|
En man fra tyskland har kommet hjem til en sjaman med sin intiresse for sjamanisme . "Hei, kan du vise meg en eller annen ritualen?"
"Du har flaks min tyske man,i morgen skal jeg opp i fjellene en tur og du kan bli med". " Men nå skal vi gå i badstuen sammen ,vi skal vaske oss" sa sjamanen.
Neste dag har de begynnt å pakke utstyr og tyskeren så opp i himmelen ,der var det grå skyer og ingen sol å se. "Det ser trist ut i været ,ingen humør har jeg i meg i dag". Sjamanen mummlet noe i om ,at solen kommer opp når de først kommer seg opp til ritualenes stedet.
Etter en timers klatre tur har de endelig kommet på plass. Tyskeren mummlet noe i om, at solen og humøret hans har kommet opp i samsvær med oppstigningen.
Og nå når det først var det fint vær kunne ritualen starte. Sjamanen lagde en bål for ånder og den andre for dem selv mens den tyske manen speidet ut området rund med kamera sitt. Det sto en sjamantre der i form av en pyramide ,men den var livløs og naken. Tyskernes imaginetion(verdenssyn) var også livløs og nakken.
"Hei, min man kom og hjelp meg med å pynte denne sjamans treet med det jeg har i vesken og de to andre vanlige treene skal pyntes også,vi har mye å pynte i dag." "Ja vel",sa tyskeren og putet kamera sin i lommen.
De har knyttet mange og mange sløyffe bånd av forskjellige farger på sjamanstreet , strekket et tau fra en tre til en annen og hengte gjenn mange og mange sløyffe bånd . Etter det har sjamanen trommet rund omkring i området ,snakket med ånder ,snurret seg rund i bakken,sprangt som et barn ,var en gal man for utenomfårstående.
Tyskeren har sittet og observert helle tiden ,han følte seg uttafor av det hele.
Etter ,at ritualen var over har de begynnt å pakke. Tyskeren var skuffet ,han har ikke opplevd noe mystisk. Før de beggynte å gå nedover ,tok tyskeren en siste speider blikk over ritualenes sted og da begynnte det i ham . Han så på trær ,men de var ikke trær ,de var krigere som sto der og så på ham.Han ropte til sjamanen som har allrede gått et stykke,men sjamanen bare gikk videre fordi det var ikke hans tur å oppleve det mystiske. Nå var det tyskernes tur til å se ånder,snurre seg rund i bakken,springe som et barn,leke med ånder med andre ord. Sjamanen måte vente en god stund på sin tyske venn til han var ferdig med sin ånde lekken.
"Hvordan skal jeg betale deg for det du gjørde for meg",spurte tyskeren etter på. "Du skal være min venn for alltid og dette blir din betaling til meg",sa sjamanen.
Siden har de reist fra hverandre,men de har den "leke med ånder" ritualen i hjertene sine og det binder dem sammen som leke venner.
ps. ren magik uten entogener.
takk.... :respect:
|