Ved et tilfelle fikk jeg en indre visjon av tusenvis av øyne, som bakgrunnen på bokomslaget over. Jeg ble veldig glad når jeg så omslaget (jeg kjøpte boken) fordi jeg forsto at dette bildet ikke bare var mitt eget. Jeg er imidlertid ikke blitt klok på skikkelsens mytologiske betydning.
Er det noen her inne som kjenner til denne "arketypen"? Eller enda bedre har egne erfaringer i møte med den?
MVH Gormii
PS! Selve boken fenget meg ikke da jeg begynte å lese i den. Den er en underlig blanding av forskningsrapport og poppulærliteratur etter beste amerikanske oppskrift. Den handler om DMT; et av virkemidlene i ajahuasca. Uansett, boken peker på at DMT kan benyttes som et hjelpmiddel til å forløse psykisk stress, traumer etc. Forfatteren er forsker innen psykiatri.
Samtidigheten er bemerkelsesverdig. Speilnevronene er kanskje vår hjernes tusen øyne, som igjen er en refleksjon av det kollektive og universelle. For meg var dette oppløftende.
Jeg får assosiasjoner til "argusøyne" og Argus(Argos) Panoptes - den altseende - fra gresk mytologi.
La først inn en link, som ikke virket, så her er et klipp:
Argus Panoptes (Argus den altseende) var i gresk mytologi et stort monster med hundre årvåkne øyne, argusøyne, over hele kroppen.
Argus var satt av Hera til å passe på en av Zevs' elskerinner, og Zevs ba Hermes om hjelp. Argus' øyne byttet på å sove, så noen var alltid åpne. Dette løste Hermes ved å spille på sølvfløyten sin og lure Argus' øyne i søvn. Noen versjoner forteller også at han snakket øynene i søvn med kjedelig prat.
Deretter kappet han hodet av beistet. Øynene ble tatt ut og satt på fjærene til påfuglen, av Hera.
Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Argus»
Kan det muligens hjelpe deg videre?
gro
Sist endret av Gro H den 22 Feb 2007, 14:23, endret 1 gang
En annen som har tusener av øyne er øyenstikkeren, eller dragonfly.De bildene kan jo ligne litt på fasettøyne. Muligens er dette en avsporing, men les på denne nettsida http://www.sayahda.com/cycle.htm under bokstaven D
Jeg tenker litt på tusener av øyne kontra den som har bare ett øye. Et gammelt symbol på Gud/den universelle kraft er ett øye i en trekant. Det øyet ser alt. Hva skal man da med tusener av øyne? Eller har dette noe med Jung og det kollektive ubevisste? Eller kanskje Akashabiblioteket? In mun diede - ikke vet jeg.
Mvh Stridshjelp
_________________ Om mani padme hum
Sist endret av Stridshjelp den 22 Feb 2007, 21:06, endret 1 gang
Får assosiasjoner til pinjekonglen, med 1001 rom (?), som er et bilde på pinealkjertelen, med sine 1001 ett eller annet, som jeg ikke husker hva heter. Og påfuglen forbindes med pannechakraet (pinealkjertelen). De 1001 eventyrene i "1001 natt", er bilder på de 1001 innsikter man får på veien til visdommen. Når de 1001 innsiktene er nådd, er det tredje øyet helt åpnet.
Sist endret av kristin den 26 Feb 2007, 00:37, endret 1 gang
Spennende assosiasjoner. Det er absolutt (Gormii blir helt sikkert glad for det). For å være helt ærlig ville jeg egentlig her bare si dette: Hei, Kristin. Fint å se deg.
Vi er alle ett, og sammen har vi tusener av øyne som kan se alt fra alle synsvinkler.
Hei Inger Lise, det var noe slikt jeg følte. En bevisthet som observerer og skaper i samme moment.
Det overrasker meg at informasjon om bildet ikke er mer tilgjengelig, da det åpenbart er sett/opplevd av flere enn meg. Jeg forestiller meg at bildet er like gammelt som evigheten. Kan det representere nettop det ufødte og evige?
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet