Dato/klokkeslett: 07 Feb 2012, 21:39

Forumets hovedside » Sjamanens vei » Myter, symboler og språk

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mat for tanken
InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 12:58 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Det blir skrevet en del her inne om det å tro på engler, alver, nisser og troll. På mytiske vesener og fortellinger. På dyr som symbolsk kraft osv. og det har blitt skrevet om at de som sier seg å tro på dette blir anklaget for å være gale. Jeg har noen tanker omkring dette, eller mer presist om hva man forer hjernen med og hvilke resultater det måtte ha.

For meg er det uvesentlig om alver, nisser og troll finnes eller ikke. For meg er det noe morsomt, et lærerikt språk som gir meg forklaringsmodeller, ja, det er noe å fore tankene mine med. Jeg foretrekker å fore tankene mine med all slags religions dill dall, filosofi etc. Det sporer meg til nye tanker.

Jeg kunne velge å fylle hjernen med sexbilder fra internett istedet, for eksempel. Dette ville på lik linje få tankene mine opptatt rundt dette temaet. Og siden tanke og kropp er i symbiose ville det sikkert fått kroppen min til å reagere likeens. Mange velger dette alternativet i det seksuelt frigjorte Norge. De om det.

Andre igjen forer sine tanker med fotball.

I de to siste tilfellene ville vel knapt noen anklage vedkommende personer å være gale. Hva man velger å fylle sine tanker med gir grobunn for dommer fra andre. Noen ting er samfunnsmessig akseptert å bruke tid og tankekraft på. Andre ikke.

Jeg mener det er opp til enhver å fore sine tanker med hva den enn måtte ønske, så lenge dette ikke er til skade for andre. Selvsagt er hjernen slik bygget at vi ikke alltid har kontroll over dens veier. Onde opplevelser fører til mye onde tanker. Men.. man har en viss kontroll.. i valget av For. Å se voldsfilmer døgn etter døgn, slik mange gjør, kan ikke skape mye lys i den personens verden. Jeg foretrekker alver, nisser og troll. Jeg foretrekker naturen og veksten. Dette er mitt valg og jeg skader ingen ved det.

Samtidig: Folk bør være klare over at sin tankeverden er nettopp det.. Sin tankeverden.. slike tankeverdener kan komme til å skade andre hvis eieren av dem tar sine tankerrekker for å gjelde alle andre. Et (ikke særlig skadelig) eksempel på dette var når en Jehovas Vitne sto utenfor døren her i høst og hylte Sodoma og Gomorra. Svært så full av skit det hodet ditt er da! skulle jeg sagt, men fikk ikke tenkt det før etterpå  :icon_lol: Noen ganger kan folk komme til å trykke sine negative verdensfortolkninger ned over hodet på andre. Det er usunt. Vi har alle våre tankeverdener basert på hva vi har foret vår hjerne med blandet med opplevelser/erfaringer vi har med omverdenen. Det er altså ikke sikkert at din tankeverden er lik min! Jeg har ikke opplevd det samme og kanskje ei heller foret min hjerne med det samme som du.

En annen ting det er verd å bite seg merke i er hvordan noen "har skjønt" prinsippet om for til hjernen og anvender dette negativt. Et eksempel er psykopaten som anvender dette ved at han/hun forer sine offer med skitkasting, trussler osv. for å gjøre dem redde etc.

For de av oss som velger å fore tankene med sjamanisme, alver, nisser og troll. Jeg tror deg om du forteller du opplever dette, også de gangene jeg ikke har opplevd det selv. Så lenge dette er virkelig for deg er det det som betyr noe.

Men, det er likevel viktig å huske på at alle andre ikke har opplevd eller sett alver, nisser og troll. (Dette trenger ikke ha noen betydning for din tro og opplevelse. Du vet hva du vet ikke sant?) men, det er viktig å ikke forlange av andre at de skal tro på deg heller. Om de ikke har opplevd det så er det fint vanskelig for dem å tro deg, rett og slett.

Herfra og inn i fremtiden, vil jeg forsette å fore min hjerne med alver, nisser og troll uansett om fotballhjernene og andre rasjonalister ikke skjønner bæret av det. Jeg skader ingen ved det. Det morer meg og mytene gir meg gode forklaringsmodeller. Det viktigste for meg er at jeg er lykkelig.  :wub:

Lykke til i din søken etter og i dine valg av FOR til din hjerne. Måtte foret være noe som gir deg harmoni og gjør livet ditt lysere  :innocent2:

De gale
vandrer fantasifullt
lunaktig
balsamert

Er som røkelse
en gave til gudene

Sist endret av Anonymous den 22 Mai 2007, 13:19, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Sv: Mat for tanken
InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 13:55 
Avlogget
Administrator
Administrator
Brukerens avatar

Neste skritt kan være å sette et fokus, en retning for tankene. Slik kan man etter hvert skape aretningen, og komme som inn i en elvestrøm, som tar en med videre, nærmest gjennom naturens kraft.

Tankene er ordenes forløpere, og godt kan det da være å si de befriende ordene høyt. Det tjener til å minne oss på veien, for vi har lett for å glemme det vi vet og vil. Det er så i den åndelige verden, som på havet, vi må styre farkosten.

Det finnes mange sorter bønner, formularer og mantraer som kan hjelpe oss i så måte. Enhver må finne det som passer og klinger. Dette er en formulering som jeg bruker:

In all my life-times, may I never be separatet from the Sacred.
In all my life-times, may I ever be united with the Sacred.
In all my life-times, may I never be separated from my Teacher.
In all my life-times, may I ever be united with my Teacher.

Takk for anledningen til å dele dette, som har vært meg til hjelp og glede.

Mvh Ailo

Sist endret av ailo den 22 Mai 2007, 13:57, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 17:11 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Fint at du deler dette , Tåkedis.

Det er sant at den virkeligheten som er min, ikke bør være lik for noen andre.
Men det er tankens kraft som styrer våre liv. Vi velger vår egen virkelighet .

Nettopp dette med hva man opplever i meditasjoner og på reiser. Skal man " tro" på dette ...?
Jeg mener det er egoet som stopper oss, hvis vi ikke tror på hva vi opplever i vårt indre landskap .

Det er som ,Ailo sier i en artikkel på forsiden ..."hverdagssinnet har en tendens til å vaske bort det lysende og opphøyde"

Det er en treningssak og leve det livet man ønsker, ha de tankene man ønsker . Det er et vakkert mantra han skriver også i denne tråden . Det er viktig å ha fokus på rett sted. Hele tiden.
Det indre landskap er det samme som det lysende og det opphøyde , for meg .
Som når jeg kommer ut i naturen , der lever mitt indre landskap seg ut .

Jeg velger å tro på nisser, alver og troll , fordi jeg har møtt de i mitt indre . Det er min virkelighet .
Prøver ikke å prakke på andre mitt syn, men håper å påvirke i positiv retning når det gjelder å akseptere sitt indre landskap og omfavne det -  for noe virkelig . Sånn kan man begynne å leve , etter min mening.
;D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 17:18 
Avlogget
Erfaren
Erfaren
Brukerens avatar

Ja, Malaika, jeg vil skrive ut mantraet til Ailo for det er riktig at det neste skrittet etter å ha oppdaget hvordan man kan påvirke egne tankemønstre og bryte uheldige tankemønstre som oppstår fra ting en blir pådyttet utenfra.. er nettopp å fokusere på noe som gjør en godt. Jeg ønsker å lære å meditere, men kanskje gjør jeg det allerede når jeg er fokusert på å tegne for eksempel. Det blir en form for meditasjon. Takk for tilbakemeldingene deres.  :respect:

De gale
vandrer fantasifullt
lunaktig
balsamert

Er som røkelse
en gave til gudene

Sist endret av Anonymous den 22 Mai 2007, 17:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 17:25 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Ja, det er en form for meditasjon å tegne. Alt kreativt er mediasjon. Du er da i kontakt emd den indre kraften din .
Er du flink til å leve i den kreative kraften, uten å tenke på hva andre synes/ mener ....da er det en skikkelig kraftfull energi.
Hvor du kan bearbeide mye fra dypet i deg selv.
Jeg misunner deg som er flink til å tegne, den var fin ( avataren din ).  :respect:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2007, 19:00 
Dette er en nydelig tråd. Skikkelig mat for tanken. Nesten som en meditasjon ble det.
Jeg har også blitt oppmerksom på dette hva en forer tankene med, og alle sansene. Hvilke inntrykk en velger å utsette seg for, er sentralt i det å bygge og utvikle den indre verden også. her kommer fokus inn, slik Ailo påpeker.

Takk for at du deler din bønn, eller mantra, Ailo. De slo an en tone, fikk sjelen i vibrasjon.

Jeg vil skape meg en slik bønn selv, som hjelp til den sjelelig/åndelige kontakten og balansen.
Forbindelsen til det hellige skapes lettere med god næring.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Forumets hovedside » Sjamanens vei » Myter, symboler og språk

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet