Dato/klokkeslett: 18 Mai 2012, 04:41

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og samfunn

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Helhet
InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 04:51 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Helbrede = Å gjøre hel, så da er det vel naturlig å se nærmere på hva vi konkret snakker om - hva mener vi med å bli hele?

Helhet er et ord vi bruker i ulike sammenhenger her på sonen (mitt søkeresultat ga ca 8 fulle sider med innlegg der ordet forekommer) nesten like ofte bruker vi ordet helheten.

Ordet helhetlig har noen få treff (ca 2 sider med innlegg), helhetsbildet har vært omtalt 4 ganger og dette uten at noen av oss egentlig har beskrevet sitt helhetsinntrykk - Ei heller kommet med helhetsløsning, helhetsplan, helhetspreg, helhetssyn, helhetsvurdering, så da er mitt spørsmål til det vi gjerne kaller helhetsterapi (som forøvrig har vært omtalt hele 3 ganger), er dette egentlig helhetstenking med hele helhetstanker?

Dette skriver jeg ikke for å provosere eller trekke i tvil at det helbredes i denne sfæren, men jeg følte at det var av vesentlig betydning å gjøre meg noen oppklarende tanker.

Tankene spant rundt sjamanismens rolle i dagens og morgendagens samfunn. Det foregår en hel rekke av forskjellig kursvirksomhet der man kan lære diverse teknikker både for å helbrede seg selv og å hjelpe andre, men er det egentlig helhet eller er det bare brøker av noe som er større enn vi klarer å forestille oss?

Ligger det kraft og i tilfelle hvilken - bak ord vi ikke helt forstår rekkevidden av? Mao - tar vi kjeften vel full når vi snakker om helhet?

Topp

Innleggets emne: Sv: Helhet
InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 07:54 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

God morgen Ceno

Når jeg snakker om helhet i forhold til mine klienter (og andre) så er det fordi jeg ser på sykdom som et utslag av mangel på helhet og balanse. Energibaner blir blokkerte og dette  kan få sitt uttrykk i det fysiske, men ha sine røtter i noe annet. Det kan være tanker og følelser, livssituasjon, traumatiske opplevelser, indre spenninger og konflikter som kan være årsak. Selv har jeg slitt m noen diagnoser (kroniske), når jeg tenker tilbake på mitt liv og barndom spesielt, så tenker jeg at jeg på en eller annen måte måtte få en reaksjon og hos meg ble det det kroppslige. Noe hos meg ble borte, det ble noen blokkeringer. Som igjen vil si at det blir mangel på helhet og ballanse i kroppen.

Synes du jeg er på ville veier i min tankegang?

ha en god dag

RITA  :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 11:08 
Avlogget
Veteran
Veteran
Brukerens avatar

Den hellige helhetsgudinnen Hel
Bringer helbredelse og hell
Hun er vokter av ilden
Der sjelene brenner til evig tid
Hennes bolig heter helvete

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 11:09 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!

Ofela skrev:
Hun er vokter av ilden

Det var da som fan!

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 15:58 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Tenker at det å bli hel,
handler om å komme i likevekt,
Helheten er hele mennesket både fysisk og psykisk.
Er det jeg tenker i hvertfall.. :wub:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 19:03 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Passopp skrev:
Ofela skrev:
Hun er vokter av ilden

Det var da som fan!

Ahh takk dåkker e nån engla  :wub: - dette forklarer jo det hele vedr den generelle missoppfatningen ang den psykiatriske delen av helsevesenet... Og jeg ser nå helt klart at jeg intuitivt traff spiker'n i knollen da æ som ved et sjelelig nødrop svarte (min venn som ringte til meg på psyk avd), Nei dette er ikke bra, det er her pepper'n gror... selvfølgelig, - hvorfor skulle det ellers hete hel-pepper?

Rita æ synes ikkje du e på ville veier, men æ slit litt i forhold til helhetsbilder basert på et enkelt-individ plan.

wfw - enn det åndelige aspekt - hvordan setter man det inn i helheten og kan dette gjøres på et enkelt-individ plan?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 19:46 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Jeg har tro på Buddhas ord om the Dharma, the Buddha & the Sangha. Mange i vår del av verden som jobber mot helhet skjønner ikke sammenhengen i dette tror jeg. Særlig ikke så mye om the Sangha. Thich Nhat Hahn snakker varmt om det gjensidige fellesskapet og hvor viktig det er for veien mot helhet. Han mener at det ikke er mulig å komme ditt uten dette fellesskapet. Og at å ha minst et virkelig nært menneske som kjenner en og som man står i frihet sammen med, må man ha for å komme ditt. Jeg mener det er som et utvendig “vitne” som virkeliggjør seg utenfor seg selv. Inne i seg selv er man bare inne i seg selv. Det får ingen utslagskraft, blir ikke egentlig virkelig i verden. En del er ikke heller inne i seg selv, men svever et eller annet sted.....av mangel på landingsplass.

De gamle gode sjamantradisjoner hadde fellesskap hvor de virkelig tok vare på hverandre. Hvor de viste hvem hverandre var og hvor de viste og delte all sin kunnskap om veien og målet på broderlige og søsterlige vis. De æret og fremelsket det sanne i hverandre. Hvordan skal et menneske kunne bli hel kun i seg selv? Det er en for tung og håpløs vei. Hahn mener at ethvert menneske må ha minst et annet menneske i livet som kjenner en og står i ubetinget kjærlighet sammen med den. Uten denne er vi på villveier. Jeg tror han har helt rett. Hvor mange av oss er det ikke som virkelig lengter etter nære, trygge og inderlige relasjoner....egentlig?

Jeg har ingen problemer med å puste meg inn i bliss og bli et med alt som er, stort sett når som helst, men det har for meg ingen verdi så lenge jeg ikke kan virkeliggjøre og møte andre i dette feltet. Det er det samme som å være på andre siden av sløret egentlig.....og ditt skal jeg ikke helt enda :)

Vi har ingen slike gode tradisjoner hos oss, som er levende. Jeg tror det er hva vi mangler. Jeg gjør det hvertfall.

Å være hel er for meg å være gjennomsyret av det vi alle egentlig er.......Kjærlighet til alt som er. Og det må få virkeliggjøres og gjøres levende sammen med andre...... (((( I )))) gjensidig kjærlighet til ALT som er. Hvis ikke har det ingen egentlig verdi.

Veien må gå like mye utover som innover for at det skal kunne være balanse. Det er fort gjort å drukne i seg selv.......det har jeg gjort.

*blubb*

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 20:13 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Hjertelig takk KviteUlv  :respect:

Det du sier her i ditt innlegg forklarer for meg deler av "mysteriet" seksuell forvandling...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 20:58 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Ååååååå  :w00t:

Hærlig  :wub:

Fortelle?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 21:10 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Prøver...

Sitat Think and grow rich:
To forbausende kjensgjerninger og seksualkraft gir deg ny innsikt i denne store kilden til personlig makt. Seksualkraften kan være kilden til genier like store som Thomas Edison eller Andrew Jackson.
Seksualkraften står bak din begeistring, din skapende fantasi, ditt intense begjær, din utholdenhet og alle andre egenskaper som kan gjøre deg rik og lykkelig.
Du hjelper deg selv til å finne det opphøyde tankenivå som kan gi deg "innskytelser" av uvurderlig verdi. Du kan kommunisere med andre menneskers underbevisste lager av ideer.
Den store hemmeligheten til enhver begavet oppfinner begynner nå å arbeide for deg på to enkle, men forbausende nivåer. Du innser også at selv ikke "fornuften" kan hjelpe deg så mye som du blir hjulpet og veiledet av seksualkraften - som aldri skal nektes sin naturlige uttrykksform - men også brukes på en måte som mange oppdager for sent.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 21:25 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Når jeg tenker på helhet, tenker jeg at
 i meditasjon oppnår jeg en total følelse av helhet og balanse

Og jeg vil ta det med ut i mitt fysiske liv
 Barføtt kjenne jorden en vårmorgen
 Så frø , som skal gi meg mat eller medisin
 Bringe et barn til denne verden
 Kjenne magien i bålet, og høre forfedrene
 i flammene

Når jeg møter andre mennesker
 eller møter meg selv i døra
 Stillhet, bare lyden av månen og skogen
 Lukte regnet, og kjenne hvilken skatt denne jorda er,
 dette livet er
 Sammen med barna
 med min elskede

Kjenne alt inni meg
 og alt utenfor
 Så det ikke blir noe innenfor eller utenfor lenger

Det er helhet for meg

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2009, 21:30 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Malaika du er en vakker sjel  :wub:

RITA

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2009, 04:55 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Malaika!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2009, 05:31 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

Det var vakkert Malaika. Du har kanskje noe av grunnmuren på plass i virkeligheten jaffal :wub: Der må det jo begynne og bygges videre fra.

Ceno  :biggrin:

Blir ikke dette feltet du snakker om her selv underverden? Den som gjerne og ofte fordømmes, det er jo her all dritten ofte ligger plassert. Det er vel fordi den har en så enormt stor kraft (som du jo også beskriver noe om). Og kanskje særlig når den er helt fri er den mektig og sterk, og kan virke som en trussel/påminnelse for andres evnt opplevelse av mindreverd eller egne ulumskheter her :) Noen starter sine energikamper fra det punktet, vil gjerne være som noen som har litt mer eller mye mer av dette enn seg selv og enten så henger man seg på disse (for å få) eller så henger man dem ut (for å slippe å minnes på). Eller man velger selv å skjule sin kraft, fordi man så mange ganger har opplevd akkurat de mekanismene der og bare er lei hele greia. Veien mot helhet handler om å finne sin egen balanse i dette.

Jeg har slitt med min.

Jeg tror at vi pga all arv rundt skam og skyld osv kaster en hel masse ting inn i dette området og det handler om mye mer enn det vi vanligvis tenker som det seksuelle. Alt av relasjoner på alle mulige vis. Og for å bli frisk igjen så må en dykke ned for å finne alt det som ikke skal være der.....eller kanskje bedre sagt, vaske det rent igjen. Det er en drittjobb :razz: av verste sort, hvertfall for noen og særlig for en som skiller seg såpass ut som meg må jeg innrømme. Og jeg har tatt på meg et hav av andres projiseringer innenfor dette feltet opp igjennom livet og trodd dem var mine. Fordømmelser og forakt, fordi man er sterk og fordi man er anderledes. Jeg skilte meg ut mye allerede fra barnsben av, gjorde ting som ikke var vanlig at jenter gjorde, våget å si ting som andre ikke en gang våget å tenke....... Jeg har skjult meg mye og latt som om jeg er både dum og svak for å slippe. Men nå tror jeg at jeg har blitt ganske nådeløs  :icon_twisted: :wub: ......gjennom å gi meg selv nåden og ikke la en eneste sjel få fortelle meg noe om min sannhet vedr hvem jeg er eller bør være. Det er som om ingen noen gang igjen skal få definere meg uten at jeg er enig. Jeg har latt meg lure av det før....fordi jeg trodde noen viste bedre enn meg. Og fordi jeg har en kanskje alt for stor driv etter å først se i meg selv.....alltid først se etter det som ikke funker i verden i meg selv.....og gravd og gravd og gravd for å finne. Nå vet jeg bedre......mye var ikke mitt i det hele tatt. Men Gud hva jeg allikevel har lært om meg og om andre. Men skulle så gjerne hatt sluppet, hvis noen bare hadde sett meg og kunne definert meg slik som jeg var enig i helt der innerst inne.

Jeg tror på at når man har vært lenge nok i underverden så blir man etterhvert kjent og trygg og kan begynne å slippe kontrollen. Der trengs ingen kontroll når man har oppnådd en trygghet der. Der finnes heller ingenting der å verken frykte eller skamme seg for :) Og etterhvert kan man frikjenne kraften sin og den kan brukes og slippes frem som man selv ønsker å gjøre, og i god glede, i verdighet og en liten posjon stolhet. Det handler også om å være trygg og godvenn med det seksuelle i livet, helt fritt og helt naturlig....og helt uten kontroll :)

For et vitalt og levende menneske så tror jeg dette er selve grunnmuren i livet. Når man først står stødig der, og det får være levende, så trengs ingen mer streben og kontroll....og den grunnmuren er så sterk at den bærer en gjennom livet i enkelhet. Frihet er enkelhet. Og når du først snakker om det seksuelle :) Ja, ta det også derfra, sleng på et stort ømt hjerte og himmelen kan få begynne å slå røtter igjen, på alle mulige vis. Det er slik det er :)

Jaja.....noe må en finne på når en er lysvåken når andre sover.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2009, 08:31 
Avlogget
Virtuell sjaman!
Virtuell sjaman!
Brukerens avatar

KviteUlv skrev:
Ceno  :biggrin:
Jaja.....noe må en finne på når en er lysvåken når andre sover.

Takk for sluttreplikken og ditt blide fjes - Ja du har helt rett noe må man finne på når man er nærmest uforskammet våken i andres lukkede øyne... hehe men æ har ikkje hau tell å kommentere hele innlegget ditt nå etter snart 30timers  økt - still crazy after all these years  :lol:

Tja ka skal æ ta tak i her - hmm - ser at æ mitt forrige innlegg var noe snar og kuttet svingen med et enkelt klipp og lim grep som kan tolkes i forskjellige retninger.

Sitat:
...Veien mot helhet handler om å finne sin egen balanse i dette.
Ja, - og i det man arbeider med egen balanse på tre grunnplan må en også ta hensyn til/med i betraktning andres balanse/ubalanse på deres grunnplan som påvirker en.

Sitat:
...Og for å bli frisk igjen så må en dykke ned for å finne alt det som ikke skal være der.....eller
Yepp og kanskje tilføre noe som mangler

Tenker at dette på mange måter kan sees på som perfeksjon, men det er ikke sikkert jobben er så vanvittig stor allikevel - hvis en bare har de nødvenige verktøy til å ta tak i de elementene som skaper størst ubalanse og bearbeide dette, - eksempelvis hvis en ikke helt forstår underverdenen så vil dette sansynligvis skape stor ubalanse gjennom livet - så jeg tror at den viktigste jobben ligger i det å forstå grunnelementene, akseptere deres eksistens fullt ut og å forstå hvordan grunnelementene påvirker hverandre.

Sitat:
...hvis noen bare hadde sett meg og kunne definert meg slik som jeg var enig i helt der innerst inne.

Æ tenke at det ikke er andres jobb å definere meg, men at man i respekt for hverandres integritet heller søker å  bidra til økt kunnskap. mao at man ikke faller for fristelsen og sier slik er det bare, men heller forsøker å forklare hvorfor man er av slik eller sånn oppfatning og der man ikke kan forklare er ydmyk nok til å kunne innrømme manglende kunnskap på området (og heller tar tak i "fagområdet" for å skaffe til veie nødvendig kunnskap).

Sitat:
Det handler også om å være trygg og godvenn med det seksuelle i livet, helt fritt og helt naturlig....og helt uten kontroll  :)
tja hvis man vet at de impliserte parter har samme forståelse og aksept av hva som er fritt og naturlig skulle det jo ikke by på problemer med å gi seg hen og nyte kraften av seksuell energi på mange plan.

Sitat:
...Det er slik det er  :)
  :respect: kanskje allerede i neste liv KviteUlv, - og han Skjetteirik kan sette der med fordommer, en slapp en og gremmes i taushet hehehihihi - han søkki no e æ spent på ka æ egentlig har skrevet her - holder for øyan imens Bruce Springsteen søng Surprise, surprise og legger til... 

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Forumets hovedside » Om sjamanisme » Sjamanisme og samfunn

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet