet. Men ikke av en animisert lidelse... bare av småskader, og ellers ting som ligger dypt i mitt indre.
Jeg synes det er fantastisk at det rettes fokus mot dette, slik at det kan åpne opp for at helsevesenet en dag kan ta i bruk dette fantastiske verktøyet som mange har.

Håper du får de svarene du søker  :biggrin:

Lev her og nå!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2008, 23:58 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt
Brukerens avatar

Vi trenger å høre om helbredelse.
Vi trenger vitnesbyrd som det heter på frikirkespråket.

Av den enkle grunn at det gir oss håp -
et lite innblikk - et bilde - på mulighetene -
variasjonene & det grenseløse mirakelet....

Når du ser det usynlige - eier du det umulige.  :eusa_clap:

Hvis alle her -
gjester & medlemmer av denne sonen,
kan lese om helbredelse -
da kan det føre til helbredelse.  :eusa_pray:

Vi kan gå sammen uten å være enige i alt.

Jeg håper denne tråden vil slå alle rekorder i.f.t. antall svar.  :respect:

:wub:

Hexedoktor'n

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2008, 23:07 
Avlogget
Sonehelt
Sonehelt

Det behøver ikke nødvendigvis å være denne tråden her, men får jeg foreslå at en av moderatorene setter opp en tråd som sticky hvor folk kan publisere både små og store tilfeller av helbredelse innen de nyanimistiske tradisjonene som direkte eller indirekte stammer fra Eliade og Harner? Det bør kun være saker som lar seg dokumentere, slik at folk kan bli inspirert og forskere kan undersøke det nærmere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 123 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Forumets hovedside » Sjamanens vei » Healing

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: