Innleggets emne: Om indianers uppfattning om New age.
Skrevet: 25 Sep 2005, 19:41
Fersking
Registrert: 31 Aug 2005, 13:43 Innlegg: 5 Bosted: Hus i Tullinge
Hej. Jag har hittat en länk som är översatt till svenska, och som återger klart och tydligt vad indianer påstås tycka om mycket av den indianinspirerade New age-rörelsen.
Nå er det faktisk ganske mange av oss som sier at det vi driver med ikke er "New Age", men "Old Age"... Sjamanismen er gammel, men den er levende og fleksibel. Vi som holder på i dag tilpasser den selvfølgelig til vår egen tid. Sånn bør det være hvis den fortsatt skal være levende og inkluderende.
Jeg føler at den sjamanismen som jeg har lært på Saivo Sjamanskole, er en verdensarv. Den har vi alle rett til å være en del av. Jeg er ikke same eller indianer, men jeg lar meg inspirere av dem og deres åndelige arv. Den hjelper meg til å finne mine egne røtter (for vi "vanlige" nordmenn har faktisk også hatt sjamanismen som vår arv), sånn at jeg kan stå i min egen kraft. Da har jeg ett godt utgangspunkt til å fortsette å utforske innover i meg selv og se hva jeg kan finne der. Og hvis mitt uttrykk fremdeles skulle se samisk eller indiansk ut...so be it!!!
Vi har på ett eller annet tidspunkt i historien faktisk ett felles opphav eller utgangspunkt, da vi alle gikk kledd i skinn, pyntet oss med fjær og tilba naturen. Jeg har laget meg en sjamandrakt i skinn. Mange sier at jeg ser indiansk ut. Javel. Jeg synes at jeg ser "opprinnelig" ut, for å bruke ett litt merkelig ord. Jeg laget drakta sånn fordi jeg fikk beskjed (av åndelige hjelpere) at den skulle se sånn ut. Jeg føler at jeg gjennom å bruke den, kommer i sterkere kontakt med ånder og kraftdyr. Dessuten er det utrolig behagelig å bruke skinn!
Ja, jeg også må jo litt på banene her, som den Indianerelsker jeg er
Det som henvises til her er jo ikke noe nytt - har lest dette mange ganger før. Vet ikke hvorfor, men jeg sitter ofte igjen med en smak av at det ligger en eller annen form for sutring bak. Men, så klart, det er jo mulig at dette i NewAgeremiljøene i Statene er et problem, det vet ikke jeg noe om, men synes litt synd på NewAgerne da de stort sett får skylden for det meste. Noe som også er ganske så kjent men som ikke nevnes i artikkelen; det ER et splittet syn på dette blandt den Nord-Amerikanske urbefolkningen. Du har de tradisjonelle som uansett hva som skjer i verden vil holde på det som tilhører bare deres eget folk fordi dette er hellig , du har de som i bitterhet absolutt ikke vil dele med seg eller i det hele tatt ha omgang med hvite, du har de som mener at for å redde verden må den påvirkes av NA filosofi og livsvisdom, du har de som mener at menneskeheten er et og samme og deler utifra det synet og så har du sikkert nok veldig mye annet. OG du har de som ikke bryr seg! De gidder ikke bry seg om de gamle tradisjonene i det hele tatt, hvorfor skulle de ha tiltro til noe som allikevel ikke har hjulpet dem til å få leve verdige liv. De sitter i fattigdom, mange er alkoholiserte osv, uten verdi i "samfunnet", uten mening og gir fullstendig f... i en eller annen dum Visionquest. Den ville ikke ha hjulpet dem uansett.
Selvfølgelig skal man ha respekt for tradisjoner (og noen kan sikkert ha for mye) uansett hvor i verden de måtte komme fra. Det meste fra den Nord-Amerikanske urbefolkningens åndstradisjoner vil heldigvis alltid ligge skjult for oss. La det hvile i fred, leve videre der det skal eller gjenoppstå der det skal.
Så klart, jeg skjønner jo at hvis noen utgir seg for å være noe de ikke er så snakker vi om svindel. Men er dette et problem i Sverige, i Norge? Jeg har aldri vært i nærheten av å komme borti noe slikt. Selv har jeg f.eks danset en 2 dagers Indianskinspirert dans - arrangøren sa med store bokstaver "This is NOT a NA dance". Og jeg vet at de involverte faktisk har mange år i lære hos seriøse Native Americans, Native Americans som mener at noe av kjernen i disse gamle tradisjonene kan ha betydning for resten av menneskeheten - de ønsker å dele og påvirke fremtiden til jordens folk og de handler i kjærlighet.
Hvis man tenker på begrepene Visionquest (utesitting) og Sweatlodge (svettehytte) er dette metoder som de aller fleste urbefolkninger har hatt i bruk, dermed er det en ganske så naturlig del av menneksesjelen. Kanskje er det litt uvesentlig hva vi kaller det. Verden blir mer og mer internasjonal og vi finner ord og begreper som flere kan skjønne, et internasjonalt språk.
Mange mennesker har fasinasjoner mot andre kulturer; middelalder, vikingtid, Egypt osv osv. Fasinasjonen går gjerne bakover i tid, gjerne også til NordAmerika den gangen kulturene her ikke var ødelagt. Har man et syn på livet som omhandler reinkarnasjon - da blir disse tingene helt naturlig. For mange er denne arven av mer betydning enn arven som er genetisk. Mange som jobber sjamanistisk opplever å møte indianere på reise. Man må jo da ta det litt seriøst. For min egen del kan jeg bare si at det "bor mange indianere" i meg, men ikke så mange skandinavere. Jeg skjønner knapt den kulturen jeg lever i!!!
Jeg er ikke så sinna mer nå - utbruddet var ikke ment mot deg Mikael Perman, bare så det er sagt.
Litt interessant, den nye artikkelen på forsiden av sjamansonen " Hopisjamaner sier katastrofen/forandringen er over oss" - her kommer jo de eldste Hopirevene ut av hiet for å hjelpe til i det som skjer i verden i dag. Etter hva jeg har hørt er de noen av de mest hemmelighetsfulle og sære av de gamle krokene. Sikkert et tegn på at alvoret/friheten har begynt.
UlveMor
Sist endret av Anonymous den 27 Sep 2005, 19:27, endret 1 gang
Innleggets emne: SV: Om indianers uppfattning om New age.
Skrevet: 29 Sep 2005, 13:41
Erfaren
Jeg har også sett dette før, og har lovet meg selv å aldri leke indianer, eller same. Vi har vår egen norrøne arv, den ligger godt gravd ned i røttene våres. Jeg trodde i mange år på å søke i andres kultur, og trodde at jeg ikke hadde noen åndelig tradisjon. Glemmeboka har tatt med seg mye her i Østfold hvor jeg bor. Men på bergene står ennå risningene. Kraften fra gammel tid er her ennå. Nå skiller jeg mellom ”sjamanisme som verdensarv” og lokale tradisjoner. Teknikker synes jeg er greit å prøve ut, når en har forstått prinsippene. For å finne til bake eller fortsette må det prøves og feiles. Selv om jeg graver aldri så mye i røttene vil jeg forbli en new-ager. Den kamelen spiser jeg. Men vi har vår norrøne sang, teknikker, og mytologi. Men mitt liv foregår i en industrialisert verden. Jeg bor i hus, kjører bil, handler i butikken. Det gjør at jeg hele tiden blir avskåret fra naturen, og kreftene der. Blir jeg syk springer jeg til legen. Vi har klare normer for hvordan vi skal forholde oss til andres sykdom, og det er legen som setter diagnose. Da blir sjamanisme og spiritualitet noe som jeg ”leker” med. Selv om jeg går helhjerta inn for det, ser jeg at jeg har ett stykke igjen til old-age.
Når det gjelder å kjøpe spritualitet fra andre, som ikke er helt ekte synes jeg det er bedre å kjøpe noe som er tilpasset di som er med, enn å gjøre det på autentisk vis. Svettehytta er i seg selv hellig. Jeg har respekt for den, og er usikker på om jeg vil gå i svettehytte flere ganger. Jeg har stått utenfor noen ganger, og det gjør jeg gjerne igjen. Når mennesker kommer fra en moderne stressa hverdag, og skal delta i en seremoni, fjert fra egen verden, opplever jeg det som brikker som ikke passer sammen. Men hva gjør det, om seremonien ikke er autentisk? For det fjerde er det ikke sikkert di tåler di energiene som skal være der engang. Så her forsvarer jeg di som gjør ikke autentiske seremonier for god betalig. Så står det noe om at seremonier kan være farlig. Selvfølgelig, ei svettehytte er skummel nok, for et blekansikt som ikke har utsatt seg for fysisk og psykisk anstrengelse. Jeg synes det er fint at folk vil utsette seg for farlige seremonier, det sprenger grenser, og åpner opp for spiritualitet. Da begynner samspillet med kreftene, og egen kraft vokser. Mislykkes en, eller leker så viser det seg i form av enda blekere ansikt. Selv står jeg over det som ikke føles riktig for meg, og har ingen planer om å ta soldansen . Å se hvordan det industrialiserte samfunnet virker på jorda er det ingen som har monopol på. Selv om kapitalens krefter styrer med sikker hånd i sin retning. Vi eter alle av kapitalens lass. Hvor er ydmykheten? Jeg forstår at noen indianer undres. Jeg synes også det er vanskelig å dele spiritualitet med andre. Det er når mitt verdensbilde blir satt under tivl, det er vanskelig for meg å dele. Å selge å kjøpe fred og ro er det vakreste en kan bruke penger til.
Skrevet: 10 Jan 2006, 13:26
Fersking
Registrert: 17 Okt 2005, 20:44 Innlegg: 5 Bosted: Gnesta, Sverige
Old age och New age:
Har hört detta så klart innan men, den shamanism som vi idag brukar oss av är new age för att vi brukar ordet shamanism, hade vi inte gjort det utan något ord som finns i våra egna språk sedan långt tillbaka som tillexempel Sejd så skulle det vara något inhemskt som varit i en obruten tradition.
Den shamanism som vi håller på med är en konstruktion i vår kultur idag och därmed tillhör det New Age. Att grunderna och och koncepten härstammar från 'old age' är inget att tvivla på.
Om det som New Age står för är något du inte tycker om, så lyft fram det som är viktigt!
Skrevet: 10 Jan 2006, 14:09
Administrator
I Sameland og på samisk kalles jeg noaidi, leser jeg nettopp i bladet ASSU. På Østlandet kalles jeg sjaman...for meg er det en og samme ting. Tilstanden ligger ikke i merkelapper og begrepene, men bakenom dem, bakenom språket.
Jeg liker å kalle det jeg holder på med for old age,for jeg er sikker på at det i essens er det samme som det noaidene før år null og på 13-14-15-16 hundretallet holdt på med.
Så på dette punktet holder jeg en annen oppfatning enn skallePer.
Men for de som er mer innsatt i vårt emne kaller jeg det no age...det som er bakom tiden, det som er uendeligheten, universet, naturens kraft...
Mvh Ailo Gaup
Sist endret av ailo den 10 Jan 2006, 14:13, endret 1 gang
Skrevet: 10 Jan 2006, 14:58
Fersking
Registrert: 17 Okt 2005, 20:44 Innlegg: 5 Bosted: Gnesta, Sverige
Den sikkerheten att det du/vi/jag hålder på med er samme som på 13-16 hundratalet kan vare nödvändig för att bruke och göra det som trenges att göres idagen samfund/samhälle.
Og att lytte till den inre sjamanen, icke sant?
I grund och botten tror jag också att det essansen är den samme. Men vi lever i en ny tid jämfört med då. Det är viktigt att se detta. Abstarktionsnivåen på det måte vi lever er så mye höjre anser jeg. Dette er icke nödvändigtvis något negativt utan det bara är så.
Att vi kan snacka så här hade icke varit möjligt för i tiden, kun nåen genersajon tillbake.
Att hävda att det är det samme som det var en gang är att icke se hur det egentligen er idag, att icke se på det måte samfundet er oppbygt och vad dette innebär för individerne och för naturen i Mellanvärlden.
Andevärlden är den samme, då som nu. Vi har i så mycket samme behov som menesker, så som nu. Men utrycket, språket er icke desamme.
Hmm så vad er det jag sier för nåe?
Kärnan är det samme, men vi har nye glasögon(briller) som vi ser mellan världarna med. Så egentli er det jag sier att det er både old age och new age....!
Jeg har gått å tygget på denne setningen ganske lenge... Har liksom ikke funnet noe sted å hverken si den eller skrive den ned...men den passer jo litt inn her nå...
"OldAge og NewAge har inngått ekteskap og nedkommet med tvillinger; AllAge & NoAge"
Med den slipper jeg hvertfall å måtte velge ... og for egen del passer det fint.
Innleggets emne: Sv: Om indianers uppfattning om New age.
Skrevet: 26 Jan 2006, 01:38
Erfaren
Jeg driver igrunnen bare med sjamanisme jeg. Om vi ikke hadde vært så opptatt av New Age og hvem som kaller seg hva hadde vi kanskje kunne brukt tiden til å arbeide i felleskap med de store temaer. F.eks healing av moder jord (Jada jeg vet jeg maser )
_________________ Den sannhet jeg formidler er min egen
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet