Det blir skrevet en del her inne om det å tro på engler, alver, nisser og troll. På mytiske vesener og fortellinger. På dyr som symbolsk kraft osv. og det har blitt skrevet om at de som sier seg å tro på dette blir anklaget for å være gale. Jeg har noen tanker omkring dette, eller mer presist om hva man forer hjernen med og hvilke resultater det måtte ha.
For meg er det uvesentlig om alver, nisser og troll finnes eller ikke. For meg er det noe morsomt, et lærerikt språk som gir meg forklaringsmodeller, ja, det er noe å fore tankene mine med. Jeg foretrekker å fore tankene mine med all slags religions dill dall, filosofi etc. Det sporer meg til nye tanker.
Jeg kunne velge å fylle hjernen med sexbilder fra internett istedet, for eksempel. Dette ville på lik linje få tankene mine opptatt rundt dette temaet. Og siden tanke og kropp er i symbiose ville det sikkert fått kroppen min til å reagere likeens. Mange velger dette alternativet i det seksuelt frigjorte Norge. De om det.
Andre igjen forer sine tanker med fotball.
I de to siste tilfellene ville vel knapt noen anklage vedkommende personer å være gale. Hva man velger å fylle sine tanker med gir grobunn for dommer fra andre. Noen ting er samfunnsmessig akseptert å bruke tid og tankekraft på. Andre ikke.
Jeg mener det er opp til enhver å fore sine tanker med hva den enn måtte ønske, så lenge dette ikke er til skade for andre. Selvsagt er hjernen slik bygget at vi ikke alltid har kontroll over dens veier. Onde opplevelser fører til mye onde tanker. Men.. man har en viss kontroll.. i valget av For. Å se voldsfilmer døgn etter døgn, slik mange gjør, kan ikke skape mye lys i den personens verden. Jeg foretrekker alver, nisser og troll. Jeg foretrekker naturen og veksten. Dette er mitt valg og jeg skader ingen ved det.
Samtidig: Folk bør være klare over at sin tankeverden er nettopp det.. Sin tankeverden.. slike tankeverdener kan komme til å skade andre hvis eieren av dem tar sine tankerrekker for å gjelde alle andre. Et (ikke særlig skadelig) eksempel på dette var når en Jehovas Vitne sto utenfor døren her i høst og hylte Sodoma og Gomorra. Svært så full av skit det hodet ditt er da! skulle jeg sagt, men fikk ikke tenkt det før etterpå

Noen ganger kan folk komme til å trykke sine negative verdensfortolkninger ned over hodet på andre. Det er usunt. Vi har alle våre tankeverdener basert på hva vi har foret vår hjerne med blandet med opplevelser/erfaringer vi har med omverdenen. Det er altså ikke sikkert at din tankeverden er lik min! Jeg har ikke opplevd det samme og kanskje ei heller foret min hjerne med det samme som du.
En annen ting det er verd å bite seg merke i er hvordan noen "har skjønt" prinsippet om for til hjernen og anvender dette negativt. Et eksempel er psykopaten som anvender dette ved at han/hun forer sine offer med skitkasting, trussler osv. for å gjøre dem redde etc.
For de av oss som velger å fore tankene med sjamanisme, alver, nisser og troll. Jeg tror deg om du forteller du opplever dette, også de gangene jeg ikke har opplevd det selv. Så lenge dette er virkelig for deg er det det som betyr noe.
Men, det er likevel viktig å huske på at alle andre ikke har opplevd eller sett alver, nisser og troll. (Dette trenger ikke ha noen betydning for din tro og opplevelse. Du vet hva du vet ikke sant?) men, det er viktig å ikke forlange av andre at de skal tro på deg heller. Om de ikke har opplevd det så er det fint vanskelig for dem å tro deg, rett og slett.
Herfra og inn i fremtiden, vil jeg forsette å fore min hjerne med alver, nisser og troll uansett om fotballhjernene og andre rasjonalister ikke skjønner bæret av det. Jeg skader ingen ved det. Det morer meg og mytene gir meg gode forklaringsmodeller. Det viktigste for meg er at jeg er lykkelig.

Lykke til i din søken etter og i dine valg av FOR til din hjerne. Måtte foret være noe som gir deg harmoni og gjør livet ditt lysere