Innleggets emne: Politikk, tenkning og mental begredelighet
Skrevet: 25 Aug 2005, 08:53
Virtuell sjaman!
Jeg gjorde et surf på "Platons idealstat" (en innskytelse) og kom rett oppi noen begredelige refleksjoner om Platon og fascisme. Vedkommende mente disse passet så bra i lag, og erklærte seg selv som fascist . Utfra det en kunne lese virket det som en ung og belest mann, veltalende og uten de mest ekstreme eller rasistiske utsagn. En ung, velpolert fascist....du snakker
Det er det samme hele tiden. Rotløshet, anderledeshet og bruddstykker av boklærdom - vips så har du en identitet og en ideologi. Hvordan klarer vi å produsere alle disse...hva slags samfunn er det? Fremmedgjøringen er så dyp for mange, at vi tar til å "leke" menneske. Kler oss inn i aparte meninger...
Dessuten er jeg fornærmet på Platons vegne. Den gamle esoteriker og vismann synes i liten grad å bli forstått av akademikerne, og enda verre er dette.
Hjertet var setet for fornuften ("ratio") i Platon og andre greske filosofers tekning. I lærebøker av idag på universitetsnivå kan du lese forfattere skrive at "det vet vi idag ikke stemmer" og bare føyse det bort som en latterlig overtro. (Hjernen, sier de med patos. Dagens hellige ku..)
Selvfølgelig er det begrepet `fornuft`som hadde en annen betydning i den gamle kulturen. De fleste på denne nettsiden er sikkert enig at en dyp indre viten fra hjertet langt overgår vanlig intellektuell refleksjon. I gamle hinduistiske skrifter benevnes hjertet som stedet for Selvet, og Ramana Maharshi sier nokså enkelt at når en person snakker om seg selv så peker denne ofte helt refleksivt mot høyre del av brystet. Dette, mener han, er stedet for det "spirituelle hjertet".
Gips! (Jipp)
Min mening er den, at for å begynne å tenke, eller leke filosof (= en som elsker visdom) så må man først fjerne seg fra idèen om at man er "norsk", "svensk", "ungulesisk" eller annet, og i samme slengen fri seg for følelsen av at "jeg er mann " eller "kvinne".
Deretter kan man begynne. Resultatet er garantert å bli bedre enn det meste vi kan se i disse politisk-babyloniske dager, hvis en først sørger for grundig å passere disse hindringene. "Norsk" kan en være under landskamper i fotball, "mann" når .. ....
alt godt! ( )
Sist endret av torstein den 25 Aug 2005, 09:05, endret 1 gang
Innleggets emne: SV: Politikk, tenkning og mental begredelighet
Skrevet: 25 Aug 2005, 12:10
Virtuell sjaman!
tja...alt med hjerte må jo være bra.
en fyr sa en gang at når du kaller deg "norsk", "samisk", inder" etc så er det "vold". litt ekstremt, kanskje , men det er ihvertfall begynnelsen på atskillelse..... (oss - dem )
det som da følger er allerede "mindre enn absolutt sannhet" (som uansett ikke kan fanges i ord... er vel best der, vår venn tarotkirurgen! )
nuvel. å småkverulere med varmt hjerte ..er bra det og :w00t:
:beer: :beer: :beer:
:beer:
:beer:
Sist endret av torstein den 25 Aug 2005, 12:12, endret 1 gang
Skrevet: 25 Aug 2005, 14:36
Erfaren
Hmm - jeg tror faktisk ikke at at identitet har noe med hva slags landslagstrøye man har på. Identitet er å føle seg trygg og sikker i selvet, i sjelen og i hjertet. Da følger hjernen også med.
Gruppetilhørighet er noe annet, og det kan selvsagt være positivt for å utvikle selvet. Men det kan også reise sperrer og fungere som noe negativt som stanser ens utvikling. Alt etter hvordan gruppen som enhet utvikler seg. Dette kan være både etnisk, kulturelt, religisøst, politisk, - i verste fall ei samrøre av det hele.
I disse valgkamptider er det mye som blir helt feil for meg. Enn om man kunne samle kreftene om å løse samfunnsutfordringene - ved å se bort fra partier og grupperinger. Jeg ønsker et samfunn styrt av fellesskapets gode og kloke mennesker som er på sin plass nettopp på grunn av det, ikke fordi de er avlet fram av partisystemet med feite lønninger og stortingspensjon som personlig premie.
Ikke den gjengen som nå igjen har sittet alt for lenge og som på tvers av partitilhørigheten vedder om valgresultatet med en flaske whisky. Hva slags respekt har de for demokratiet og fellesskapet ... men de sitter jo der i et system som vi godkjenner igjen og igjen ...
Sokrates og Platon - hjelp oss!
hilsen kariw
_________________ What lies behind ourselves and what lies ahead of ourselves are small matters compared to what lies within ourselves. (Ralph Waldo Emerson)
Skrevet: 25 Aug 2005, 16:28
Virtuell sjaman!
"one more cup, my beloved, that i may entirely lose myself"
sitat fra en sufi, en storkonsument av ekstase, alle viners mor.
jeg føler det sånn....bare en til "kopp".....meditasjonen synes aldri å kunne bli dyp nok (skjønt noen ganger er det nærme... )
gode tips tas imot med takk
ellers er jeg enig, er visst litt uforutsigbar...stridsånden forsvant helt
men en forkjærlighet for de gamle grekerne er der. min en-setningstolkning av idealstaten (som jeg i grunn ikke har studert særlig nøye) er "alle må bli det de må bli" (dvs alle må få den plass de lengter etter og som de er dyktige til...fordi vi vil vel helst gjøre det vi kan..?)
i fremtiden selger de åndelig ekstase på apoteket. kanskje i form av en himalayayogis pust på ei lita brun flaske. nok til 4 ganger. bare tillatt utenom arbeidstiden
men en forkjærlighet for de gamle grekerne er der. min en-setningstolkning av idealstaten (som jeg i grunn ikke har studert særlig nøye) er "alle må bli det de må bli" (dvs alle må få den plass de lengter etter og som de er dyktige til...fordi vi vil vel helst gjøre det vi kan..?)
Den der er nesten som det en felles venn av oss pleier å si, " En får vara som en er når en ikke vart som en sku`" Ellers er jeg enig med deg i at vår identitet ikke kommer fra hvilken gruppe vi tilhører, en gruppeidentitet er noe helt annet enn ens personlige. Og om vi ser på vår fortid, kan vi tydelig se hva en sterk gruppeidentitet kan føre til. Og selv i dag er dette et problem, vi har ikke lært. Min svoger er i KFOR-styrkene i det østlige Europa, han opplever hver dag på kropp og sinn hva sterke gruppeidentiteter kan påføre samfunn av smerte og nedbyting. Hm, ja ja, jeg tror jeg vet hvor kamplysten din tok veien, Torstein....
Skrevet: 26 Aug 2005, 08:08
Virtuell sjaman!
hei alabast!
en uuukeee!!!
ellers, når det gjelder politikk..... kjenner bisetninger, forklaringer, presiseringer og all slags greier... ....kommer fra alle kanter av hjernens krinkler og kroker
så derfor sender jeg alt godt i alle retninger, og noterer meg at jeg`et kastes rundt som en ball under påvirkning av alle slags planetariske og dietariske (?) krefter
kjenner at min legning best kan uttrykkes med (beina på bordet):
Nå får du konsentrere deg om å gjøre praktiske oppgaver fremover.La de store tenker'ne hvile Regner med at du har masse fantastisk å vise frem når vi møtes på Saivo. Jeg gleder meg vilt og ubeherska til Saivo og til jeg skal treffe deg og de andre igjen. I dag er det bare 1 - en- uke igjen. Jippppiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Jeg kommer til å sveve fremover denne uka...... GLEDEN BOBLER I MEG
Kossssssssssssssssssss
_________________ Det skal en kvinne til for å overliste djevelen -Irsk ordtak
Skrevet: 26 Aug 2005, 19:38
Virtuell sjaman!
jeg gleder meg og!
tror ikke jeg har så mye å vise fram , tenker bare å komme og kaste glans over det hele...
ellers har jeg forberedt et 35 siders foredrag som heter "indigestion as a way of altering consciousness" og skal prøve å demonstrere dette en av dagene (tenker kanskje på kvelden etter den dagen med ertesuppe til middag)
noen klemmer må det vel også bli tid til (men kanskje ikke akkurat den dagen med den viktige demonstrasjonen, nevnt over )
ellers å håper og tror jeg at det sitatet jeg kom med før her ("one more cup, my beloved, that i may entirely lose myself") kan møte praktisk iverksettelse... har følelsen av at det må være rette plassen, basert på tidligere erfaringer.
heis seil!
ok......bare èn til "kopp".....
Sist endret av torstein den 26 Aug 2005, 19:49, endret 1 gang
Å helan går ser jeg Smittsomt å bruke så mange "smileyduppedingser". Ellers så synes jeg at sakligheten i innleggene dine minker i takt med inntaket av drikkevarer
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet