Svart magi, dårlig intensjon og ønske om å skade andre er gufne greier.
For meg er svart magi det å ønske det negative for andre og ofte makt til seg selv, og å uttrykke ønsket i ord og gjerninger.
Å hente kraft fra den mørke siden for å hjelpe noen til å skade andre er også et utgangspunkt for arbeidet for noen sjamaner.
Man trenger ikke bruke "magiske"midler for å skape svart magi. Skjult agenda og forførerkunst kan også ha onde hensikter i seg. Så det er altså ikke bare folk som kommer fra sjamantradisjoner som driver svart magi og kommer med onde ønsker.
De største svarte magikere finnes etter min mening i maktens sentrum, i politikk og underholdningsliv, i bisniss og børs, i kultur og kirke. Tenk bare på hva en rekke førere og forførere har skapt av lidelse.
Men det praktiserer også av sjamaner...fordi det finnes et marked. Jeg har selv fått spørsmål om å gande andre og tenk hvor vanskelig det kan være å si nei for en som bor i den delen av verden der sulten banker på kjøkkendøren nærmest daglig...
Det finnes. Det praktiseres. Det brukes for å skade, skape frykt og for å få makt. Seinest i dag fikk jeg en telefon fra en person som mente hun var utsatt for fenomenet. Og tenk så på det som skjer på arbeidsplasser der sjefer mobber og bruker sin form for svartekunst ovenfor undersåtter...mye svart magi i ordbruk, i skrift og i handlinger der.
At sjamaner måler krefter seg i mellom er en ting. Det kan gå tøft for seg da. Verre er det om de blir drepere av andre. For de kan bruke denne kraften ovenfor andre, det kan godt skje og det skjer sikkert om de bare får godt nok betalt. I denne sammenhengen får både den som betaler og den som leverer varene skjegget i postkassen, for å si det slik
I blant lar også sjamaner seg rive med av egen suksess, svakhet, hevnlyst eller frykt og bruker kraften aktivt for egen vinnings skyld.
Anklager om trolldom og svart magi har også vært brukt som dødlig maktspråk ovenfor utsatte grupper, særlig kvinner, og fortsatt svever et slikt maktspråkets spøkelse igjen over oss fra middelalderen. Men det er først og fremst i andre deler av verden at dette spøkelset virkelig kan herske og herje. For vi på jorden lever ikke i samme sone slik sett.
Det er ubehagelig å kjenne seg utsatt for baksnakkelse, hevn og svart magi-makt.
Jeg har skrevet om Gand på side 179 i boka Sjamansonen. Noe står det de om svart magi og om hvordan man skal forholde seg til det. Mye mer kunne sikkert sies. Det meste som er skrevet i den boka er forresten om hvit gand.
Hva er deres oppfatninger om dette? Hva har du hørt om svart magi eller erfat selv? Hvordan skal vi i Sjamansonen forholde oss?
Ailo Gaup
Sist endret av ailo den 27 Jan 2007, 21:09, endret 1 gang
I sibir utbredelse av svart magi er stor,folk gander der i hytt og pine,samtidig som hvit magi har like stor utbredelse,folk healer der i hytt og pine. Mange av mine venner gikk til trollkjerringer for å få fjernet gand,som ble send av venninner. Om en spør meg hva gjør folk i sibir på julaften,jeg svarer de gander og driver med forskjellige former for spiritisme. Borte i sibir det har blitt nærmest tradisjon. Mora mi fortalte om hekser i våres familie som kunne få ting til å materialisere og manifistere seg. Slik at de får deg til å se det du vil se. Svart magi virker, tror jeg, uavhengig om en tror på det eller ikke.
Jeg opplever det som en funksjon av egoet. Å ville "bestemme" hva andre skal tenke og føle, og hevne seg på de som ikke "liker" en... Et begynnernivå i spirituell innsikt.
Jeg ønsker å spørre: Svekker ikke dette healingkraften? Når offer/hersker-mentaliteten i psyken får herje og igangsette ego og mindreverd... Et uavklart forhold til dette må da svekke evnen til å gi healing? Kommer ikke den mest effektfulle healingen fra en tilstand av enhet?
Man kan ikke være i enhetstilstanden og bevisst sende negativ energi til noen. Da skjønner man at man samtidig også skader seg selv.
Ved å gande på noen skaper man allianser med "lave" energier som kan virke hindrende på "høyere frekvenser" fra å komme, f.eks under meditasjon.. Så man kan føle makt med å åpne for slikt, men for virkelig å kunne hjelpe andre så må man nøytralisere/omforme slik negative tilstander, både de som kommer utenfra og innenfra.
Stemmer dette? Hva mener andre?
Sist endret av torstein den 27 Jan 2007, 19:26, endret 1 gang
Det er noen spørsmål jeg har lurt på ang svart magi - ganning og sånt. Har det mye å si hvor mottakelig mottakeren kan være for slikt - at noen er lettere mottakelig for det?Spesielt hvis de innehar endel frykt f.eks så kan de lettere ta imot slik svart magi? Eller andre ting som gjør det mer mottakelig for det?
Jeg tror en av flere måter å bekjempe svart magi på er å være bevisst og årvåken på hvilke signaler andre mennesker sender ut ang ord og uttrykk - intensjon og kroppspråk. Det kan også være signaler en sender ut til andre og så kan noen utnytte dette.... Og jobbe med å beskytte seg - og fokusere på å ikke la slike ting få spillerom i livet sitt - eller redusere mottakeligheten for noe sånt ved å jobbe med fortidens sår og tunge ting. Gi slipp på slike ting som kan være med å skape slike uheldige episoder.
Andre ting er å være bevisst på hva en vil i livet og ikke la seg påvirke for mye av andre - men bruke en form for stahet som gjør at en står på sitt og ikke lar seg rokke om det er riktig for en og ikke skader en selv og andre på en måte. Å følge sin intuisjon og stå for det en erfarer og tror på. Om en skjønner hvor jeg vil hen
Evt lære av feil tidligere i livet som har skapt problemer for en.
Hvor godt er vi beskyttet i åndeverdenen egentlig? Skal egentlig svart magi skje om vi har bra nok beskyttelse ang angrep fra åndeverdenen? Forsvarsmur - skape mur - skape forsvar - bevegelig forsvar - for svar - svare for seg....ugjennomtrengelig...eller hva..
Sist endret av dshaman73 den 27 Jan 2007, 19:38, endret 1 gang
Æ tror at ikke man e mottagelig for ganning visst man ikke tror på det. En stor sjaman sa engang til meg; hvis du tror noen gander deg, lag ett stort hull rett gjennom kroppen, send ganninga gjennom det hullet og inn i lyset. Ikke send det tilbake, da går det bare i skytteltrafikk. Dette e egentlig ett vanskelig tema. Æ får også forespørsler om å løse opp ganning. Den samme personen kan spørre om dette gang på gang. Æ tror noen ganger at man ganner seg sjøl. Man tror så sterkt på dette, at det i seg sjøl blir en ganning.
_________________ hvis du tror du kjenner meg, tar du feil
Æ tror at ikke man e mottagelig for ganning visst man ikke tror på det. En stor sjaman sa engang til meg; hvis du tror noen gander deg, lag ett stort hull rett gjennom kroppen, send ganninga gjennom det hullet og inn i lyset. Ikke send det tilbake, da går det bare i skytteltrafikk. Dette e egentlig ett vanskelig tema. Æ får også forespørsler om å løse opp ganning. Den samme personen kan spørre om dette gang på gang. Æ tror noen ganger at man ganner seg sjøl. Man tror så sterkt på dette, at det i seg sjøl blir en ganning.
Jeg tror også det ligger noe mentalt ang ganning og svart magi som du sier her - fordi er vi ikke såpass bra beskyttet i åndeverdenen om det skulle skje noe angrep der? Eller blir det også veldig individuelt der sånn som i det hverdagslige? Hvis en sjaman prøver å sende gann mot en annen sjaman - er ikke den andre sjamanen såpass bra beskyttet i åndeverdenen frar før av?Burde han/hun ikke være bra nok beskyttet? Det forundrer meg egentlig dette.
Sist endret av dshaman73 den 27 Jan 2007, 19:58, endret 1 gang
Registrert: 22 Aug 2006, 23:18 Innlegg: 1099 Bosted: Langt bortenfor et sted..
Vel det jeg har hørt, er at når en skal "gande" en person er det slik at den som skal settes ondt på må være utsatt i utgangspunktet. Hvis ikke så kommer det tilbake til den som gander. Mulig jeg bruker feil ordbegrep her da jeg har fått høre det i den form av å sette ondt på folk, ikke ganding. Men det er vel det samme? I alle fall. så vil det ikke ha sin effekt på et "rent" menneske slikt jeg har hørt det.
Alltså våre gode gjerninger bekytter oss slik jeg forstår.
Og hvis en setter ondt på feil person vil det komme rundt jorden og treffe en selv i ryggen ble det sagt.
David skrev:
Jeg tror også det ligger noe mentalt ang ganning og svart magi som du sier her - fordi er vi ikke såpass bra beskyttet i åndeverdenen om det skulle skje noe angrep der? Eller blir det også veldig individuelt der sånn som i det hverdagslige? Hvis en sjaman prøver å sende gann mot en annen sjaman - er ikke den andre sjamanen såpass bra beskyttet i åndeverdenen frar før av?Burde han/hun ikke være bra nok beskyttet?
Vel her kommer min teori om bruksmåtene til å oppnå seg denne kunnskapen fram! Jeg tror det kommer ann på teknikker man bruker i de daglige ritualene som ligger tilgrunn for forskjeller her. Er det en sjaman som har spesialisert seg på en teknikk er han mer utsatt for den teknikken han ikke har spesialisert seg for visa versa.
Ergo er det viktig å finne sine egne nye teknikker til å møte hverdagen med. Utvikle personligheten sin mot det fulle? For et helt menneske i ånden kan vel ikke være utsatt for ufullstendige angrep? Og finnes det noe som et "helhjertet ond" angrep? ...tror ikke det.. Ergo så er det noe av samvittighet i alt angrep mot en annen, som kan være grobunn til et forsvar?
Interessant det du prøver å si det Jimango..det jeg lurer på er - kan en som kaller seg for sjaman eller praktisere sjamanisme virkelig tillate ganning å skje? Får ikke en "dyktig" sjaman automatisk frem veldig solid beskyttelse fra diverse hjelpere og guider rundt seg? Kan det hende at om ganning tillates så er det noe hos sjamanen som er ugjort så han/hun må jobbe med? Nå har jeg hørt historier om sjamaner som har blitt drept av ganning. Det er jo ekstreme greier - hvordan kan det skje siden han/hun egentlig skulle ha solid beskyttelse?
hm.. det du tar fram?
Er det, det at sjamaner kan ha evnen til å komme forbi barrierer i livet som de egentlig skulle ha igjenomlevd? Og at det er de barrierene som tas fram igjen hos de som blir gandet? Finnes det da en kraft som ligger der og venter på at vi skal gå igjennom alt det vi prøver å unngå?
eh..
Vel i våre daglige hektiske liv prøver vi gjerne å unngå de ting som er ubehagelige, for selv å føle at vi har kontroll over livene våres. I alle fall gjør jeg det til stadighet... Men hvordan skal jeg anngripe denne situasjonen? Skal jeg be om healing for å klare å unngå det og da gjøre det med ærbødighet? Eller skal jeg pine meg igjennom det, for ikke å utelate nødvendige erfaringer?
Så tro at alt er godt å velge å ikke gjøre noe ?... Eller tro at alt som gjøres også er godt å velge å gjøre noe med det ?..
At ganding ikke virker på sjamaner, må isåfall være "light versjonen" dere tenker på, dvs sjalusi og negative tanker.
Jeg har lest om flere kraftfulle personer, både sjamaner og andre mystikkere, som har blitt utsatt for slike ting, og enten måtte søke hjelp hos andre eller har måttet kjempe for livet. Det finnes de som evner å utløse svære krefter også her..
torstein skrev:
At ganding ikke virker på sjamaner, må isåfall være "light versjonen" dere tenker på, dvs sjalusi og negative tanker.
Jeg har lest om flere kraftfulle personer, både sjamaner og andre mystikkere, som har blitt utsatt for slike ting, og enten måtte søke hjelp hos andre eller har måttet kjempe for livet. Det finnes de som evner å utløse svære krefter også her..
Jeg vet ikke helt hvem du refererer til, og orker ikke lese oppover for å sjekke. Men jeg tror i aller høyeste grad at det har vært praktisert mellom sjamaner.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet