Interessant artikkel av Eirik Tunstad - forskning.no
Forsker har påvist slektskap mellom amerikanske indianerspråk og et lite, isolert språk fra Sibir. Verb over Beringstredet På et møte i Alaska Anthropological Association i Alaska nylig, viste Vajda hvordan språkfamilien yeniseisk, som inneholder språket ket, er lingvistisk beslektet med den nordamerikanske språkgruppen na-dene, som blant annet inneholder navajo. Språket forsvinner Mens ket-folket tidligere var nomader, lever de nå bofast i landsbyer langs elva Yenisei. Formelt sett er de kristne, men har sjamanistiske elementer i troen sin. Mens nesten alle de 1100 ket snakker russisk, er det altså bare rundt regnet 600 som fremdeles behersker ket.
_________________ A traveler without observation is like a bird without wings. Listen! - hear The World Drum beat, prepare your heart to get in alignment with the soul of mother earth.
Dette er engelsk stavemåte. På norsk skal det være "Jenisej". Har sendt epost til Erik Tunstad og bedt ham rette opp i sin artikkel. Dette har noe å si f. eks. hvis man skal slå opp i et norsk leksikon eller verdensatlas.
Innleggets emne: Кеты ( Большая советская энциклопедия )
Skrevet: 29 Apr 2008, 06:51
Virtuell sjaman!
Кеты Кеты (самоназвание ≈ кет, буквально ≈ человек; старое название ≈ енисейские остяки, енисейцы), народ, живущий в районах среднего и нижнего течения Енисея (Красноярский край РСФСР). Численность 1200 человек (1970, перепись). Большинство К. говорит на кетском языке, а также на русском языке. К. ≈ потомки древних племён охотников и рыболовов енисейской тайги, воспринявших язык и некоторые черты культуры южно-сибирских кето-язычных племён. В состав Русского государства вошли в 17 в. Занимались охотой и рыболовством, а северные К. в 18≈19 вв. освоили и оленеводство. В современное время все К. перешли к оседлости, объединились в колхозы, где наряду с традиционными развиваются новые отрасли хозяйства ≈ огородничество, молочное животноводство, звероводство.
═ Лит.: Долгих Б. О., Кеты, Иркутск ≈ М., 1934; Народы Сибири, М. ≈ Л., 1956; Алексеенко Е. А., Кеты. Историко-этнографические очерки, Л., 1967.
_________________ «Kunnskap skal styra rike og land». Aasmund Olavsson Vinje, 1859. «Jamvel ånderiket og alvelandet». Passopp, 1969.
Кеты Кеты (самоназвание ≈ кет, буквально ≈ человек; старое название ≈ енисейские остяки, енисейцы), народ, живущий в районах среднего и нижнего течения Енисея (Красноярский край РСФСР). Численность 1200 человек (1970, перепись). Большинство К. говорит на кетском языке, а также на русском языке. К. ≈ потомки древних племён охотников и рыболовов енисейской тайги, воспринявших язык и некоторые черты культуры южно-сибирских кето-язычных племён. В состав Русского государства вошли в 17 в. Занимались охотой и рыболовством, а северные К. в 18≈19 вв. освоили и оленеводство. В современное время все К. перешли к оседлости, объединились в колхозы, где наряду с традиционными развиваются новые отрасли хозяйства ≈ огородничество, молочное животноводство, звероводство.
═ Лит.: Долгих Б. О., Кеты, Иркутск ≈ М., 1934; Народы Сибири, М. ≈ Л., 1956; Алексеенко Е. А., Кеты. Историко-этнографические очерки, Л., 1967.
Innleggets emne: Sv: Кеты ( Большая советская энциклопедия )
Skrevet: 29 Apr 2008, 07:11
Virtuell sjaman!
Passopp skrev:
Кеты
Det forrige innlegget mitt er et eksperiment. Jeg har kjøpt et dataprogram som heter "TranslateIt!". Det er laget i Russland, og jeg kan på mange forskjellige vis få oversatt enkeltord mellom en rekke språk. Dessuten fulgte det med et leksikon, Den store sovjetiske ensyklopedi, som jeg i farten mener omfattet 55 bind i sin siste trykte utgave. Nå ligger alt sammen på Mac'en min, og jeg kan slå opp. Så jeg fant artikkelen om keti-folket, eller keterne, og limte den inn.
En annen gang kan jeg oversette den, men nå er jeg spent på om PC'ene rundt omkring viser den russiske teksten, eller er det bare kaudervelsk, eventuelt bare firkanter eller andre merkelige tegn. Takknemlig for tilbakemeldinger, gjerne på PM, med opplysning om type datamaskin og operativsystem.
_________________ «Kunnskap skal styra rike og land». Aasmund Olavsson Vinje, 1859. «Jamvel ånderiket og alvelandet». Passopp, 1969.
Urfolket i Nord, hvem er de? I det veldige området som i Russland kalles ”det høye nord, Sibir og det fjerne østen” finnes det 30 urfolk. Blant disse finner en Samene, nenetserne, selkupene og khantiene. Tidligere ble nenetserne og selkupene omtalt som samojeder. Betegnelsen er ikke lengere i bruk, men man bruker fortsatt begrepet samojediske folk og samojediske språk. Khantiene ble omtalt som ugrere (av Jugra) og fra 1500-tallet som ostjaker. Etnisk hører både nenetserne, selkupene, samene og khantiene til den uralske folkegruppen. Nenets betyr mann eller menneske. Etter den russiske revolusjonen, eller mer presist i 1925, ble egenbetegnelsen adoptert som navn på folket. Den gang var det neppe mye brukt da klan- eller slektsnavn var langt vanligere. Også navnet khasava ble brukt som egenbetegnelse, et navn med samme betydning som nenets. Selkup og same er disse folkenes egenbetegnelse, og man antar at ordene har omtrent det samme utgangspunkt; det betyr mann eller menneske fra skog, land eller tundraområder.
Jeg og to norske Keter , har vært i så lang ifra hvor Jenisejen starter sin vandring ,urskogen. Opplevelsene var underligrare borte der.
Artig å høre om, og du husker kanskje de nordmennene jeg fortalte deg om i fjor, som oppsøkte Jenisejs kilder like før første verdenskrig? Jeg samler ennå stoff om dem, kanskje det blir en artikkel før vintersolverv 2012 ...
Takk Ceno, for opptakten til en inspirerende samtale!
Også følgende historiske bakgrunnsartikkel fra Winfried Dallmann, Norwegian Polar Institute , Tromsø, nevner Ket folkets språklige særegenhet og anslår folketallet deres til 11oo, som teksten du la inn også gjorde:
Isolated linguistic remains of an ancient Siberian population are also represented by the Nivkhi (4600) at the Amur mouth and on northern Sakhalin, and the Kets (1100) of the middle Yenisey River valley.
Passopp, takk for wikipedia-linken om Ket-språket! At det er et isolatspråk i et område kjent for agglutinerende språk er virkelig overraskende! Nå skjønner jeg bedre på hvordan språket skiller seg ut ... (oss lingvister imellom) Ifølge denne linken er det også kun 550 talere igjen av Ket-språket.
Hvem teller de talende? Taler tallene? Uansett er tallene slik at de talende er nede for telling snart, hvis ikke en fortelling redder dem ...
Dallmann nevner en forening av russiske urfolk som har begynt å samarbeide med bl.a. internasjonale fora og har utgitt en deklarasjon hvis begynnelse gjengis i artikkelen:
The spirit of their ancestors is still there today. It has been the driving force for their survival through centuries. So, the Charter of their Association begins:
"We, the indigenous peoples of the North, Siberia and Far East of the Russian Federation, believe that: -The Air, the Land and Water are blessed; -Nature is the source of life; -Man is but a drop in the whirlpool of life; -The river of time is but a reflection of the past, present, and future and that how our ancestors lived in the past is how we now live and how our offspring will live in the future..."
Kjenner du til dette, dimi? Jeg husker din vision fra elvebredden ...
Dimi - skulle egentlig legge dette innlegget til i din tråd, men fant den ikke i farten, for meg er også bildene fra en av de u-tube linkene du la ut her for en tid siden slående lik indiansk kultur.
Takk for linkene Passopp - den russiske teksten er lesbar, skjønt uforståelig for en ufaglært Boken "Tundraens folk" virker å være et godt kjøp for den som vil skaffe seg større kunnskap om temaet
Sitat:
"We, the indigenous peoples of the North, Siberia and Far East of the Russian Federation, believe that: -The Air, the Land and Water are blessed; -Nature is the source of life; -Man is but a drop in the whirlpool of life; -The river of time is but a reflection of the past, present, and future and that how our ancestors lived in the past is how we now live and how our offspring will live in the future..."
Takk - Sandel Wood
_________________ A traveler without observation is like a bird without wings. Listen! - hear The World Drum beat, prepare your heart to get in alignment with the soul of mother earth.
Også følgende historiske bakgrunnsartikkel fra Winfried Dallmann, Norwegian Polar Institute , Tromsø, nevner Ket folkets språklige særegenhet og anslår folketallet deres til 11oo, som teksten du la inn også gjorde:
Isolated linguistic remains of an ancient Siberian population are also represented by the Nivkhi (4600) at the Amur mouth and on northern Sakhalin, and the Kets (1100) of the middle Yenisey River valley.
Passopp, takk for wikipedia-linken om Ket-språket! At det er et isolatspråk i et område kjent for agglutinerende språk er virkelig overraskende! Nå skjønner jeg bedre på hvordan språket skiller seg ut ... (oss lingvister imellom) Ifølge denne linken er det også kun 550 talere igjen av Ket-språket.
Hvem teller de talende? Taler tallene? Uansett er tallene slik at de talende er nede for telling snart, hvis ikke en fortelling redder dem ...
Jeg siterer artikkelen om ket-folket derfra, den er mer omfattende enn den jeg la inn på russisk som har tall fra 1970, denne er utvidet og oppdatert med tall fra 1989 og 2002:
Kets Self-designation (singular, ISO spelling): ket
Official names (plural): Russ.: кеты ; Engl.: Kets
Other names (plural): Russ.: енисейские остяки, енисейцы; Engl.: Yenisey-Ostyaks
Residence area(s): Yenisey River and tributaries in the Turukhansk and Baykit districts
Population numbers (1989): Former Soviet Union: 1,113, Russian Federation: 1084, Krasnoyarskiy Kray: 981
Population number (2002): 1891
Rural population (% in R.F.): 82.2%
National language: Ket; two main dialects, Symskiy and Imbatskiy; Ket is the only language of the Ket Assan language group which is still in use
Affiliation of national language: Isolated; by some scientists assigned to the Palaeo-Asiatic languages in a wider sense; historical: Ket-Assan
Status of national language (1989): Mother tongue: 48.8%; speaking fluently: 54.3%
Cultural centre(s): Kellog, Surgutikha, Baklanikha
Traditional culture: Fishing and hunting; Reindeer breeding only for draught animals (ceased during the 1980s)
Ethno-geography: The Kets live in three separate residential areas at the Kureyka, Pakulikha, Surgutikha, Yeloguy and Podkamennaya Tunguska tributaries close to the Yenisey River. In only three villages (Kellog, Surgutikha and Baklanikha) they form the majority, living manly beside Russians. The population of the Kets has been more or less stable, but the percentage of native language speakers is on the decline.
Lifestyle and subsistence of rural population: Until the middle of the 20th century, the Kets lived in permanent summer camps in bark-covered chums and dugout log dwellings, and during the winter in temporary camps. Main subsistence branches were fishing in summer and hunting (moose, deer, fur animals) in winter. For fishing, large flat-bottomed boats were used which also could serve as summer dwellings. Reindeer breeding (now abandoned) was subordinate and served mainly transportation purposes. Traditional subsistence, developed into economic branches during the Soviet era, is now only carried out for food supply, but sufficient licenses are not issued. Modern economic branches are animal breeding, kitchen gardening and dairy farming.
Present environmental threats: Use of wildlife and land by foreign settlers has severely reduced the resource base of traditional occupations.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet